مدیرکل دامپزشکی خوزستان: سرمایه دامی استان بالغ بر ۶۸ هزار میلیارد ریال است/ میزان تلفات طیور صنعتی خوزستان پایین‌تر از سطح کشوری و جهانی است

خورنا- در جلسه شورای هماهنگی مدیران که در اداره کل دامپزشکی برگزار گردید مصطفی کنارکوهی مدیر کل دامپزشکی استان در گزارشی از عملکرد هشت ماهه اداره متبوعش گفت: استقلال اقتصادی هر کشور زیربنای استقلال سیاسی، توسعه فرهنگی و رفاه حال عمومی جامعه می‌باشد.

وی ضمن اشاره به قرار داشتن خوزستان در بین ۱۰ استان دامپرور کشور عنوان کرد: در حال حاضر سرمایه دامی خوزستان بالغ بر ۶۸ هزار میلیارد ریال است که این مسئله وظیفه اداره کل دامپزشکی را در خصوص اشتغالزایی و بالا بردن سطح بهداشت استان چندین برابر می کند.

کنارکوهی با بیان اینکه تعداد شش دفتر ستادی تحت نظارت اداره کل دامپزشکی در سطح استان وجود دارد اظهار کرد: انتقال بیماریها به دام های استان از طریق هفت استان صورت می‌گیرد که یکی از وظایف اصلی ما پیشگیری و کنترل این بیماری هاست.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان بالا بردن سطح بهداشت عمومی و فرآورده های خامی را از دیگر کارهای صورت گرفته توسط این اداره عنوان کرد و بیان داشت: از ابتدای سال تاکنون شش میلیون نوبت سر دام واکسینه شده‌اند و مساحتی بیش از ۵/۲ میلیون مترمربع نیز به منظور مبارزه با انگلهای خارجی سمپاشی شده‌اند.

وی عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۶۷ هزار مورد بازرسی در سطح استان صورت گرفته که موارد غیر بهداشتی گزارش شده در این بازدید‌ها ۲۲ هزار مورد بوده است.

کنارکوهی گفت: لاشه های طبیعی غیرقابل مصرف از ابتدای سال تاکنون ۴۱ هزار و ۱۶۲ کیلوگرم بوده که پس از شناسایی همگی منهدم گردیده‌اند.

مدیر کل دامپزشکی استان میزان تولید مرغ آنتی بیوتیک (سبز) را ۲۱۲ هزار قطعه بیان نمود و افزود: یکی از اقدامات صورت گرفته توسط این اداره کل کد‌گذاری الکترونیکی میباشد که توسط آن منبع، محل کشتار و حتی خودروی حمل بار قابل شناسایی است.

وی ساماندهی بازار ماهی را یکی از دغدغه های این اداره عنوان کرد و گفت: این مهم به تنهایی نمی تواند انجام گیرد و همکاری دیگر دستگاه‌های مربوطه را نیز میطلبد.

کنارکوهی در ادامه واحدهای مرغداری فعال در سطح استان را ۷۰۰ واحد برشمرد و اظهار داشت: در سال جاری با همکاری بسیج توانستیم ۵۰ درصد طیور بومی استان را واکسینه کنیم و البته میزان درصد تلفات در طیور صنعتی شش درصد بوده که این مقدار پایین‌تر از سطح کشوری و جهانی است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: بیش از ۹۰ درصد نهاده‌های وارداتی به کشور از طریق بندر‌امام صورت می‌گیرد و نیز بخش عمده‌ای از صادرات دام و فرآورده های دامی کشور هم از طریق خوزستان انجام می‌شود که در این راستا شست و شوی انبارهای دام قبل از حمل، کنترل خودروهای مخصوص حمل، نمونه برداری و آزمایشات از جمله اقداماتی است که توسط اداره کل دامپزشکی صورت می پذیرد.

وی در پایان تصریح نمود: صدور مجوز بهداشتی و اعمال نظارت قرنطینه‌ای و بهداشتی بر صادرات دام زنده ، تخصیص نام کاربر و رمز عبور جهت مسئولین فنی و بهداشتی مراکز مرتبط با فعالیت های دامپزشکی که توسط این اداره انجام شود مراجعه افراد را به حداقل می‌رساند.