رئیس مرکز بهداشت خوزستان:

۳۰ درصد مردان و پنج درصد زنان خوزستانی مصرف کننده دخانیات هستند/ بیش از پنج هزار نفر سالانه در استان به سرطان مبتلاء می‌شوند

رئیس مرکز بهداشت خوزستان: اعداد و ارقام نشان می‌دهد که وضعیت مصرف دخانیات در استان به هیچ عنوان رضایت بخش نیست بطوریکه در حدود چهار تا پنج درصد از خانمها ۳۰ درصد مردان خوزستانی مصرف کننده دخانیات هستند.

خورنا-احمدرضارستمی: در هفتمین جلسه شورای سلامت استان خوزستان شکرالله سلمان زاده گفت: تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی مردم باعث شده است که امروزه بیماریهای مزمن غیرواگیر که فاقد درمان قطعی هستند در جامعه غالب شود.

وی سرطان را دومین عامل مرگ و میر بعد از بیماریهای قلبی و عروقی در کشور دانست و عنوان کرد: اگر چه میزان بروز سرطان در کشور نسبت به جهان کمتر است ولی سیر ابتلاء به این بیماری به خاطر تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی مردم در حال افزایش است.

سلمان‌زاده اظهار کرد: سالانه چیزی در حدود ۹۰ تا ۹۵ هزار نفر موارد ابتلاء به سرطان در کشور ثبت می‌شود که سهم استان خوزستان از این رقم پنج‌ هزار نفر می‌باشد. البته به نظر می‌رسد که این میزان در سالهای آینده هم بیشتر می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه تشخیص به موقع سرطان باعث تسهیل در امر درمان این بیماری می‌شود گفت: علاوه بر اینکه ۴۰ درصد از موارد سرطان قابل پیشگیری است خیلی از انواع سرطانها هم قابل درمان می‌باشد.

وی ایران از لحاظ مصرف چربی ترانس جزو بدترین کشورها جهان معرفی کرد و بیان داشت: از نظر میزان تحرک بدنی بالای ۸۰ درصد مردان و بیش از ۹۰ درصد زنان کشور فاقد تحرک فیزیکی کافی هستند.

سلمان‌زاده ضمن بیان این مطلب که وضعیت خوزستان از لحاظ مصرف حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات که می‌تواند در امر پیشگیری از سرطان مثمرثمر باشد ضعیف است اظهار کرد: متاسفانه استان خوزستان از نظر مصرف فست‌ فود بدترین استان کشور پس از هرمزگان است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان مصرف فست فود را یکی از عوامل موثر در ابتلاء به سرطان دانست و گفت: از آنجاییکه روز به‌ روز شاهد ازدیاد مراکز فروش فست‌ فود در استان و بالطبع افزایش مصرف آن هستیم لذا امیدواریم که زمانی فرا برسد که مصوبه‌ای در شورای سلامت خوزستان دال بر ممنوعیت عرضه فست‌ فود در استان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اعداد و ارقام نشان می‌دهد که مصرف دخانیات در استان به هیچ عنوان رضایت بخش نیست عنوان کرد: در حدود چهار تا پنج درصد از خانمها و ۳۰ درصد مردان خوزستانی مصرف کننده دخانیات هستند.

سلمان‌زاده مصرف قلیان را یکی دیگر از رفتارهای پرخطر در ابتلاء به سرطان معرفی کرد و افزود: علیرغم جلسات متعددی که گرفته می‌شود متاسفانه هنوز در گوشه و کنارهای استان نه تنها قلیان عرضه می‌شود بلکه هیچکس هم جرأت ندارد که با عرضه کنندگان هم برخورد کند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان خاطر نشان کرد: اگر چه میزان بروز سرطان در کشور و استان زیاد نیست ولی با این سبک زندگی اشتباهی که داریم یعنی عدم تحرک بدنی کافی که موجب بالارفتن وزن بدن می‌شود و همچنین افزایش میل به استفاده از فست ‌فود‌ها و همچنین ازدیاد استعمال دخانیات خود به خود باعث ازدیاد سرطان را در استان موجب می‌شود.

وی در مورد برنامه جامع ملی کنترل سرطان گفت: این برنامه در صورت اجراء می‌تواند در امر پیشگیری از این بیماری کمک بسزایی کند که به واقع این مسئله نشان دهنده آنست که اگر هر کدام از ما به وظایف خود عمل کنیم چیزی در حدود ۴۰ هزار نفر را تا ۱۵ سال آینده می‌توان از مرگ نجات دهیم.

سلمان‌زاده بیان کرد: بیش از ۹۰ هزار مورد جدید سرطان در کشور مشاهده شده که شایع‌ترین آنها سرطان پستان، معده، روده بزرگ و مثانه می‌باشد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بار اقتصادی درمان سرطان را برای خانواده‌ها بالا دانست و تصریح کرد: هزینه درمان سرطان در ایران سالیانه ۱۰ هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیرمستقیم است که از این رقم بالغ بر سه هزار میلیارد تومان آن صرف تشخیص و درمان و یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر آن صرف تأمین دارو و بحث‌های درمانی سرطان می‌شود.

وی عنوان کرد: در خصوص پیشگیری از سرطان ابتدا باید عوامل ایجاد کننده آن را حذف کرد و سپس در مرحله بعد مواجهه با عوامل ایجاد کننده سرطان را با افزایش خود مراقبتی و بالابردن دانش مردم به حداقل رساند و در نهایت هم با فراهم کردن شرایط تشخیص زودهنگام می‌توان قبل از رسیدن بیماری به حالت خطرناک فرد را درمان کرد.

سلمان‌زاده با بیان اینکه در استان سالانه بین پنج ‌هزار تا پنج ‌هزار و ۵۰۰ نفر به سرطان مبتلا می‌شوند اظهار کرد: سرطان‌های شایع در بین زنان خوزستانی سینه و پوست و در مردان روده بزرگ و پوست است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: ۸۰ تا ۹۰ درصد علل مرگ و میرها در کشور به علت بیماری‌های غیر واگیر است که در حدود ۷۰ تا ۶۰ درصد این مرگ و میرها در افراد ۳۰ تا ۷۰ سال رخ می‌دهد.

وی در مورد طرح خطرسنجی بیماری‌های غیر واگیر توضیح داد: این طرح در بیماری‌هایی مثل دیابت، سرطان و غیره می‌تواند تا ۱۰ سال قبل از ابتلاء فرد، وی را از وقوع بیماری مطلع کند که سپس می‌توانیم با انجام مداخلاتی مانع ابتلاء فرد به بیماری مذکور می‌شویم.

سلمان‌زاده ضمن اشاره به طرح سند ملی پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر گفت: علی‌رغم اینکه این طرح توسط رئیس‌جمهور تدوین و سپس مانند دیگر استانهای کشور توسط استاندار خوزستان هم به دستگاههای استانی ابلاغ شد ولی متاسفانه هیچ دستگاهی در استان نه تنها وظایف خود را در چهارچوب این سند ملی استخراج نکرده بلکه ما را هم از اقدامات خود در این زمینه هم با خبر نکرده‌اند.

وی در پایان در خصوص این طرح خاطر نشان کرد: اگر ادارات حداقل این طرح خطرسنجی را برای پرسنل و خانواده‌های خود انجام دهند بی‌شک جمعیت زیادی از استان را می‌توان از این طریق وارد طرح مذکور کرد.