ﻣﺪﯾﺮ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﭘﮋﻭﻫﺶ سازمان مدیریت و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ریزی خوزستان: بیش از ۳۵۰۰ طرح پژوهشی در برنامه پنجم توسعه متعلق به استان خوزستان بوده است

ﻣﺪﯾﺮ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﭘﮋﻭﻫﺶ سازمان مدیریت و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ریزی خوزستان در مورد وضعیت آماری طرحهای پژوهشی استان در طول برنامه پنجم توسعه کشور اظهار کرد: از پنجاه دستگاه اجرایی شرکت کننده در این برنامه تقریبا در حدود سه هزار و ۵۶۶ طرح پژوهشی آنها متعلق به استان خوزستان بوده است.

خورنا-احمدرضارستمی: در مراسم اختتامیه جشنواره هفته پژوهش استان که عصر امروز چهارشنبه ششم دی ماه در سالن شهید هاشمی استانداری برگزار شد قاسم سواری سنگوری ضمن تبریک هفته پژوهش گفت: با توجه به اینکه امسال هفته پژوهش با شعار “پژوهش تقاضا محور و تجاری‌سازی فناوری، زیربنای تو‌لید و اشتغال شروع شده است” امیدواریم بتوانیم برمبنای این شعار برنامه‌ها و سیاست‌های پژوهشی کشور و بالطبع استان را تنظیم بکنیم.

وی با بیان اینکه پژوهش، محور توسعه می‌باشد عنوان کرد: همانطور که استحضار دارید علیرغم اینکه هفته پژوهش هر ساله در کشور از ۲۱ تا ۲۷ آذرماه برگزار می‌شود اما طبق سیاست‌های ستاد ملی برگزاری هفته پژوهش قرار براین شد که در استانها این هفته زودتر برگزار شود لذا براین اساس هفته پژوهش را در استان خوزستان از ۱۸ الی ۲۲ آذرماه برگزار کردیم.

سواری افزود: البته به دلیل برنامه‌هایی که در سطح ملی برنامه‌ریزی شده بود ما نمایشگاه هفته پژوهش را نیز از ۹ الی ۱۲ آذرماه برپا کردیم که در این نمایشگاه دستگاههای اجرایی، مراکز علمی و دانشگاههای استان محصولات علمی و فناوری خود را به در محرز دید عموم قرار دادند.

این مقام مسئول در ادامه به مشارکت فعال شهرستانهای استان در برگزاری مراسم هفته پژوهش اشاره کرد و افزود: امسال شهرستانهای خرمشهر، بهبهان و دزفول به عنوان سه شهرستانی بودند که فرمانداری‌ها این شهرستانها به عنوان ریاست ستاد جشنواره و دانشگاههای آنها نیز به عنوان دبیر جشنواره عهده‌دار برنامه‌های هفته پژوهش در استان خوزستان بودند.

وی عنوان داشت: برای اولین بار آموزش و پرورش خوزستان امسال توانست در سطح ۴۱ منطقه برنامه‌های خود را در طول هفته پژوهش دنبال کند که در این راستا شاهد مشارکت بسیار فعالی از سوی معلمان و دانش‌آموزان استان بودیم.

سواری گفت: در نمایشگاه امسال هفته پژوهش علاوه بر جذب اعتبارات بسیار خوبی که با انعقاد قراردادهایی حاصل شد ما از یکسری طرحهای عمده‌ای در بخش گاز، نفت و برق نیز توانستیم رونمایی بکنیم.

ﻣﺪﯾﺮ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﭘﮋﻭﻫﺶ سازمان مدیریت و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ریزی خوزستان در مورد وضعیت آماری طرحهای پژوهشی استان در طول برنامه پنجم توسعه کشور اظهار کرد: از پنجاه دستگاه اجرایی شرکت کننده در این برنامه تقریبا در حدود سه هزار و ۵۶۶ طرح پژوهشی آنها متعلق به استان خوزستان بوده است که از این تعداد دو هزار و ۷۹۵ طرح در زمینه پزشکی و سلامت، ۷۵ طرح در مورد نظام اداری ۸۶ طرح در زمینه اجتماعی و فرهنگی ۴۷ طرح اقتصادی، ۲۷۰ طرح کشاورزی، ۵۲ طرح زیست محیطی، ۱۹۹ طرح در زمینه صنعت( نفت، حفاری و گاز)، ۷۳ طرح در زمینه آب و برق به همراه ۲۵ طرح پژوهشی دیگر در طول برنامه پنجم داشته‌ایم.

وی یادآوری کرد: سال گذشته قرارداد اجرایی شدن تقریبا ۹۳ طرح پژوهشی از ۳۰ دستگاه اجرایی استانی منعقد شد که از این طرح‌ها تقریبا ۳۰ درصد به دانشگاهها، ۱۰ درصد به مراکز عملی و ۱۰ درصد هم به پژوهشکدها واگذار گردید.

سواری در پایان خاطر نشان کرد: البته از آنجایی که ما در استان خوزستان دارای مراکز علمی و دانشگاههای معتبری هستیم لذا از دستگاههای اجرایی بخصوص شرکت‌هایی که در استان فعالیت می‌کنند انتظار داریم که این طرح‌ها و پژوهش‌ها را به سمت مراکز علمی و دانشگاهی استان هدایت کنند.