همه آنچه اوباما و رامنی در آخرین مناظره درباره ایران گفتند

خورنا: چگونگی تقابل با ایران یکی از محورهای اصلی مناظره انتخاباتی شب گذشته میان رقبای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری‌ها، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و میت رامنی رقیب جمهوری خواه او روز دوشنبه در سومین و آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ شرکت کردند.

ایران و خاورمیانه، از موضوعات اصلی این مناظره بود که در ایالت فلوریدا برگزار شد.

در مورد ایران، باراک اوباما گفت؛ دولت او با اجرای «سخت ترین و فلج کننده ترین تحریم ها» علیه جمهوری اسلامی قدرت خود را نشان داده است.

میت رامنی که منتقد سیاستهای اوباما در قبال ایران طی چهار سال گذشته بوده است نیز گفت؛ جهان «چهار سال به یک ایران هسته ای نزدیک تر شده است». رامنی همچنین گفت که رهبران ایران در جایی که باید قدرت آمریکا را می دیدند، شاهد ضعف بودند.

رامنی در پاسخ به این سوال که بزرگ ترین خطری که آمریکا را تهدید می کند چیست؟ پاسخ داد برنامه هسته‌ای ایران.

اما باراک اوباما در پاسخ به این پرسش گفت که همچنان شبکه‌های تروریستی را بزرگترین تهدید علیه آمریکا می‌داند.

میت رامنی نامزد جمهوریخواهان در ادامه گفت؛ وقتی رئیس جمهوری ایران می‌گوید بدهی ما (آمریکا)، ما را به یک کشور بزرگ تبدیل نمی کند، این مساله بسیار بغرنج و ترسناکی برای ما است.

رامنی گفت در صورتی که رئیس جمهوری آمریکا شود، تحت کنوانسیون های بین المللی رهبران ایران را تحت فشار قرار خواهد داد. او گفت اظهارات محمود احمدی نژاد باعث خواهد شد که او تحت تعقیب قرار بگیرد.

میت رامنی همچنین اضافه کرد که اطمینان حاصل خواهد کرد که دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران را در جهان منزوی کند.

باراک اوباما درباره گزارش‌های رسانه ای اخیر در مورد توافق ایران و آمریکا برای انجام مذاکرات مستقیم، آن را رد کرد و گفت که این گزارش‌ها درست نیست و چنین توافقی وجود ندارد.

رئیس جمهوری آمریکا در برابر رامنی افزود؛ اما هدف ما این است که ایران تشخیص دهد که باید برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارد و از قطعنامه های سازمان ملل متحد پیروی کند.

باراک اوباما گفت آنها با این اقدام فرصت آن را خواهند داشت تا بار دیگر به جامعه جهانی بازگردند و ما از این مورد استقبال می کنیم.

باراک اوباما ادامه داد؛ افرادی در ایران هستند که آرمانهایشان مثل آرمان های دیگر مردم دنیا، داشتن زندگی بهتر است و ما امیدواریم رهبران آنها تصمیم درست را در این رابطه بگیرند.

اوباما در این مناظره داغ همچنین گفت؛ همه اظهارات میت رامنی در خصوص سیاست خارجی تاکنون «غلط و نادرست» بوده است اما میت رامنی، فرماندار سابق ماساچوست نیز در واکنش به این اظهارات اوباما گفت که انتقاد کردن از او نمی تواند برای متوقف کردن خشونت ها در خاورمیانه یک دستور کار باشد.

رامنی در این لحظه حملات خود را شدیدتر کرد و با انتقاد از سیاست خارجی اوباما در خاورمیانه گفت که در  رابطه با امیدواری هایی که در منطقه داشته ایم، «عقبگردهای بسیار چشمگیری» را شاهد بوده ایم.

رامنی گفت: من به خاطر از میان برداشتن اسامه بن لادن و شکار رهبری القاعده به شما تبریک می گویم، ولی ما نمی توانیم از طریق ترور و اعدام از این نابسامانی خارج شویم.

ما باید یک استراتژی جامع و قوی به کار بگیریم که به دنیای اسلام و دیگر نقاط جهان کمک کند تا این افراط گرایی تند و خشن را کنار بگذارند کنند. این افراط گرایی در حال فرار نیست و به طور قطع پنهان نیز نشده است.