در شورای سلامت استان خوزستان؛

فرماندار کارون: مشکلات فاضلاب و آب شهرستان کارون به یک نقطه بحرانی در سطح استان تبدیل شده است

فرماندار کارون: افزایش مشکلات شهرستان کارون در بحث فاضلاب و آب آشامیدنی باعث شده که دیگر این مسئله به یک نقطه بحرانی در استان تبدیل شود.

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه شورای سلامت استان که امروز یکشنبه ۱۷ دی‌ماه در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد معصومه خنفری گفت: افزایش مشکلات شهرستان کارون در بحث فاضلاب و آب آشامیدنی باعث شده که دیگر این مسئله به یک نقطه بحرانی در استان تبدیل شود.

وی بیان داشت: طبق آخرین آمار و اطلاعاتی که از آب و فاضلاب اهواز دریافت کرده‌ایم علاوه بر تدوین طرح جامع فاضلاب شهرستان، پروژه‌هایی نیز برای نقاط مختلف کوت عبدالله هم تعریف شده ولی متاسفانه در بحث اجراء هیچ کاری هنوز آغاز نشده است.

خنفری ادامه داد: البته خیابان مقاومت درویشیه با حضور استاندار خوزستان برای خط جمع‌کننده فاضلاب کلنگ‌زنی شد اما چون خطوط فرعی هنوز اجرایی نشده‌ بودند این کار به صورت نیمه تمام رها و خیابان به صورت حفاری شده به حال خود باقی ماند که به واقع این مسئله تولید معضلات فراوانی در امر تردد و عبور و مرور مردم کرده به نحوی که جمع شدن آب و فاضلاب و ایجاد این وضعیت نابسامان در این منطقه موجب شده که مردم از درخواست ایجاد شبکه فاضلاب اظهار پشیمانی کنند.

فرماندار کارون ضمن اشاره به ناتمام ماندن خط خروجی فاضلاب درویشیه گفت: برطبق آخرین اطلاعات دریافتی گویا استعلامات و مقدمات اجرایی این قسمت صورت پذیرفته است.

وی عنوان کرد: علیرغم تاکید استاندار خوزستان هنوز پروژه‌های اسلام‌آباد شرقی و غربی محقق نشده و در مورد پروژه فاضلاب منطقه شکاره سه نیز اگر چه جزء طرح نیامده ولی مدیرعامل آبفای اهواز در جلسه‌ای که در دفتر معاونت عمرانی داشته‌ایم قول داده که یک تصفیه‌خانه کوچک را در آنجا تعبیه کرده و اعتبار ساخت آن را نیز از پروژه‌های دیگر تأمین کند.

خنفری گفت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در طرح ساماندهی فاضلاب شهرستان کارون، کلوکتر قلعه‌چنان وظیفه جمع‌کننده خط خروجی فاضلاب کوت‌عبدالله را بر عهده خواهد داشت که به واقع این کار با چهار هزار و ۲۰۰ متر خط لوله ۷۰۰ میلی‌متری قابل حل است بنابراین باید این مهم در مطالعات مورد توجه قرار بگیرد.

فرماندار کارون با بیان اینکه تنها منطقه‌ دارای شبکه فاضلاب در شهرستان، شهرک نور می‌باشد اظهار کرد: علیرغم اینکه سپتیک فاضلاب شهرک نور آماده است ولی همچنان تحویل گرفته نمی‌شود که خواهشمندیم هر چه سریعتر نسبت به اینکار همکاری شود.

وی در مورد مشکلات آب آشامیدنی در مناطق مختلف شهرستان کارون گفت: افت فشار آب یکی از مشکلات اساسی در مناطق مختلف کوت‌‌عبدالله بویژه در درویشیه و کانتکس است که علت اصلی این مسئله بیشتر به دلیل شکستگی‌ها، فرسودگی‌ها و انشعابات غیرمجاز در این قسمت‌ها می‌باشد.

خنفری بیان داشت: از آنجاییکه دو منطقه کوی امام حسین و ام‌البنین به دلیل نداشتن شبکه توزیع آب به صورت غیر مجاز از “آب حیات” برداشت آب می‌کنند لذا از آب و فاضلاب روستایی استان درخواست داریم که به این مناطق هم شبکه توزیع آب داده شود.

فرماندار کارون ضمن بیان این مطلب که مشکل مجتمع آبرسانی چمیان با ۹ کیلومتر لوله ۳۵۵میلیمتری قابل حل است عنوان کرد: در استعلاماتی که به منظور راه‌اندازی تأسیسات آبرسانی چمیان گرفته شد سازمان آب و برق همکاری لازم را انجام نداده که علت آن را هم می‌توان در اظهارات میراث فرهنگی دانست که عنوان کرده در زیر این منطقه آثار باستانی وجود دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: علیرغم تلاش دائم آب و فاضلاب اهواز در جمع‌آوری مانداب‌ها و گنداب‌های جاری در سطح شهرستان کارون ولی تا کی می‌خواهد این کار صورت بگیرد؟ لذا امیدواریم هر چه سریعتر بحث خروجی فاضلاب شهرستان کارون ساخته شود.