کالاهای کوپنی به اقتصاد کشور بازمی گردند؟

خورنا: رئیس ستاد بسیج اقتصادی کشورنیز با بیان اینکه توزیع کالابرگی بهترین روش پوشش فاصله بین نرخ ارز آزاد و مرجع است، درآن روزها اعلام کرد: ۱۰۰ عامل صنفی شبکه توزیع کالاهای اساسی اعلام آمادگی کرده اند.

درهمان روزها اما اقتصادی های دولت قاطعانه اعلام کردند که نیازی به توزیع کالای کوپنی نیست و کالاهای اساسی به اندازه کافی موجود است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هم اکنون موجودی کالاهای اساسی به اندازه مناسب و طبیعی است، گفته بود: نیازی به بازگشت کوپن به سیستم اقتصادی کشور نیست.

حسن رادمرد در تاکید کرده بود: در این شرایط به دلیل اینکه موجودی کالاها مناسب بوده و جریان طبیعی عرضه و تقاضا در بازار در جریان است، نیازی به بازگشت کوپن و سهمیه‌بندی کالاهای اساسی به هیچ عنوان وجود ندارد.

حالا اما با گذشت نزدیک به ۳ ماه از این ماجرا و حل شدن بحران مرغ، این بار بحران ارزی اقتصادی های مجلس را بر ان داشته تا بار دیگر از کوپنی کردن کالاهای اساسی و بازگشت به دهه ۶۰ سخن بگویند.

در تازه ترین اظهارات، احمد توکلی در این باره گفت: با توجه به دو برابر شدن ارزش ارز و کاهش شدید ارزش پول ملی باید دولت تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را تضمین کند و این امر نیز راهی جز ارائه کالاهای اساسی مثل برنج، گوشت و شیر، روغن به صورت کوپنی ندارد.

احمد توکلی ، اظهار داشت: با نوسانات وحشتناک بازار ارز و و کاهش ارزش پول ملی به کمتر از نصف مردم فقیر با حقوق ثابت در تامین اولیات زندگی خود دچار مشکل می شوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که ارزش ارز دو برابر شده و ارزش پول به کمتر از نصف کاهش یافته باید دولت تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را تضمین کند و این امر نیز راهی جز ارائه کالاهای اساسی مثل برنج، گوشت و شیر، روغن به صورت کوپنی ندارد.

البته احمد توکلی تنها کسی نیست که این روزها پیشنهاد کوپنی شدن کالاهای اساسی را می دهد.پیش از این نیز رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و عسکر اولادی نیز در روزهای اخیر این پیشنهاد را مطرح کرده اند.

کالاهای کوپنی اما ناخودآگاه صف‌های جلوی مغازه‌ها در دهه ۶۰ را تداعی می کند و مردمی که با در دست داشتن کوپن برای تامین نیاز‌های اساسی مدت‌ها در انتظار می‌ماندند .

روزهای جنگ تحمیلی که کشور زیر شدیدترین فشارهای اقتصادی و عواقب ناگوار جنگ تحمیلی بود و با این حال مسئولین توانستند کالاهای اساسی را تامین کنند و نیازهای مردم را برآورده کنند اما اکنون که کشور ما به لحاظ شرایط اقتصادی قابل مقایسه با آن دوران نیست و کشور در اوج قدرت سیاسی و اقتصادی در منطقه است، دولت به دلیل سوء مدیریت اقتصادی از تامین و کنترل قیمت نیازهای اساسی ناتوان است.

گفتنی است، سابقه ورود کوپن به اقتصاد ایران به ابتدای دهه ۱۳۶۰ برمی‌گردد که ستاد بسیج اقتصادی با توجه به شرایط خاص کشور و ورود به جنگ تشکیل شد.

کوپن‌های مرحله اول تا هشتم زیرنظر ستاد بسیج اقتصادی کشور مستقر در نخست وزیری چاپ و با همکاری بانک صادرات توزیع می‌شد.

به گزارش شفاف،کوپن‌های ارزاق عمومی ۱۰ نوع بود و از آن زمان توزیع شد تا در صورت لزوم کالاهایی که ممکن بود به علل مختلف کم یا گران عرضه شود، سهمیه‌بندی شود.

با پایان یافتن جنگ و عادی شدن شرایط اقتصادی کشور، لزوم ادامه فعالیت ستاد بسیج اقتصادی به صورت گسترده منتفی شد و بر همین اساس، وظایف اجرایی این ستاد به وزارت بازرگانی انتقال یافت. از اوایل دهه ۱۳۶۰ تاکنون نیز ۱۳ مرحله کالابرگ منتشر شده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *