امام جمعه اندیمشک:

شورای انقلاب فرهنگی روند ثبت حماسه ۴ آذر ماه را به نام “روز مقاومت مردم اندیمشک” تسهیل کند

خورنا/ در چهارم آذر ماه ۱۳۶۵ بیش از ۵۴هواپیمای بعثی و به مدت بیش از یک ساعت و چهل دقیقه شهر اندیمشک را بمباران و پس از آن در این روز تلخ و تاریخی، بیش از ۳۰۰ نفر شهید و ۷۰۰ نفر نیز مجروح می‌شوند.

حال با هدف تبیین و شرح این حماسه مردمی که از آن به عنوان طولانی‌ترین حمله نظامی رژیم بعث به مناطق شهری ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس یاد می‌شود، با حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی‌نوری امام جمعه اندیمشک به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

راه آهن نقشی مهم در حمله نظامی بعث به اندیمشک داشت

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی‌نوری اظهار داشت: حماسه مردم اندیمشک در چهارم آذر ماه ۱۳۵۹دارای ابعاد و زمینه‌های مختلفی بوده و این حماسه باید بیش از گذشته موردتوجه قرار گرفته و به اقشار مختلف اجتماعی معرفی شود.

وی با اشاره به نقش راه آهن در هشت سال دفاع مقدس، افزود: دسترسی شهرستان اندیمشک به ریل و عبور خط راه آهن از این شهر پر افتخار و پشتیبانی این شهرستان از جبهه‌های مقاومت حق علیه باطل، یکی از مهم‌ترین دلایل حمله دشمن بعثی به اندیمشک و بمباران این شهر در چهارم آذر ماه ۱۳۶۵ است.

امام جمعه اندیمشک با بیان این که یکی دیگر از دلایل حمله رژیم بعث به شهر اندیمشک در چهارم آذر ماه ۱۳۶۵ سعی بر بی انگیزگی مردم بوده است، عنوان کرد: در سال ششم جنگ رژیم بعث درمانده و عاجز بود و از قدرت و اقتدار رزمندگان اسلام و مقاومت مردم در دفاع از مرزهای جغرافیایی و معنوی ایران اسلامی، غافلگیر شد.

وی با بیان این که در سال ششم دفاع مقدس صدام حمله به مناطق مختلف مسکونی را تشدید کرد، افزود: اصولاً در جنگ‌های کلاسیک دشمن زمان زیادی را به بمباران مناطق مختلف شهری و اهداف نظامی اختصاص نمی‌دهد، ولی درچهارم آذر ماه ۱۳۶۵ بیش از یک و ساعت و چهل دقیقه اندیمشک مورد حمله جنگنده‌های رژیم بعث قرار می‌گیرد.

حمله هوایی به اندیمشک در تاریخ جنگ‌های معاصر جهان کم و شاید بی سابقه است

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌نوری بیان کرد: نکته قابل توجه در این بمباران استفاده از ۵۴ جنگنده بوده تا علاوه بر زمان، تجهیزات به کارگیری شده در این حمله هوایی و بمباران اندیمشک، نه تنها در تاریخ دفاع مقدس بلکه جنگ‌های معاصر جهان کم و شاید بی سابقه باشد.

وی با بیان این که به غیر از جنگ‌های جهانی اول و دوم، تنها حمله نظامی آمریکا به ویتنام از لحاظ مدت و استمرار زمان به حمله نظامی صدام به ایران شبیه است، گفت: انتخاب اندیمشک در حمله هوایی چهارم آذر ماه ۱۳۶۵ بیش از گذشته نقش این شهرستان و پشتیبانی این مردم از مدافعان راه روح الله و ولایت فقیه را به اثبات می‌رساند.

امام جمعه اندیمشک ادامه داد: پس از حمله هوایی رژیم بعث به اندیمشک در چهارم آذر ماه ۱۳۶۵ بسیاری از بخش‌های شهری اندیمشک تخریب و خیابان‌ها و معابر شهری دچار آسیب‌های جدی می‌شوند تا شاید اقتدار و مقاومت این مردم در دفاع و پشتیبانی از جبهه‌های نبرد حق علیه باطل دچار ضعف و آسیب گردد.

صدام در چهارم آذر ماه نابودی مراکز فرهنگی و آموزشی اندیمشک را مورد توجه خود قرار داده بود

وی افزود: نکته قابل توجه دیگر در حمله جنگنده‌های صدام به اندیمشک تمرکز نیروهای بعثی به نابودی مراکز آموزشی و موشک باران گسترده آن‌ها است که با توجه به این تاکید دشمن بر آسیب به واحدهای آموزشی اندیمشک، می‌توان گفت صدام در چهارم آذر ماه نابودی زیرساخت‌ها و هم چنین کاهش اقتدار آموزشی و فرهنگی ما را هدف عمده خود قرار داده بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌نوری عنوان کرد: اما مردم اندیمشک در این روز بزرگ و تاریخی با لبیک به راه امام راحل فریادهای جنگ جنگ تا پیروزی را سر دادند و پس از آن و همانند گذشته در مسیر تعالی ارزش‌های اسلامی و انقلابی ما گام برداشتند و ذره‌ای از راه خود عقبنشینی نکردند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری و امام راحل در ارتباط با حماسه مردم اندیمشک در چهارم آذر ماه ۱۳۶۵، گفت: صدام پس از حمله به ایران و با به کارگیری تجهیزات نوین و به روز خود سعی بر دستیابی به اهداف نظامی خود درکم‌ترین زمان ممکن را داشت که این نقشه و هدف با شکستی سنگین مواجه شد.

امام جمعه اندیمشک با اشاره به حمایت بیش از ۱۳۰ کشور از صدام به جهت حمله به ایران، بیان کرد: وقتی که صدام در دست یابی به اهداف نظامی خود با شکست مواجه شد، راهی جز کینه توزی و قساوت قلب به جهت شکستن اقتدار ملی و مقاومت مردمی نداشت و به همین جهت حمله‌های هوایی به مناطق شهری و بمباران اندیمشک را طراحی و اجرا کرد، البته این روحیه متضاد با منش و اراده رزمندگان ما در جبهه مقابل بود، و هر چه از دوران جنگ می‌گذشت، معنویت در میدان نبرد برای رزمندگان ایران اسلامی، نقش و جایگاهی ارزشمندتر، پیدامی‌کرد.

شورای انقلاب فرهنگی روند ثبت چهار آذر ماه به نام روز مقاومت مردم اندیمشک را تسهیل کند

وی با بیان این که باید بیش از گذشته به این حماسه مردمی توجه و آن را به اقشار مختلف اجتماعی معرفی کرد، افزود: شورای انقلاب فرهنگی نسبت به ثبت حماسه مردم اندیمشک در تقویم ملی با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته، نگاه و توجه ویژه داشته باشد و این مسیر را تسهیل کند تا نام اندیمشک در چهار آذر به عنوان روز مقاومت و ایستادگی، ثبت گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌نوری با اشاره به محرومیت‌های اندیمشک در حوزه اشتغال و فقر ادامه، داد: تلاش مسئولان شهری به جهت توسعه عمران و کاهش محرومیت شهرستان ستودنی است ولی، پیشرفت اندیمشک تنها با یک اراده جمعی و نگاه ویژه مسئولان استانی امکان پذیر است.

وی با بیان این که نماینده ولی فقیه در استان خوزستان همواره بر جایگاه و نقش مردم اندیمشک در برگزاری آئین‌های ویژه مذهبی و انقلابی تاکید و توجه دارد، گفت: اربعین امسال و پذیرایی روزانه بیش از ۸۰ هزار نفر در شهرستان اندیمشک، تنها بخشی از نقش این شهر پر افتخار در پشتیبانی از جبهه‌های فرهنگی ایران اسلامی است.

امام جمعه اندیمشک با بیان این که این شهر بیش از ۶ شهید مدافع حرم و یکهزار شهید در هشت سال دفاع مقدس تقدیم انقلاب و اسلام کرده است، عنوان کرد: توسعه اندیمشک یک ضرورت مهم است و باید همه در این عرصه گام و نیازهای اندیمشک را در مسیر توسعه تأمین کنیم.

گفت‌وگو از محمد امین جمشیدی

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *