در برنامه فرمول یک سیما:

استاندار خوزستان: هوای پاک و آب سالم حق مردم استان است/بودجه خوزستان کفاف مشکلات بزرگش را نمی‌کند

شریعتی هوای پاک و آب آشامیدنی سالم را حق مردم خوزستان دانست و اذعان کرد: ریزگردهای کنونی خوزستان مشکل مردمی هستند که از لحاظ تاریخی مهد تمدن بین النهرین بوده و در طول هشت‌سال دفاع مقدس با کمال رشادت و دادن هزاران شهید، مجروح و جانباز در مقابل دشمن متجاوز ایستادگی کردند و پس از جنگ هم با استخراج نفت خوزستان چرخ اقتصاد مملکت چرخید.

خورنا-احمدرضارستمی: در برنامه عصرگاهی “فرمول یک” کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیما غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در خصوص بحث ریزگردها و آلودگیهای محیط زیستی استان گفت: در بحث ریزگردها که یکی از مشکلات اینروزهای بعنوان یکی از مشکلات استان و منطقه ما خود را در جایگاه مدعی می‌دانیم و به وفور از مسئولین کشور در این خصوص استمداد طلبید‌ه‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: پذیرش مسئولیت در این زمینه تنها برای رساندن صدای مردم و تلاش در جهت رفع این مشکل است چون این را درخواست به حقی می‌دانیم که از جانب مردم مطالبه شده است.

شریعتی ضمن اشاره به مساحت ۶/۴ میلیون هکتاری خوزستان اظهار کرد: از این میزان مساحت استان ۹۷۰ هکتار به جنگل ، ۲/۲ میلیون هکتار مرتع و تقریبا ۱/۲ میلیون هکتار بیابانی است که ۳۵۰ هزار هکتار این سطح بیابانی خوزستان کانون های ماسه‌زار است.

استاندار خوزستان یادآوری کرد: در جهت تثبیت ماسه‌زارهای استان از سال ۱۳۴۷ اقداماتی از طریق مالچ پاشی و بوته‌کاری و غیره شروع شده که تاکنون در مجموع ۱۲۷ هزار هکتار از این سطوح ماسه‌زاری مورد ساماندهی قرار گرفته است.

وی کانون‌های تولید ریزگرد را در استان خوزستان هفت کانون معرفی کرد و افزود: این مناطق تولید کننده ریزگرد در استان قبلا به این شکل نبوده‌اند بلکه دارای رطوب بوده و این رطوبت خود بهترین مانع برای جلوگیری از تبدیل شدن این مناطق به کانون‌های ریزگرد بوده است.

شریعتی در ادامه به بحث دستکاری در طبیعت خوزستان به عنوان اتفاقی نادر که در هیچ کجای کجای کشور به این اندازه نبوده اشاره کرد و بیان داشت: از آنجایی که ما در یک کشور گرم و نیمه خشک زندگی می‌کنیم لازم بود که منابع آبی کشور را ذخیره کرده و از هدر رفت آنها جلوگیری به عمل آوریم براین‌اساس سدهای عظیم را در دستورکار خود قرار دادیم.

استاندار خوزستان با اینکه بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد آبهای کشور در استان خوزستان جاری است عنوان کرد: امکان ذخایر منابع آبی در استان بیش از ۱۸ میلیارد متر مکعب است که اگر این کار اصولی صورت بگیرد میتوان از این ذخایر در مصارفی چون تولید برق آبی و آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی و غیره بهره‌مند شد. بطور مثال در پیش از انقلاب تنها ۱۶۰ هزار هکتار از زمین‌های خوزستان زیر کشت آبی بوده است ولی الان به بیش از یک میلیون هکتار رسیده است.

وی تصریح کرد: ولی متاسفانه نکته مهمی که در این سدسازی‌ها نادیده گرفته شد بحث تالابهای فصلی و رطوبت زمین در محل‌ احداث این سد‌ها بود که به واقع در این مناطق با عدم توجه به حق آبه‌های طبیعی، رطوبت زمین نیز از بین رفت.

شریعتی خاطر نشان کرد: البته ذکر این مطالب هرگز به این معنی نمی‌باشد که این کارهای انجام شده اشتباه بوده‌اند بلکه ما هم از این لحاظ که در کشور گرم و نیمه خشکی زندگی می‌کنیم و باید این کارها انجام می‌شد این اقدامات را تائید می‌کنیم ولی ما اشکال کار را در این اقدامات عدم توجه به بحث‌های محیط زیستی در این مناطق می‌دانیم که الان این عدم توجه‌ها تبدیل به مشکلاتی بزرگ برای استان و کشور شده‌اند و به جای آنکه در آن ایام به این مسائل توجه کنیم اکنون به فکر رفع آنها افتاده‌ایم.

استاندار خوزستان در مورد اقداماتی که تاکنون در امر مبارزه با ریزگردها صورت گرفته است عنوان کرد: در بحث کانون‌های ریزگرد از ۴۲ هزار هکتار کانون فوق بحرانی که طبق برنامه دولت باید تا پایان سال ساماندهی کنیم بحمدالله تاکنون توانسه‌ایم که ۱۰ هزار هکتار را نهال کاری کنیم و برای بقیه کار هم برنامه داریم که در یک کار پنج ساله ۳۲۰ هزار هکتار باقیمانده را نیز پوشش دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر قسمتی از کار که بر عهده سپاه به عنوان پیمانکار بوده آغاز شده و بقیه آن را نیز به مناقصه سپرده‌ایم که خوشبختانه مناقصات هم مراحل پایانی خود را طی می‌کنند.

شریعتی در خصوص نحوه انجام کار نهالکاری در مناطق فوق بحرانی استان توضیح داد: در این کار استان به هشت منطقه تقسیم شده که در هر منطقه متولی انجام کار نهالکاری نیز یک پیمانکار محلی می‌باشد و همچنین هشت میلیون نهالی را هم که برای این کار سفارش داده‌ایم اکنون روستائیان محلی در حال پرورش دادن آنها هستند. البته در این کار سازمانهای مردم نهاد استان نیز همیاری کاملی با ما داشته‌اند و اگر از کشور هم دیگر سازمانهای مردم نهاد متقاضی همکاری در انجام کار نهالکاری باشند با کمال میل از حضور آنها استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: به منظور بحث تأمین آب هم یک کانال به طول ۴۲ کیلومتر و به عرض ۵۰ متر و ارتفاع ۱/۵ متر توسط جهاد نصر حفر شده است تا کار آبرسانی به این ۴۲ هزار هکتار کانونهای فوق بحرانی تا پایان امسال انجام شود.

شریعتی هوای پاک و آب آشامیدنی سالم را حق مردم خوزستان دانست و اذعان کرد: ریزگردهای کنونی خوزستان مشکل مردمی هستند که از لحاظ تاریخی مهد تمدن بین النهرین بوده و در طول هشت‌سال دفاع مقدس با کمال رشادت و دادن هزاران شهید، مجروح و جانباز در مقابل دشمن متجاوز ایستادگی کردند و پس از جنگ هم با استخراج نفت خوزستان چرخ اقتصاد مملکت چرخید.

استاندار خوزستان در ادامه با بیان اینکه لازم است که همه کشور برای حل مشکلات خوزستان بسیج شوند خاطر نشان کرد: خوزستان شاهراه اقتصادی کشور و یکی از استراتژیک‌ترین استانهای کشور است که علاوه بر اینکه بیش از ۷۰ درصد تولید نفت کشور در خوزستان و مناطق نفتخیز جنوب است، اَبَر استانی هم می‌باشد که در تولید ناخالص ملی نقش ویژه‌ای را دارد. لذا با توجه به این مسائل لازم است که مشکلات این استان به طور ویژه دیده شود و پروژه‌ها و بودجه‌های عمرانی آن نیز بصورت ویژه در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: با عنایات ویژه‌ رئیس جمهور بودجه خوزستان امسال یک رشد قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده و اگر چه این بودجه نسبت به استانهای همتراز بیشتر است ولی باید گفت که مشکلات خوزستان هم نسبت به این استانها خیلی بیشتر است و به واقع این بودجه در مقابل مشکلات بزرگ خوزستان همچنان ناچیز بوده و کفاف رفع این مشکلات را نمی‌کند.

شریعتی گفت: از آنجایی که برخی از کارها زیرساختی می‌باشند نتیجه‌گیری از اینکارها هم بزودی دیده نمی‌شوند و ممکن است اثرات مثبت چنین کارهایی ظرف سه تا چهار سال بعد نمایان شوند و سپس ۳۰ تا ۴۰ سال بعدی بطور کامل رفع کننده مشکلات مردم باشند ازاینرو ما باید سعی کنیم در مسیر انجام چنین کارهایی به پیش برویم زیرا کارهایی که زود دیده می‌شوند زود هم از بین می‌روند. بنابراین باید همانند مردمی بار بیاییم که نخواهیم سطحی‌نگر باشیم بلکه بخواهیم بصورت اساسی و زیربنایی کارهایی برای ما انجام شود.

استاندار خوزستان بیکاری را مشکل اساسی کل کل کشور دانست و افزود: براین اساس مقام معظم رهبری امسال را سال تولید و اشتغال نامگذاری کرده‌اند تا تمامی کشور برای حل مشکل بیکاری بسیج شوند.

وی در مورد اقداماتی که تاکنون برای رفع مشکل بیکاری در خوزستان انجام داده است اظهار کرد: در استان خوزستان براساس طرح اشتغال فراگیری که دولت محترم مطرح کرده و اعتبارات آن را نیز مشخص کرده است ما تاکنون اقدامات بسیاری را انجام داده‌ایم و همچنین در زمینه بحث مشاغل روستایی هم که با پیشنهاد دولت و تصویب مجلس قرار بر این شد که اعتباری بالغ بر ۱/۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شود که از این مقدار در حدود ۲۴۰ میلیون دلار هم به خوزستان اختصاص داده شد.

شریعتی ادامه داد: در این رابطه یک کار ابتکاری دیگری که ما در خوزستان انجام داده‌ایم اینست که از محل کمکهای فنی و اعتباری قراردادی را چند روز پیش با بانک ملی منعقد کردیم تا از محل تسهیلاتی را که بانک ملی می‌تواند در رفع موانع تولید بدهد و دارای ۱۸ درصد سود نیز هستند برای کارگاههای کوچک و متوسط دارای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی، شرکت‌های دانش بنیان، اصناف تولیدی و امثالهم، این بهره ۱۸ درصد را که به واقع نمیتواند به تولید کمک کند را کم کردیم.

استاندار خوزستان تصریح کرد: یعنی در قراردادی که با بانک ملی بستیم، تعهد کردیم که ۱۰ درصد از آن سود را ما پرداخت کنیم و به واقع دیگر این اعتبار با سود ۸ درصد در اختیار این کارگاهها قرار می‌گیرد و در اینکار ما حتی یک آیتم دیگر را هم بدین صورت لحاظ کرده‌ایم که اگر در شهرستانی متوسط بیکاری آن از متوسط استان بالاتر باشد میزان سود به هفت درصد و اگر از ۱۷ درصد بالاتر باشد شش درصد و نیز اگر از ۲۰ درصد بالاتر باشد در آن موقع این سود به پنج درصد کاهش می‌یابد.

وی ضمن بیان اینکه بانک کشاورزی هم در رابطه با دادن تسهیلات از این طریق در حال بررسی کردن است اظهار کرد: البته در این خصوص یک سقفی هم وجود دارد یعنی ما تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان برای کارگاههای مختلف با بانک ملی قرارداد بسته‌ایم.

شریعتی در خصوص اقدامات انجام شده در استان طی ۱۰۰ روز گذشته گفت: در این مدت علاوه بر کار بزرگ اربعین و کمک به زلزدگان کرمانشاه و دیگر استانهای خسارت‌دیده، ما در بحث آب آشامیدنی و فاضلاب از محل ۳۰۰ میلیارد تومانی که دولت به استان تخصیص داده است تا الان در حدود ۴۰ کیلومتر لوله گذاری توسط قرارگاه در بحث طرح آبرسانی غدیر انجام شده و همچنین در آبرسانی به چذابه هم ظرف مدت ۵۷ روز توانستیم ۳۰ کیلومتر لوله گذاری را انجام دهیم که به گفته وزیر در تاریخ وزارت نیرو چنین کاری بیسابقه بوده است.

استاندار خوزستان ادامه داد: با ۱۷۰ میلیارد تومانی که جدیدا دولت در بحث فاضلاب به استان تخصیص داده‌اند ادامه بحث ساماندهی فاضلاب و همچنین اصلاح شبکه آب خوزستان را نیز داشته‌ایم.

وی عنوان کرد: در این ۱۰۰ روز تلاش کردیم منطقه ویژه انرژی را که مساحتی بالغ بر سه هزار هکتار دارد و در بین دو شهرستان امیدیه و ماهشهر است را به مشاور خارجی برای انجام کارهای مطالعاتی آن بسپاریم تا انشالله صنایع پایین دست پتروشیمی را در آنجا دایر کنیم.

شریعتی در پایان گفت: در حوزه‌های دیگری چون راه‌آهن هم بحث قطار فدک را برای اولین بار در استان را‌ه‌اندازی کردیم که برای افتتاح این قطار هم خانواده‌های معظم شهداء و مدافعین حرم را به صورت رایگان برای سه روز به مشهد مقدس فرستادیم و نیز برای راه‌اندازی هر چه زودتر مسیر ریلی اهواز، ایذه، شهرکرد و اصفهان نیز همچنان در حال پیگیری هستیم.