در شورای اداری خوزستان:

حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی: مسئولین باید در انجام وظایف برش لازم را داشته باشند/شاید برخی خلف وعده‌های مسئولین از روی مصلحت باشد

حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی: در امر مواجهه با برخی از مسائل لازم است که یک مسئول نرمش را کنار گذاشته و بدون اینکه ظلم و ستمی روا دارد محکم به پیش رود زیرا مسئولی که در مواقع ضروری فاقد بُرش لازم باشد و همیشه رفتاری مدارا‌گونه داشته باشد به هیچ عنوان نمی‌تواند در کار خود موقق شود.

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه شورای اداری استان خوزستان حجت‌الاسلام سید‌علی خمینی نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی گفت: هفته پیش وقتی به ما گفتند که قرار است در جلسه شورای اداری خوزستان حضور داشته ‌باشم چند روزی فکر کردم که چه مطلبی مناسب است که در جمع مدیران خوزستان در اهواز گفته شود که خوشبختانه به طور اتفاقی سه روز پیش به روایتی برخورد کردم که شیخ انصاری آن را به طور مفصل بیان کرده است.

و‌ی ادامه داد: این روایت شامل نامه‌ای از امام صادق(ع) به یک استاندار به نام عبدالله نجاشی است که در زمان رسیدن به حکومت اهواز به امام نامه می‌نویسد و از امام می‌خواهد که وی را در انجام این مسئولیت با بیان یک توصیه‌ای راهنمایی کند.

حجت‌الاسلام خمینی در ادامه به جواب ۱۰ صفحه‌ای که امام صادق به والی اهواز داده اشاره کرد و گفت: این نامه که به رساله اهوازیه مشهور است به واقع می‌تواند برای تمامی متصدیان امور در طول تاریخ درس‌آموز باشد. لذا پیشنهاد می‌کنم که این نامه ۱۰ صفحه‌ای پس از ترجمه در استانداری خوزستان نصب شود تا همه کسانی که در آینده به مسئولیتی می‌رسند آن را خوانده و به معانی بلند آن دقت اساسی کنند.

وی عنوان کرد: امام در این نامه می‌فرماید اگر بخواهی که جزء کسانی باشی که هم در دنیا و هم در آخرت سعادتمند شوی و با پیروزی کامل از دنیای خاکی عروج کنی باید که ابتدا نسبت به خون و جان مردم حساس باشی و نیز باید مراقبت کنی که در حکومت تو مردم مورد آزار و اذیت قرار نگیرند.

نوه امام(ره) بیان کرد: خیلی مهم است که ما در مورد تصمیم‌هایی که می‌گیریم و نیز در قدمهایی که در طول دوران تصدی یک پست برمیداریم دائما مراقبت کنیم که مردم مورد آزار و اذیت قرار نگیرند ولی متأسفانه برعکس در برخی کار و روش ما به صورتی عمل می‌کنیم که اذیت نشدن مردم را نصب‌العین خود قرار نمی‌دهیم.

وی در ادامه ضمن اشاره به گوشه‌ای از سیره و روش حکومتداری امام‌خمینی(ره) اظهار کرد: حضرت امام در مقابل تصمیم دولت که بنا داشت قیمت سیگار را افزایش دهد فرموده بودند که حق ندارید این سیگارهای ارزان قیمت را که مورد استفاده اقشار ضعیف هست گران کنید و در مورد افزایش قیمت بلیط‌های اتوبوس در تهران نیز امام(ره) یک موضعگیری مشابه‌ای داشتند و به شهردار وقت هم تذکر دادند که اتوبوس وسیله نقلیه افرادی هست که شاید بضاعت مالی کمتری نسبت به دیگران دارند لذا به این دلیل باید از چنین کاری خودداری کنید.

نوه امام مسئول جامعه را خادم ملت دانست و گفت: لازم است که مسئولین به مسئولیت خود به دید یک فرصتی برای خدمت بیشتر به مردم نگاه کنند و گرنه با دید ریاست مدارانه به این سمت‌‌ها و مسئولیت‌ها اگر نگاه کنیم به هیچ عنوان رستگاری برای ما حاصل نمی‌شود بنابراین لازم است که مسئولین چنین مسئله‌ای را ملکه رفتاری خود قرار داده و عمیقا به این قضیه ایمان داشته باشند.

وی ضمن بیان اینکه امام صادق والی اهواز را در جای دیگر از نامه خود به تأنی دعوت کرده اظهار داشت: بردباری و سعه‌صدر در تصمیم‌گیری‌ها و خوداری از اتخاذ تصمیم‌های عجولانه از وظایف اصلی مسئولین اجرایی کشور است.

خمینی در ادامه به فضیلت امر مشورت در حکومتداری اشاره می‌کند و بیان داشت: چقدر خوب است که این شوراهای مشورتی شکل بگیرند و لذا این جلسات شورا اداری همانند قدم رو به جلویی در زندگی بشر می‌باشند البته به شرط اینکه در جایگاه خود قرار داشته باشد می‌تواند مثمر ثمر باشد یعنی شورایی به معنای واقعی مشورتی با حضور کارشناسان و مسئولین ذی‌ربط باشد که در مضوعات و مشکلات مردم تبادل نظر و چاره‌اندیشی کند.

خمینی ادامه داد: کسی که در حکومت قرار می‌گیرد و مسئولیت دارد نباید سریع تصمیم گیری کند زیرا این کار شایسته یک مسئول نیست، چقدر خوب است که شوراهای مشورتی تشکیل شود تا کارشناسان و مدیران بنشینند و در کنار هم درباره موضوعات هم اندیشی کنند.

وی در خصوص نقش مفید شوراهای مشورتی به عنوان یکی از راهکارهای حل مشکلات بزرگ در کشور تصریح داشت: ما اینهمه همایشهای بی‌خاصیت را در کشور برگزار می‌کنیم که فاقد کوچکترین فایده‌ای برای مردم هستند ولی عملا در جاهایی مثل استان خوزستان که هم‌اکنون دارای مشکلات مهمی از جمله در قضیه آب است می‌بینم که هیچگونه همایش ملی به منظور گفتگو و ارائه مشورتهای کارشناسی برای حل این مسئله تاکنون برگزار نشده است.

وی حسن معاشرت را یکی دیگر از خصوصیات والی خوب از دیدگاه امام صادق دانست و خاطر نشان کرد: یک مسئول خوب باید در مواجهه با مشکلات جامعه، کاملا رفتاری توام با آرامش داشته باشد البته نه آرامشی که از روی ضعف باشد.

خمینی اضافه کرد: بعضی‌ها خیال می‌کنند که هر جا نرمشی به کار رود این نشانه ضعف است در صورتی که این تصوری کاملا اشتباه است زیرا یک مسئول باید نرمش را نیز در تصمیم‌گیری‌های خود لحاظ کند. درست همانند تعبیر زیبایی چون نرمش قهرمانانه که در این خصوص مقام معظم رهبری بیان داشته‌اند.

وی ضمن انتقاد از بکارگیری لحن‌های دستوری و اجباری که در برخی موارد به منظور انجام کارها لحاظ می‌شود بیان داشت: به هیچ عنوان با اجبار و فشار مسائل به پیش نمی‌روند بلکه بسیاری از کارها با زبان و رفتاری نرم قابل حل می‌باشد.

نوه امام خمینی(ره) افزود: البته در امر مواجهه با برخی از مسائل لازم است که یک مسئول نرمش را کنار گذاشته و بدون اینکه ظلم و ستمی روا دارد محکم به پیش رود زیرا مسئولی که در مواقع ضروری فاقد بُرش لازم باشد و همیشه رفتاری مدارا‌گونه داشته باشد به هیچ عنوان نمی‌تواند در کار خود موقق شود.

وی در ادامه به لزوم اعتماد مردم به مسئولین تاکید کرد و گفت: لازم است که مردم در هنگام مشاهده یک خلف وعده‌ از سوی مسئولی ابتدا این مسئله را مدنظر بگیرند که شاید مصلحت یا مفسده‌ای در پشت این قضیه بوده که این استاندار یا مدیرکل و یا حتی یک وزیر نمی‌تواند به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند. الحق و الانصاف تاکنون با مسئولین بسیاری برخورد داشته‌ام و کمتر کسی را دیده‌ام که هدفی جز خدمت داشته باشد زیرا به واقع خیلی مسئولین نظام مقدس جمهوراسلامی چه بصورت مستقیم و چه غیر مستقیم با رأی مردم انتخاب می‌شوند.

حجت‌الاسلام خمینی در پایان ضمن بیان این مطلب که مسئولین باید با مردم در همه حال رو راست باشند خاطر نشان کرد: از آنجایی که ما دارای مردمی فهیم و منطقی هستیم که با دیدی کاملا منصفانه به مسائل می‌نگرند واجب است که یک مسئول اجرایی در مورد مشکلات موجود بصورت صادقانه با مردم حرف گفتگو کند مثلا در خصوص خوزستان که طی ۱۰ ساله اخیر قولهایی به مردم نجیب این استان داده‌ شده باید مسئولین و متولیان دائما با مردم از طریق رسانه‌هایی که دارند در مورد این قولها صحبت کرده و اگر موانعی هم در انجام این قولها وجود دارد آن را نیز به طور شفاف با مردم در میان بگذارند.