در جلسه ستاد مدیریت بحران استان؛

استاندار خوزستان: کوتاهی در حل مشکلات مردم باعث ایجاد تبعات اجتماعی می‌شود/ باید علاوه بر دعای باران، برای یک شرایط سخت کم آبی هم آماده شویم

استاندار خوزستان: به هیچ عنوان صلاح نیست که دستگاههای اجرایی در امر رسیدگی به مسائل و مشکلات مردم دست روی دست گذاشته و با قصور و کوتاهی خود باعث به وجود آمدن تبعات اجتماعی و نیز برخوردهای انتظامی با این تبعات شوند بلکه باید از ابتدا حرف مردم را شنید و به مشکلات آنها توجه کرد و سپس با تلاش صادقانه در مسیر حل این مشکلات، موجبات کاهش تبعات اجتماعی آنها را فراهم کنند.

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که امروز شنبه ۱۶ دی‌ماه در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد غلامرضا شریعتی گفت: اهمیت بحث بحران و مسائل مربوط به آن باعث شده است که در استان شورای مدیریت بحران بعد از شورای تأمین یکی از مهمترین شوراهای استان قلمداد شود.

وی در ادامه ضمن اشاره به زلزله اخیر در غرب کشور خاطر نشان کرد: اگر تمامی کشور در این خصوص بسیج نمی‌شد به هیچ عنوان این مسئله و خرابی‌های به جا مانده از آن ساماندهی نمی‌شد ولی خوشبختانه در سایه همکاری‌ها و همدلی‌هایی که در این مورد بین تمامی دستگاههای کشوری و لشکری به وقوع پیوست این مورد به نحو احسن مدیریت شد.

شریعتی با بیان اینکه در یک دهه اخیر در کشور کارهای بسیار خوبی در زمینه مقابله با مخاطرات طبیعی صورت گرفته یادآوری کرد: علیرغم زلزله بم در سال ۱۳۸۲ که باعث مرگ ۴۰ هزار نفر از هموطنانمان شد مشاهده می‌کنیم که چند ماه پیش زلزله‌ای با همین مقیاس قدرت و بزرگی در کرمان رخ می‌دهد ولی خوشبختانه به غیر از خرابی چند ساختمان هیچگونه تلفات جانی را ایجاد نمی‌کند که اینها همگی خود بهترین گواه بر میزان پیشرفت ما و انجام کارهای مثمرثمری در این زمینه است.

استاندار خوزستان اظهار کرد: شرایط زمین‌شناسی و جغرافیایی کشور به گونه‌ای است که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در معرض خطرات بلایای طبیعی هستیم لذا باید همیشه با تمام قوا آماده باشیم و از اینکه بخواهیم کارها را بر دوش دیگری انداخته و از این کار شانه خالی کنیم برحذر باشیم.

وی ضمن بیان این مطلب که خوزستان در بحث وقوع زلزله احتمالی در تهران معین منطقه ۱۸ این شهرستان شده خاطر نشان کرد: لازم است که در این رابطه علاوه بر بسیجی که در تمامی امکانات استان صورت می‌گیرد، سهم هر دستگاهی هم چه سریعتر مشخص شود.

شریعتی ادامه داد: به هیچ عنوان در این زمینه بحث کمبود نیروی انسانی آموزش دیده هم قابل پذیرش نیست زیرا ما بجز دانشگاههای علوم‌پزشکی اهواز، آبادان، دزفول، بهبهان و شوشتر در دیگر قسمتهایی هم من‌جمله تأمین‌اجتماعی، شرکت نفت، سپاه و نیروی انتظامی نیز دارای نیروهای آموزش دیده بهداشتی و درمانی هستیم که باید سهم هر کدام از آنها به ریز چه از بُعد امکانات و چه از بُعد نیروی انسانی توسط مدیریت ستاد بحران استان به صورت یک کتابچه مشخص شود و سپس در نهایت هم یک کمیته‌ای به منظور نظارت بر میزان آمادگی‌ هر دستگاهی هم تشکیل شود.

استاندار خوزستان ضمن انتقاد به این مطلب که بحث انتخاب خوزستان به عنوان معین تهران به علت بُعد مسافت از ابتدا اشتباه بوده عنوان کرد: اگر چه وجود فاصله بین دو استان را قبول دارم ولی این را هم باید اضافه کنم که در ابتدا اصفهان به عنوان معین تهران برگزیده شده بود ولی در بررسی کارشناسی متوجه شدند که یک استان به تنهایی قادر به انجام این وظیفه نیست لذا خوزستان هم در این رابطه انتخاب شد و از طرف دیگر مگر نه اینکه وقتی بلایای طبیعی رخ می‌دهد تمامی کشورهای جهان سریعا اقداماتی را با ارسال کمک‌های بشر دوستانه انجام می‌دهند پس ما هم چون در یک کشور و یک سرزمین هستیم لازم است که در این وظیفه اهتمام بیشتری داشته باشیم. لذا براین اساس از “ایران‌ایر” تقاضا کرده‌ایم در بحث ارسال کمکها، دو هواپیما در اختیار خوزستان برای مواقع اینچنینی قرار دهد.

وی در رابطه با سالن‌های چند منظوره مدیریت بحران استان که در ۱۳ شهرستان مورد تغییر کاربری واقع شده‌اند گفت: در خصوص این سالنها نیز خواهشمندیم که هر چه سریعتر شهرهایی که هنوز نسبت به بازگرداندن‌ آنها به مدیریت بحران استان اقدام نکرده‌اند با همکاری فرمانداران این شهرها نسبت به بازگردانی یا جایگزینی این سالنها اقدامات مقتضی را لحاظ کنند.

شریعتی اظهار کرد: در مورد لزوم جابه‌جایی فوری چهار روستا در شهرستانهای ایذه، دزفول، مسجدسلیمان و اندیمشک که در معرض خطر رانش زمین هستند نیز باید بنیاد مسکن با نظارت فرمانداران این مناطق علاوه بر گزارشی کامل از آخرین وضعیت این روستاها، یک طرج اجرایی را نیز آماده و برای اقدامات بعدی به استانداری خوزستان عودت کند تا پس از تصویب طرح مذکور در ادامه بودجه لازم برای این امر نیز هر چه سریعتر توسط برنامه و بودجه استان لحاظ شود.

وی افزود: بی‌شک جابه‌جایی فوری ساکنین این روستاها که در معرض خطر رانش زمین قرار دارند همانند حقی است که بر گردن مسئولین استان است و ما باید در ادای این حق اهتمام لازم را داشته باشیم. زیرا در صورت غفلت از این قضیه اگر خدانکرده اتفاقی به وقوع پیوست از یکطرف تبعات اجتماعی برای نظام دارد و از سوی دیگر تولید ناامیدی در بین مردم می‌کند.

استاندار خوزستان گفت: به هیچ عنوان صلاح نیست که دستگاههای اجرایی در امر رسیدگی به مسائل و مشکلات مردم دست روی دست گذاشته و با قصور و کوتاهی خود باعث به وجود آمدن تبعات اجتماعی و نیز برخوردهای انتظامی با این تبعات شوند بلکه باید از ابتدا حرف مردم را شنید و به مشکلات آنها توجه کرد و سپس با تلاش صادقانه در مسیر حل این مشکلات، موجبات کاهش تبعات اجتماعی آنها را فراهم کنند.

وی بیان کرد: لازم است در مورد بحث معین شدن استان نسبت به منطقه ۱۸ تهران هم در ابتدا یک هیأتی متشکل از دستگاههای ذی‌ربط استانی از این منطقه بازدیدی به عمل آورده و سپس نیز دو کمیته به منظور هماهنگی‌های بیشتر در این در خصوص هم تشکیل شود.

شریعتی ضمن بیان این مطلب که استان در بحث آب فعلا دارای شرایط بحرانی است خاطر نشان کرد: از آنجایی که کشاورزان ما اکنون کشت کرده‌اند و کشت آنها نیز تا رسیدن به محصول نهایی به آب کافی نیاز دارد لذا باید حتما فرمانداران، سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی استان نهایت همکاری را در این زمینه داشته باشند و با ایجاد کمیته‌های مشترکی به نحو احسن مدیریت و عدالت لازم را در این خصوص داشته باشند.

استاندار خوزستان گفت: ما باید علاوه بر دعا برای ریزش باران، خود را نیز برای رویارویی با یک شرایط سخت کم آبی هم مهیاء کنیم زیرا ممکن است شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که حتی نیروگاههای برق‌آبی ما در تابستان هم نتوانند کارآیی داشته باشند.

وی در پایان اضافه کرد: لذا براین اساس ما علاوه بر مدیریت تولید برق، باید نیروگاههای گازی و سیکل ترکیبی استان را نیز از لحاظ میزان آمادگی به منظور تولید برق در تابستان آینده هم چک کنیم زیرا وجود برق یک مسئله پایه‌ای است و بسیاری از زیرساخت‌های مهم شهری از جمله ایستگاههای پمپاژ تخلیه فاضلاب، پمپاژ آب آشامیدنی و غیره کارکرد آنها به وجود برق بستگی دارد.