مردم مسمومیت با قرص برنج را جدی بگیرند

خورنا: کارشناس امور دارویی دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: قرص برنج یکی از شدیدترین مسمومیت‌ها را برای انسان ایجاد کرده و مردم باید این نوع از مسمومیت را جدی بگیرند.

سمیه عزیزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس در آبادان اظهار کرد: قرص برنج که در کیسه‌های برنج برای جلوگیری از رخنه آفات و حشرات قرار داده می‌شود بسیار خطرناک بوده و مسمومیت شدیدی را برای انسان ایجاد می‌کند.

وی افزود: مهمترین راه برای پیشگیری از مسمومیت با قرص برنج اطلاع‌رسانی به مردم و آشنایی آنان با مضرات استفاده از این قرص است بنابراین همگان باید از استفاده این ماده در کیسه‌ها و بسته‌های برنج خودداری کنند.

کارشناس امور دارویی مدیریت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی آبادان در خصوص نحوه مسمومیت با ماده فوق گفت: فرد مسموم شده با قرص برنج دچار خون‌ریزی شدیدی از ناحیه چشم، گوش و بینی شده و باید در کمترین زمان ممکن به مراکز بهداشتی و بیمارستان منتقل شود.

وی اضافه کرد: شبکه بهداشت و درمان و دانشکده علوم پزشکی شهرستان آبادان با فروشندگان و عطاری‌های توزیع کننده این قرص برخورد قاطع کرده و آن را جمع‌آوری می‌کند.

* هفته نخست آبان‌ماه با نام هفته مسمومیت‌های مختلف شناخته می‌شود

عزیزی با اشاره به هفته مسمومیت‌های مختلف گفت: از اول تا هشتم آبان‌ماه به‌عنوان هفته مسمومیت‌های مختلف غذایی و دارویی نامگذاری شده و هر روز این هفته با شعاری متفاوت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: مردم و شهروندان آبادانی باید با راه‌های صحیح پیشگیری از مسمومیت‌ها آشنا شده و در صورت بروز حادثه در این شاخه با درمان به موقع از بروز حادثه‌های حاد جلوگیری کنند.

کارشناس امور دارویی دانشکده علوم پزشکی شهرستان آبادان با بیان مثالی در حوزه مسمومیت نفتی بیان کرد: چنانچه فردی با نفت دچار مسمومیت شود نباید اطرافیان وی را وادار به استفراغ کنند زیرا ایجاد حالت تهوع و استفراغ در مسمومیت نفتی سبب مرگ فرد بیمار می‌شود.

وی در همین خصوص ادامه داد: فرد مسموم شده با ماده نفتی باید سریع به مراکز بهداشتی منتقل شده و درمان خانگی برای وی نسخه نشود زیرا مسمومیت نفتی در حالت عادی سبب مرگ بیمار نمی‌شود.

عزیزی در پایان با اشاره به برنامه‌های هفته مسمومیت گفت: شهروندان آبادانی می‌توانند در هفته مسمومیت‌های مختلف با شماره ۰۹۶۴۶ مرکز اطلاع‌رسانی دارو و سموم پزشکی دانشکده علوم پزشکی اهواز از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب تماس گرفته و اطلاعات لازم را در خصوص انواع مسمومیت‌ها کسب کنند.