فرزندان بهبهان دین خود را به زادگاهشان ادا می کنند

خورنا ι پدرام کسائی:

فرماندار شهرستان بهبهان هفته گذشته جهت پیگیری امورات شهرستان و رایزنی با برخی مقامات کشوری سفری به تهران داشت. به همین جهت از ایشان تقاضا کردیم در خصوص دیدارهای خود با مسئولین کشوری و نتایج این دیدارها برای توسعه شهرستان گزارشی برای شهروندان عزیز اعلام کند:

مشروح این مصاحبه در زیر تقدیم می گردد:

ضمن عرض سلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، لطفا در خصوص علت سفر خود به پایتخت و دیدارهایی که با برخی مقامات کشوری داشته اید گزارشی بیان کنید:

ضمن عرض سلام خدمت شما و مخاطبان عزیز و همشهریان فرهیخته شهرستان بهبهان و همچنین گرامی داشت هفته بسیج و هفته وقف ، همانطور که مطلع هستید و در رسانه ها نیز عنوان شده است، بنا داشتم هر دو هفته یکبار برای پیگیری مسایل شهرستان به تهران سفر کنم و دیدارهایی را با وزرا و معاونین و مسولین عالی رتبه کشوری جهت پیگیری مشکلات و مسائل شهرستان داشته باشم و علت آن هم عقب ماندگی های زیادی است که در حوزه های مختلف در شهرستان بهبهان وجود دارد که با امکانات و اعتبارات معمول فعلی رفع این عقب ماندگی ها قابل انجام نیست که می طلبد سعی و تلاش مضاعفی داشته باشیم. به همین منظور هفته گذشته سفری را به تهران داشتم و در این سفر دیدارهایی با دکتر فقهی زاده معاون محترم قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهندس افشانی معاون محترم هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و مهندس نوروزی مدیر کل محترم نگهداری راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای داشتم که نتایج بسیار خوبی حاصل شد که در ادامه خدمت همشهریان عزیز عرض خواهم کرد.

  • در خصوص دیدار با معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موضوعات مطرح شده و نتایج آن توضیح دهید:

در دیدار با دکتر فقهی زاده اعلام شد که شهرستان بهبهان دارای ۴۰ کانون فرهنگی و هنری است که ۲۰ کانون های فرهنگی شهری و ۲۰ کانون فرهنگی روستایی وجود دارد.کمبودهایی در کانون های فرهنگی و هنری وجود دارد که تقاضای مساعدت برای رفع این نیازمندی ها شد که به به شرح ذیل می باشد:

۱- ۳۰ دستگاه کامپیوتر بطور کامل

۲-  ۳۰ دستگاه دوربین عکاسی جهت عکسبرداری از مراسمات فرهنگی هنری مساجد

۴- ۵۰۰۰ جلد قرآن جهت توزیع به کانون های فرهنگی و هنری مساجد

۵-  ۵۰۰۰ جلد  مفاتیج الجنان جهت توزیع به کانون های فرهنگی و هنری مساجد

۶ –  ۵۰۰۰ جلد نهج البلاغه جهت توزیع به کانون های فرهنگی هنری مساجد

۷ -درخواست مساعدت مالی جهت انجام فعالیت های فرهنگی کانون های مساجد به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۱۲۰ تومان

۸ -تجهیزات کتابخانه جهت کانون هایی که کتابخانه دارند بشرح زیر:

الف: ۱۵۰ عدد میز مطالعه

ب: ۲۵۰ عدد قفسه کتاب

ج: ۶۰۰ عدد صندلی مطالعه

۹- ۵۰ دستگاه کولر گازی جهت کتابخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دستور مساعد جهت تامین نیازمندی ها و حل مشکل کانون های قرآنی شهرستان را صادر و اعلام آمادگی نمود همکاری لازم جهت ثبت کانون هایی که در سطح شهرستان بهبهان وجود داشته و تاکنون به ثبت نرسیده انجام و تجهیز آنها نیز صورت خواهد گرفت.

 

در خصوص دیدار با افشانی معاون هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و دستاورد های این دیدار برای شهروندان توضیح دهید:

در دیداری که با مهندس افشانی داشتم اعلام شد که شهرستان بهبهان از توابع استان خوزستان با جمعیتی قریب به ۲۰۰ هزار نفر دارای ۳ بخش (مرکزی-زیدون- تشان) دارای۱۳۲ روستا و تعداد ۱۰۰ دهیاری می باشد، که یکی از دغدغه های اصلی مهاجرت روستائیان به شهرها و عدم تثبیت جمعیت در روستاها می باشد که این امر دارای مزایا و محاسن زیادی است، از جمله جلوگیری از حاشیه نشینی، حفظ نظم، امنیت و حفاظت از محیط زیست، حفظ اشتغال پایدار در روستاها، توسعه کشاورزی و…. از طرفی زندگی در روستاها مستلزم ارائه خــدمات عمرانی، بهداشتی و خدماتی می باشد که متاسفانه بدلیل عدم توجه به عمران و آبادانی روستاها، در گذشته این موضوع باعث شده که انگیزه زندگی در روستاها کاهش یابد. لذا می طلبدکه با افزایش اعتبار دهیاری ها و توسعه زیر ساخت ها و انجام کارهای عمرانی مورد نیاز، انگیزه لازم در روستانشینان ایجاد شود. بهمین علت از ایشان درخواست شد با عنایت به عدم کفاف بودجه های ابلاغی به دهیاری ها و حجم بالای مشکلات، نیازها و عقب ماندگی ها، دستور فرماید نسبت به اختصاص بودجه کافی از محل وصول درآمد های مالیاتی و ارزش افزوده همکاری لازم صورت پذیرد. معاون هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور نیز  دستور مساعدت و همکاری در این خصوص را صادر که پیگیری لازم جهت این دستور در وزارت کشور در حال انجام است.

ازدیگر مواردی که در این دیدار انجام شد فرسودگی و کمبود ماشین آلات خدماتی ، عمرانی و خودروهای آتش نشانی در شهر بهبهان و سردشت زیدون و کمبود  این ماشین الات در شهرهای تازه تاسیس تشان و منصوریه بود که درخواست شد از محل سهمیه ماشین آلات خدماتی، عمرانی و آتش نشانی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ضمن نیاز سنجی شهرداری های شهرستان بهبهان نسبت به تامین و اختصاص این ماشین آلات در چارچوب قانون صادر شود، که دستور همکاری و مساعدت لازم در این خصوص صادر و در حال پیگیری است.

از دیگر موارد طرح شده در این دیدار عدم وجود منابع مالی و درآمد ثابت و پایدار و فقر عمومی ناشی از تعطیل شدن مشاغل سنتی از جمله کشاورزی، دامداری و … و همچنین به دلیل کم شدن بارش های آسمانی و کمبود آب های سطحی و زیر زمینی و کاهش در آمد عمومی و همچنین عدم درآمد زائی شهرداری بر اثر رکود ساخت و ساز و کسب و کار که باعث شده شهرداری‌ها توان تأمین و پرداخت حقوق پرسنل خود را نداشته و در تنگنای مالی شدیدی قرار بگیرند. به همین جهت از درخواست شد جهت ایجاد انگیزه و بالا رفتن راندمان کاری پرسنل شهرداری های شهرستان بهبهان دستور لازم جهت رفع مشکلات مالی و پرداخت معوقات و دیون شهرداری های بدهکار و پرداخت حقوق پرسنل صادر گردد که دستورات لازم در این خصوص صادر شد.

ازدیگر مواردی که در این دیدار مطرح شد فرسودگی آسفالت خیابان های شهر بهبهان و همچنین زیرسازی و آسفالت گذرها و معابر شهرهای تازه تاسیس تشان، منصوریه، و سردشت زیدون که بعلت کمبود بودجه های ابلاغی به شهرداری ها و حجم بالای مشکلات و نیازها امکان انجام آنها وجود ندارد که توسط معاون هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور دستور لازم جهت تخصیص پنجاه هزار تن قیر رایگان بصورت تهاتری صادر شد ، که می تواند انقلابی در توسعه شهری و بهبود وضعیت آسفالت کوچه ها ، معابر و خیابانها صورت گیرد.

با توجه به فرسودگی ماشین آلات شهرهای قدیمی مانند بهبهان و زیدون و کمبود و فقدان ماشین آلات در شهرهای تازه تاسیس مثل تشان و منصوریه و بحران‌خیز بودن شهرستان بهبهان در حوادث طبیعی اعم از سیل ، زلزله و آتش سوزی نیاز است که اقدام فوری جهت نوسازی و بازسازی ماشین آلات و به روز کردن تجهیزات شهرداری های شهرستان انجام گیرد که دستور مساعدت و همکاری لازم در این خصوص صادر شد.

 

در خصوص دیدارخود با مهندس نوروزی مدیر کل نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری کشور، نتایج این دیدار را بیان کنید:

یکی از مشکلات شهرستان بهبهان در حوزه راهها بهسازی و نگهداری راه های روستایی است. شهرستان بهبهان ۱۲۹ کیلومتر راه روستایی دارد که این راه ها نیاز شدید به بهسازی و نگهداری دارند، قرار بود با همکاری بنیاد برکت در این خصوص اقدام شود، اما سازمان برنامه و بودجه مبلغ بسیار ناچیزی را در این رابطه در نظر گرفتند که واقعا موجب نارضایتی ما بود و در دیداری که با مدیرکل محترم نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای داشتم به ایشان عرض کردم اعتبارات استانی ابلاغ شده در حوزه نگهداری راههای روستایی شهرستان بهبهان کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان می باشد. با توجه به اینکه شهرستان بهبهان، دومین حوزه راهداری روستایی استان خوزستان را دارا می باشد و مطالبات پیمانکاران در بخش نگهداری راههای روستایی حدود ۵/۱ میلیارد تومان می باشد، قطعاً این میزان اعتبار پاسخگوی امور محوله و انجام عملیات راهداری سالیانه نیست و عملاً اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان بهبهان با رکود کاری و به تبع آن باقیماندن خرابی راه ها ، تشدید آنها و چه بسا مسدود شدن برخی از جاده های روستایی مواجه می گردد، که با توجه به اینکه وجود انواع خرابی ها در روکش ها، ابنیه فنی، شانه ها، تابلو و علائم خط کشی ها می تواند باعث کاهش میزان رضایت مندی و افزایش آمار تصادفات جرحی و فوتی گردد، لذا دستورات لازم جهت جبران بخشی از اعتبارات مورد نیاز، از محل اعتبارات ملی صادر فرمایند.

موارد خواسته شده در این دیدار بشرح زیر می باشد:

  • -تامین سهم آورده پروژه مشارکتی بنیاد برکت به میزان چهارده میلیارد ریال
  • -بهسازی و روکش آسفالت یکصدو بیست و نه کیلومتر از راههای روستایی شهرستان بهبهان از محل اعتبارات ملی و قیر رایگان. (حدود پنج هزار تن قیر رایگان و ده میلیارد ریال اعتبار جهت اجرای زیر سازی)
  • -اصلاح پیچ ها و نقاط حادثه خیز راههای روستائی(تعداد ۳۰ نقطه حادثه خیز و حدود چهل رمپ ورود و خروج به راههای روستایی و آنتنی های آنها که اعتباری بالغ بر ۸۰ (هشتاد) میلیارد ریال نیاز دارد.
  • -تعمیر یا بازسازی ۵۵ دستگاه پل و آبرو در محورهای روستایی (اعتبار مورد نیاز حدود ۱۰ (ده) میلیارد ریال).
  • -تهیه و نصب نرده (هندریل) بر روی پل های حوزه استحفاظی به میزان ۸۰۰ متر طول و گاردریل به طول ۳۰۰۰ متر طول در نقاط مرتفع که احتمال واژگونی خودرو وجود دارد (هزینه هر متر طول هندریل حدود ۳۵۰ هزار تومان و گاردریل ۴۰۰ هزار تومان می باشد).
  • -نیاز به ۲۰۰ کیلومتر خط کشی راههای روستایی حوزه استحفاظی که به جهت جلوگیری از وقوع تصادفات در شب ها و روزهای مه آلود و خاک آلود فوق العاده مهم است. (اعتبار مورد نیاز حدود ۱۰ (ده) میلیارد ریال می باشد.
  • -نیاز به ۱۰۰۰۰ (ده هزار) عدد انواع تابلو و علائم ایمنی در راههای حوزه استحفاظی که نقش تعیین کننده در ایمنی راهها دارد.
  • -تامین اعتبار جهت شانه سازی و ایجاد ناحیه بازیابی در حریم راههای روستایی به میزان ۸۰ (هشتاد) میلیارد ریال.

جناب مهندس نوروزی مدیرکل محترم نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای عنایت داشته و دستور لازم جهت اقدام را صادر فرمودند و طی تماسی که با استان داشتند دستور عقد قرارداد های لازم و رفع مشکل راه های روستایی را صادر فرمودند و اعلام کردند مناقصه برگزار و سهم اعتبار ملی ظرف ۷۲ ساعت آتی ابلاغ خواهد شد.

فرماندار شهرستان بهبهان در پایان گفت:

برخود لازم می دانم از بذل عنایت و همکاری مردم شریف شهرستان بهبهان در کمک به حادثه دیدگان زلزله اخیر غرب کشور تقدیر و تشکر نموده و از شما و مخاطبان عزیزی که با صبر و حوصله مطالب مطرح شده را مطالعه نمودند نیز تشکر می کنم و امیدوارم حاصل این تلاش ها و پیگیری ها رشد و توسعه همه جانبه شهرستان بهبهان باشد.