معضل دیرینه قبرستان هندیجان/ مردگانی که همسایه فاضلاب شدند

خورنا: قبرستان هندیجان شمالی در مجاورت با امامزاده و شهرک مسکونی ۵ هزار نفری بدون سیستم فاضلاب، چند سالیست بدون توجه مسئولان شناور در فاضلاب و تعفن مانده است.

قبرستان هندیجان شمالی که چند سالی‌ست با مشکل دیرینه فاضلاب دست و پنجه نرم می‌کند با نزدیک شدن به فصل پاییز و بارندگی در فاضلاب شهرک‌ اطراف این محدوده، شناور است.

با وجود اینکه منازل مسکونی این شهرک بدون اخذ مجوز و کاملاً غیرقانونی ساخته شده‌اند اما بدون برخورداری از فاضلاب و سایر زیرساخت‌های مطلوب و مورد نیاز روزگار را سپری می‌کنند.

به همین دلیل فاضلاب‌های این منازل به قبرستان چند قدمی مجاور این شهرک انتقال پیدا کرده و مزارها را غرق در لجن و تعفن‌های ناشی از این معضل کرده است.

شهرک مجاور قبرستان هندیجان شمالی امروز با گنجاندن ۵ هزار نفر جمعیت در خود فعالیت می‌کند و همچنان نیازمند توجه مسئولان شهری‌ست!

* مشاهده مزار برادرم برایم دردناک است

یکی از ساکنان شهرستان هندیجان که به تازگی برادر خود را از دست داده است، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: قبرستان هندیجان شمالی نزدیک به امامزاده و شهرک مسکونی بدون سیستم فاضلاب است که همین امر فاضلاب ایجاد شده را به سوی مزارها هدایت می‌کند.

وی افزود: در همین راستا بارها با مسئولان شهری نظیر شهرداری وارد مذاکرده شده که البته در پاسخ هیچگونه عکس‌العمل و اقدامی مؤثر در راستای رفع معضل پیش آمده صورت نگرفته است.

این شهروند ۳۲ ساله هندیجانی بیان کرد: هیچ مسئولی این موضوع را پیگیری نمی‌کند و ما که بسیاری از اقوام و دوستان‌مان در این قبرستان خوابیده‌اند از این معضل بسیار در عذابیم.

وی اشاره کرد: برادرم کمتر از ۲۰ روز است که به خاک سپرده شده و غرق شدن مزار او در فاضلاب برای من بسیار دردناک است، این بی‌احترامی به مردگان و خانواده‌های بازماندگان است!

* مسئولان غیربومی مشکلات شهر برایشان مهم نیست

دیگر شهروندان هندیجانی در ادامه تصریح کرد: این، مشکل چند ساله‌ایست که مردم هندیجان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مدت‌هاست که قبرستان هندیجان شمالی شناور در فاصلاب و تعفن بوده و همه مسئولان شهری به آن بی‌توجهند.

وی اضافه کرد: برخی مسئولان این شهرستان چون فرماندار بومی نیستند و چون اقوام یا آشنایی ندارند که در این گورستان به خاک سپرده باشند، معضل پیش آمده برای آنها اصلاً مهم نیست.

این بانوی ۲۸ ساله هندیجانی در ادامه با اظهار گلایه‌مندی از مسئولان شهری هندیجان گفت: اصلاً ساخت این شهرک در کنار قبرستان غیرقانونی بوده و مسئولان باید در این زمینه پاسخگو باشند.

وی همچنین عنوان کرد: امروز که به قبرستان بر سر مزار مادرم حاضر شدم دیدم که مزار او ۵۰ سانت در فاضلاب فرو رفته و این موضوع علاوه بر غم هجران وی، بیش از پیش متأثرم کرد.

* قبرها در حال نشست است

دیگر شهروند هندیجانی در خصوص معضل پیش آمده خاطرنشان کرد: این مسئله علاوه بر توهین به مردگان مردم، بهداشت ساکنان شهرک را به مخاطره می‌اندازد.

وی ادامه داد: فاضلاب‌های شهرک مسکونی این حوالی روباز بوده و اصلاً این شهرک سیستمی به‌عنوان فاضلاب ندارد که بتواند از مشکل پیش آمده در قبرستان چه در فصل زمستان و بارندگی و چه در تابستان جلوگیری کند.

این شهروند ۵۳ ساله هندیجانی بیان کرد: امیدواریم هر چه سریع‌تر در این خصوص چاره‌اندیشی جدی صورت گیرد زیرا مردم این منطقه دیگر نمی‌توانند شاهد نشست و از بین رفتن قبر نزدیکان خود باشند.

این معضل که یکی از دردهای مردم منطقه محروم هندیجان بوده در نوع خود نوبر است!

در این راستا مسئولان شهری نظیر فرماندار و شهردار حرفی برای گفتن ندارند که البته امیدواریم با ارائه این گزارش بتوان صحبت‌ و راهکاری در خصوص رفع معضل پیش آمده در قبرستان این منطقه شنید و انعکاس داد.

مریم خبازی