معاون استاندار خوزستان: عدم توانایی در تبدیل ایده به محصول یکی از مشکلات اصلی کشور است

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار خوزستان عدم توانایی در کاربردی کردن ایده‌ها و پژوهش‌ها را یکی از مشکلات اصلی کشور دانست و خاطر نشان کرد: باید تلاش داشته باشیم که تحقیق و پژوهش‌های کشوری را با تبدیل به فناوری و محصول، به جامعه تقدیم کنیم تا بتوانیم در نهایت علاوه بر ایجاد رفاه در زندگی مردم، موجبات رشد و توسعه کشور را نیز فراهم کنیم.

 

خورنا-احمدرضارستمی: در مراسم اختتامیه جشنواره هفته پژوهش و فناوری استان جمال عالمی نیسی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار خوزستان با بیان اینکه مراسم امسال هفته پژوهش و فناوری نسبت به سال‌های گذشته در استان بهتر برگزار شده است اظهار کرد: مهمترین مسئله در امر پژوهش بیدار کردن حس نیاز به داشتن یک محصولی در کشور است.

وی بیان داشت: کسب موفقیت در هر مرحله‌ای از تاریخ سیاسی کشور زمانی حاصل شد که پس از احساس نیازی که به وجود آمد توانستیم با خود اتکایی آن نیاز را برطرف کنیم والا رفع نیاز از طریق متکی شدن به دیگر کشورها به واقع درجازدن و به عقب رفتن کشور است.

صالح نیسی از جمله دلایل مهم پیدایش انقلاب اسلامی را احساس نیاز یک ملت به استقلال و رهایی از یوغ استبداد و استثمار دانست و افزود: پس از احساس نیاز به داشتن چیزی در کشور، باید در ابتدا میزان توانمندی‌ها و ظرفیت‌های جامعه‌ را رصد و سپس با تکیه بر آنها، به رفع نیاز جامعه اقدام کنیم.

معاون استاندار خوزستان در ادامه ضمن اشاره به یک مصرع از شعر اقبال لاهوری که ” مومن خویش و کافر افرنگ شو” اظهار کرد: ما دارای کشوری غنی از لحاظ دانش، نیروی انسانی، زیرساخت‌ها، معادن و منابع هستیم و هیچ کم و کسری در کشور وجود ندارد یعنی در کشور ما تمامی ظرفیت‌های مورد نیاز در امر توسعه و پیشرفت موجود است.

وی بیان کرد: در حال حاضر چرخ زنگ زده تحقیق و پژوهش کشور به حرکت درآمده و این حرکت باعث از بین رفتن قسمتی از زنگارهای موجود بر روی این چرخ شده است و لذا در ادامه انتظار داریم که این حرکت سرعت بیشتری را نیز به خود گرفته و هدفمند در جهت رفع نیاز جامعه حرکت کند.

صالح نیسی عدم توانایی در کاربردی کردن ایده‌ها و پژوهش‌ها را یکی از مشکلات کشور دانست و خاطر نشان کرد: باید تلاش داشته باشیم که تحقیق و پژوهش‌های کشوری را با تبدیل به فناوری و محصول، به جامعه تقدیم کنیم تا بتوانیم در نهایت علاوه بر ایجاد رفاه در زندگی مردم، موجبات رشد و توسعه کشور را نیز فراهم کنیم.

معاون استاندار خوزستان ضمن اشاره به لزوم تجاری‌سازی کردن فناوری‌ها گفت: تحقیق و پژوهشی که غیر قابل استفاده در گوشه‌ای به حال خود رها شود و به یک محصول و فناوری مورد نیاز جامعه تبدیل نشود به خودی خود فاقد هرگونه ارزشی است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر سه گزینه تحقیق، فناوری و تجاری‌سازی به صورت زنجیروار دنبال رو و مکمل همدیگر قرار نگیرند، مطمئناً به هیچ عنوان شاهد تحقیقات و پژوهش‌های هدفمند و جهت‌داری در کشور نخواهیم بود.