امکان بازنشستگی مادران شاغل با هر میزان سابقه کار

خورنا: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی امکان حضور منعطف و کاهش ساعات کار موظف،َ ایجاد امتیازات خاص و تسهیلات لازم در طرح دورکاری و نیمه حضوری و سایر شیوه‌های مناسب اشتغال برای زنان باردار و مادران دارای فرزند زیر ۵ سال فراهم می‌شود. همچنین حق عائله مندی در کلیه قوانین و مقررات استخدامی به دو برابر افزایش می‌یابد.

سیاست‌های جمعیتی شورا در راستای اعمال پرداخت پاداش اولاد به صورت ماهانه و به صورت پلکانی در کلیه قوانین و مقررات استخدامی کشور از ۱۴۷۰۰۰ ریال برای فرزند اول تا ۷۳۵۰۰۰ برای فرزند پنجم است.

در این مصوبه سیاست‌های جمعیتی، افزایش مدت مرخصی استعلاجی زایمان به ۹ ماه و مرخصی بدون حقوق به ۲۱ ماه و جمعا به مدت ۳۰ ماه به ازای هر فرزند و در مجموع ۱۰ سال به صورت شناور با حفظ شغل برای کلیه شاغلان بخش دولتی و غیر دولتی نیز پیش بینی شده است که مرخصی استعلاجی و بدون حقوق قابل بازخرید نمی‌باشد و حداکثر تا ۶ سالگی کودک قابل استفاده است. همچنین به پدر نیز مرخصی استحقاقی ۲ هفته‌ای با تولد فرزند اختصاص می‌یابد که این مرخصی قابل بازخرید نیست.

به گزارش ایسنا، در این مصوبه اجرای کامل طرح آتیه فرزندان با مبنا قرار گرفتن ارزش ریالی سال ۱۳۸۹ به عنوان سال پایه است، همچنین پرداخت هدیه تولد فرزند به مادر به صورت سکه بهار آزادی در نظر گرفته شده که طبق آن هدیه پدر یا مادران زیر ۲۵ سال برای فرزند اول نیم سکه، فرزند دوم یک سکه، فرزند سوم یک و نیم سکه در نظر گرفته شده است، همچنین برای فرزندان دوم پدر و مادرانی که بین ۲۵ تا ۲۹ سال سن دارند نیم سکه،‌ فرزندان سوم آنان یک سکه و برای فرزند چهارم آنها یک و نیم سکه بهار آزادی پیش بینی شده است. هدیه تولد فرزند به پدر و مادران بین ۳۰ تا ۳۹ سال نیز برای فرزند سومآنها نیم سکه و برای فرزند چهارمشان یک سکه بهار آزادی است.

بنابراین گزارش، در سیاست‌های جمعیتی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مادران دانشجو نیز تسهیلاتی در نظر گرفته شده است به طوریکه دانشجویان مادر به ازای هر فرزند ۴ نیم سال و کاهش سقف واحدهای درسی درهر نیم سال تا سقف ۸ واحد افزایش سنوات تحصیلی دارند. مراکز آموزش عالی موظفند در توزیع و تخصیص وام دانشجویی، وام ودیعه مسکن و همچنین تخصیص خوابگاه‌های دانشجویی، دانشجویان متاهل دارای فرزند را در اولویت قرار دهند.

دانشجویان مادر دارای فرزند زیر ۳ سال نیز می‌توانند تا ۵۰ درصد واحدهای درسی نظری دوره تحصیلی خود را به صورت نیمه حضوری یا مجازی بگذارنند و دستور العمل‌ اجرایی مربوط توسط وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و ابلاغ خواهد شد.

به گزارش ایسنا، بر اساس سیاست‌های جمعیتی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، پرداخت وام قرض الحسنه «فرزند» به مبلغ یکصد میلیون ریال به خانواده‌ها برای فرزندان سوم تا پنجم با بازپرداخت ۱۰ ساله و بدون الزام به سپرده گذاری توسط بانک‌های عامل بر مبنای نرخ پایه سال ۱۳۹۱ امکان پذیر است، البته این تسهیلات به خانواده‌هایی که سن مادر حداکثر ۳۹ سال باشد، اختصاص می‌یابد.

کاهش مدت خدمت سربازی متناسب با سن ازدواج و تعداد فرزندان و افزایش حقوق و تسهیلات آنها با رعایت ضوابط و مقررات مورد عمل ستاد کل نیروهای مسلح نیز از مواردی است که در راستای حمایت و تشویق فرزندآوری پیش بینی شده است.

درجهت سیاست‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای بازنگری و وضع قوانین و مقررات حمایتی و تشویقی فرزندآوری به صورت پلکانی با رعایت سه معیار سن ازدواج، فاصله موالید و تعداد فرزندان الزاماتی پیش بینی شده است که شامل؛ پوشش بیمه اجباری درمان رایگان مادر و کودک از ابتدای بارداری تا پایان دو سالگی کودک برای کسانی که فاقد پوشش بیمه درمانی می‌باشند، اختصاص سبد تغذیه رایگان ماهانه به صورت بن کالا شامل؛ پروتئین، لبنیات، برنج و حبوبات به میزان یک تا دو میلیون ریال به مادران باردار و دارای فرزند ۲ سال حداقل برای ۳ دهک درآمدی پایین و نیازمندان بر اساس ارزش ریالی سال ۱۳۹۰ به عنوان سال پایه می‌شود که البته طبق تبصره‌ای، اقلام سبد تغذیه رایگان توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می‌شود.

بر اساس این گزارش، از دیگر الزامات پیش بینی شده در این مصوبه اختصاص بسته بهداشتی – درمانی رایگان شامل؛ مکمل‌های غذایی، دارو، آزمایش‌های دوره‌ای و موردی و معاینه‌های ماهیانه به مادران باردار و دارای فرزند زیر ۲ سال برای حداقل سه دهک درآمدی پایین و نیازمندان است که اقلام بسته بهداشتی درمانی رایگان توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می‌گردد، همچنین پوشش کامل بیمه‌ای برای درمان ناباروری‌های اولیه و ثانویه نیز پیش بینی شده است.