رهاسازی ۱۵۰ راس آهوی ایرانی در حیات وحش از سایت دیمه رامهرمز

خورنا- فرشیدفرجی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: منطقه حفاظت‌شده دیمه از طرح‌های موفق سازمان حفاظت محیط زیست در تکثیر و احیای گونه آهوی ایرانی است.

به گزارش خورنا؛ به نقل از روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان، احمد رضا لاهیجان‌زاده در جریان بازدید از منطقه حفاظت‌شده دیمه رامهرمز، سایت احیا و تکثیر آهوی ایرانی را یکی از موفق‌ترین طرح‌ها دانست و گفت: منطقه حفاظت شده دیمه از نظر فرآیند طی شده تا به نتیجه رسیدن از مناطق موفق سازمان حفاظت محیط زیست و اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان به لحاظ احیای گونه در منطقه بوده است.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۱۵۰ راس آهو از این زیستگاه به حیات وحش بازگردانده شده و توانسته‌اند با محیط سازگاری داشته باشند و در سرشماری سال ۹۶ نیز تعداد آهوان این سایت ۱۲۰ راس سرشماری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در دیمه تاکنون بیش از ۱۵ هکتار نهال‌کاری شده که تحت سیستم آبیاری قرار گرفته است و امسال نیز ۱۰ هکتار دیگر به این مجموعه اضافه خواهد شده است.

وی نهال‌های کاشته شده را از گونه‌های بومی مقاوم و سازگار با محیط اعلام کرد و گفت: از جمله این گونه‌ها کنار و رملیک است و برای اولین بار توانستیم گونه وحشی رملیک را در نهالستان‌های خوزستان تولید کنیم.

لاهیجان‌زاده ادامه داد: تاکنون بیش از ۵۰ هزار اصله نهال در پنج نهالستان خوزستان تولید شده است که می‌توان گفت با این کار نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان صرفه‌جویی در این بخش داشته‌ایم.

به گزارش خورنا، منطقه حفاظت شده دیمه رامهرمز در مسیر جاده ارتباطی رامهرمز- رامشیر و به طور کلی در شرق استان خوزستان واقع است.

منطقه دیمه منطقه‌ای دشتی – تپه ماهوری است که بر خلاف اکثر مناطق تپه ماهوری کشور، منطقه دشتی آن مشرف به منطقه تپه ماهوری است و در ارتفاع بالاتری قرار گرفته است. این موضوع سبب به نمایش درآمدن جلوه زیبایی از طبیعت شده و چشم‌اندازی بدیع در منطقه به وجود آورده است.

 

rampress

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *