کالاهای کوپنی به اقتصاد کشور بازمی گردند؟

خورنا: رئیس ستاد بسیج اقتصادی کشورنیز با بیان اینکه توزیع کالابرگی بهترین روش پوشش فاصله بین نرخ ارز آزاد و مرجع است، درآن روزها اعلام کرد: ۱۰۰ عامل صنفی شبکه توزیع کالاهای اساسی اعلام آمادگی کرده اند.

درهمان روزها اما اقتصادی های دولت قاطعانه اعلام کردند که نیازی به توزیع کالای کوپنی نیست و کالاهای اساسی به اندازه کافی موجود است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هم اکنون موجودی کالاهای اساسی به اندازه مناسب و طبیعی است، گفته بود: نیازی به بازگشت کوپن به سیستم اقتصادی کشور نیست.

حسن رادمرد در تاکید کرده بود: در این شرایط به دلیل اینکه موجودی کالاها مناسب بوده و جریان طبیعی عرضه و تقاضا در بازار در جریان است، نیازی به بازگشت کوپن و سهمیه‌بندی کالاهای اساسی به هیچ عنوان وجود ندارد.

حالا اما با گذشت نزدیک به ۳ ماه از این ماجرا و حل شدن بحران مرغ، این بار بحران ارزی اقتصادی های مجلس را بر ان داشته تا بار دیگر از کوپنی کردن کالاهای اساسی و بازگشت به دهه ۶۰ سخن بگویند.

در تازه ترین اظهارات، احمد توکلی در این باره گفت: با توجه به دو برابر شدن ارزش ارز و کاهش شدید ارزش پول ملی باید دولت تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را تضمین کند و این امر نیز راهی جز ارائه کالاهای اساسی مثل برنج، گوشت و شیر، روغن به صورت کوپنی ندارد.

احمد توکلی ، اظهار داشت: با نوسانات وحشتناک بازار ارز و و کاهش ارزش پول ملی به کمتر از نصف مردم فقیر با حقوق ثابت در تامین اولیات زندگی خود دچار مشکل می شوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که ارزش ارز دو برابر شده و ارزش پول به کمتر از نصف کاهش یافته باید دولت تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را تضمین کند و این امر نیز راهی جز ارائه کالاهای اساسی مثل برنج، گوشت و شیر، روغن به صورت کوپنی ندارد.

البته احمد توکلی تنها کسی نیست که این روزها پیشنهاد کوپنی شدن کالاهای اساسی را می دهد.پیش از این نیز رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و عسکر اولادی نیز در روزهای اخیر این پیشنهاد را مطرح کرده اند.

کالاهای کوپنی اما ناخودآگاه صف‌های جلوی مغازه‌ها در دهه ۶۰ را تداعی می کند و مردمی که با در دست داشتن کوپن برای تامین نیاز‌های اساسی مدت‌ها در انتظار می‌ماندند .

روزهای جنگ تحمیلی که کشور زیر شدیدترین فشارهای اقتصادی و عواقب ناگوار جنگ تحمیلی بود و با این حال مسئولین توانستند کالاهای اساسی را تامین کنند و نیازهای مردم را برآورده کنند اما اکنون که کشور ما به لحاظ شرایط اقتصادی قابل مقایسه با آن دوران نیست و کشور در اوج قدرت سیاسی و اقتصادی در منطقه است، دولت به دلیل سوء مدیریت اقتصادی از تامین و کنترل قیمت نیازهای اساسی ناتوان است.

گفتنی است، سابقه ورود کوپن به اقتصاد ایران به ابتدای دهه ۱۳۶۰ برمی‌گردد که ستاد بسیج اقتصادی با توجه به شرایط خاص کشور و ورود به جنگ تشکیل شد.

کوپن‌های مرحله اول تا هشتم زیرنظر ستاد بسیج اقتصادی کشور مستقر در نخست وزیری چاپ و با همکاری بانک صادرات توزیع می‌شد.

به گزارش شفاف،کوپن‌های ارزاق عمومی ۱۰ نوع بود و از آن زمان توزیع شد تا در صورت لزوم کالاهایی که ممکن بود به علل مختلف کم یا گران عرضه شود، سهمیه‌بندی شود.

با پایان یافتن جنگ و عادی شدن شرایط اقتصادی کشور، لزوم ادامه فعالیت ستاد بسیج اقتصادی به صورت گسترده منتفی شد و بر همین اساس، وظایف اجرایی این ستاد به وزارت بازرگانی انتقال یافت. از اوایل دهه ۱۳۶۰ تاکنون نیز ۱۳ مرحله کالابرگ منتشر شده است.