استاندار خوزستان: کم توجهی به ایده‌های پژوهشی باعث خروج نخبگان از کشور می‌شود

استاندار خوزستان:از جمله دلایلی که باعث خروج دانشجویان و نخبگان از کشور می‌شود این است که احساس می‌کنن که به ایده‌ها و طرحهای پژوهشی آنها کم توجهی می‌شود و لذا وقتی این شرایط را در آنسوی مرزها مشاهده می‌کنند اقدام به مهاجرت می‌کنند.

خورنا-احمدرضارستمی: در مراسم اختتامیه جشنواره هفته پژوهش و فناوری استان غلامرضا شریعتی گفت: پیرامون مسائل مختلف طی سالهای مختلف اگر چه تاکنون پژوهش‌ها و تحقیقات بسیاری در کشور ارائه شده ولی بیشتر این پژوهش‌ها در حد همان پژوهش باقی ماندند و فراتر از آن نرفته و جنبه کاربردی پیدا نکردند.

وی در ادامه با بیان اینکه اشکالات بسیاری در بحث‌های پژوهشی و تحقیقاتی کشور وجود دارد تصریح کرد: از جمله دلایل این مسئله می‌توان گفت که اولا در این عناوینی که در مورد آنها تحقیقات انجام شد مشکلات مردمی نادیده گرفته شد و نیز تحقیقات دانشگاهی که ما به صورت تز و پایان‌نامه داشته‌ایم در راستای زنجیره‌ای واقع نشدند که به یک محصول منتهی شوند و بیشتر موارد تنها به منظور رفع تکلیف و پاس کردن یک واحد دانشگاهی صورت گرفته‌اند یعنی روند پژوهشی کشور در گذشته به هیچ عنوان جنبه کاربردی نداشته است.

شریعتی اظهار کرد: در حال حاضر کشور براساس نگاه به گذشته و کشف علل و عوامل عدم کاربردی شدن این پژوهش‌ها، به روندی وارد شده که با اصلاح سیاست‌ها و برنامه‌های خود، تمامی بحث‌های تحقیقاتی و پژوهشی کشور را هدفمند کرده و با تبدیل ایده‌ها به تکنولوژی می‌خواهد در مسیر رفع نیازهای جامعه قرار گیرد.

استاندار خوزستان در ادامه به وظیفه حمایتی صندوق نوع‌آوری و شکوفایی کشور از طرح‌های پژوهشی و فناوری اشاره کرد و افزود: تصریح در روند تجاری سازی طرحهای پژوهشی و همچنین راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌ها به منظور حمایت از این طرح‌ها از جمله وظایف اصلی این صندوق در کشور است. خوشبختانه در حال حاضر برای اولین بار یکی از این شتاب دهنده‌ها در استان راه‌اندازی شده و امیدواریم که در آینده دو شتاب دهنده دیگر را هم که سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه شهید چمران متعهد به راه‌اندازی آنها شده‌اند هر چه سریعتر راه‌اندازی شوند.

وی خاطر نشان کرد: شأن خوزستان بالاتر از آن است که با داشتن شش درصد از جمعیت کل کشور و دارا بودن پتانسیل‌های زیرساختی فراوان تنها سهم ۲/۴ درصدی از شرکت‌های دانش‌بنیان را داشته باشد. لذا جا دارد مسئولین ذی‌ربط در این خصوص اهتمام بیشتری داشته باشند.

شریعتی بیان داشت: از جمله دلایلی که باعث خروج دانشجویان و نخبگان از کشور می‌شود این است که احساس می‌کنن که به ایده‌های آنها کم توجهی می‌شود و لذا وقتی این شرایط را در آنسوی مرزها مشاهده می‌کنند اقدام به مهاجرت می‌کنند.

استاندار خوزستان خطاب به نخبگان و دانشجویان گفت: این کشور جزء به دست شما و مسئولین ساخته نمی‌شود لذا باید ایستاد و این مسیر پر سنگلاخ را به تدریج صاف و هموار کرده و شرایط را مهیاء کنیم.

وی در پایان از فراهم شدن شرایط برای حمایت از ایده‌ها و طرح‌های پژوهشی در استان خبر داد و افزود: امیدواریم که در سایه همکاری و مساعدت با هم بتوانیم به نحو احسن شرایط را برای رشد هر چه بیشتر عرصه‌‌های فنی و تکنولوژی استان مهیاء کنیم.