مدیرکل اوقاف خوزستان: ثبت بیش از ۱۶۰ مورد وقف جدید در استان طی سالجاری/وقف رشد اقتصادی جامعه را باعث می‌شود

مدیرکل اوقاف خوزستان رویکرد کنونی مردم به وقف را نسبت به سالهای گذشته بهتر دانست و گفت: خوشبختانه امسال تا این لحظه نزدیک به ۱۶۱ مورد وقف جدید در استان ثبت کرده‌ایم که به واقع این آمار نشان دهنده اینست که اعتماد مردم در این خصوص نسبت به گذشته بیشتر شده است.

خورنا-احمدرضارستمی: در همایش یاوران وقف که امروز چهارشنبه یکم آذر ماه به مناسبت هفته وقف در تالار ملی حفاری اهواز برگزار شد حجت‌الاسلام سید محمد طباطبایی مدیر کل اوقاف خوزستان گفت: خدا را شاکریم که به همه ما توفیق داد که بعد از ماه محرم و صفر ‌و در حلول ماه ربیع‌الاول، شاهد پیروزی چشمگیر اسلام بر کفر باشیم و ببینیم که شر این پس مانده صهیونیستی و آمریکایی داعش از سر مسلمانان عراق و سوریه کوتاه شده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به تلاقی هفته بسیج با هفته وقف خاطر نشان کرد: واقعا بسیج همانند نعمتی است که خدواند در زیر سایه امام زمان، جمهوری اسلامی و تبعیت از ولایت به ما عنایت فرموده است و خدا رحمت کند امام را که پایه‌ای چون بسیج را برای کشور بنا کرد پایه و ستونی که با وجودش مملکت از شر نقشه‌های شوم دشمنان قسم خورده این مرز و بوم بیمه می‌شود.

طباطبایی ضمن بیان اینکه اکنون در هفته وقف قرار داریم اظهار کرد: وقف از جمله احکام دین مقدس اسلام است که برکات فراوانی را دارد و می‌تواند بسیاری از مشکلات جوامع اسلامی و حتی بشری را حل کند.

مدیرکل اوقاف خوزستان ادامه داد: به واقع اگر وقف جایگاه اصلی خود را در بین مردم پیدا بکند در آنصورت مردم متوجه خواهند شد که وقف می‌تواند بسیاری از مشکلات و چالش های موجود در اجتماع را برطرف کند.

وی بیان کرد: علیرغم تبلیغات منفی افراد جاهل یا مغرض که می‌خواهند وقف را به مانند یک مشکل جلوه دهند باید خاطر نشان کرد که وقف یک مشگل گشایی در جامعه است که از سنت‌های زیبا پیامبر و ائمه اطهار علیه‌السلام است.

طباطبایی وقف را بهترین و زیباترین نوع انفاق دانست و در این خصوص توضیح داد: بحث انفاق که اینهمه در قرآن و روایات به آن سفارش شده تنها بخشش قسمتی از مال در راه خدا می‌باشد که این بخشش تنها یکبار اتفاق می‌افتد ولی وقف، به واقع بخشش و انفاقی ماندگار است.

مدیرکل اوقاف خوزستان یادآوری کرد: لازم است که تلاش بیشتری داشته باشیم تا موقوفاتی را که از گذشته به ما رسیده‌اند هم حفظ شوند و هم علاوه بر اینکه حفظ می‌شوند احیاء و سپس متبلور شود. زیرا وقف به اموال اسلامی تعلق دارد پس به تعبیر قرآن این مال باید مرتباً در حال تبلور و توسعه باشد.

وی ادامه داد: به نظر شما چرا خداوند در قرآن می‌فرماید که مال سفی(دیوانه) را در اختیارش قرار ندهید؟ زیرا وی کسی است که نمی‌تواند اموال خود را نگهداری کند بنابراین یا این اموال را هدر می‌دهد یا اینکه بدون رشد و تبلور تنها این مال را نگه می‌دارد. لذا ما اگر قرار است خدای نکرده کار سفیهان را انجام دهیم بلاشک این مال و اموالمان گرفته می‌شود پس براین اساس لازم است که اموالی را که از گذشتگان به ما رسیده همچنان در حالت رشد و قیام نگه داریم و به واقع اگر به این صورت باشد قطعاً مردم هم از برکات وقف بیشتر استفاده کرده و هم انگیزه بیشتری را برای وقف‌های جدید پیدا می‌کنند.

طباطبایی رویکرد کنونی مردم به وقف را نسبت به سالهای گذشته بهتر عنوان کرد و گفت: خوشبختانه امسال تا این لحظه نزدیک به ۱۶۱ مورد وقف جدید داشته‌ایم که به واقع این آمار نشان دهنده اینست که اعتماد مردم در این خصوص نسبت به گذشته بیشتر شده است. البته اگر چه بابت این قضیه خدا را شاکریم ولی کافی نیست و باید تلاش و همت بیشتری را در این خصوص انجام دهیم.

مدیرکل اوقاف خوزستان خاطر نشان کرد: هر کدام از شما عزیزانی که جزء اصحاب وقف هستید علاوه بر اینکه باید منتقد ما باشید لازم است بلندگوی وقف هم باشید یعنی تنها مُبلغ وقف باشید نه اینکه بلندگو و مُبلغ شخص باشید.

وی با بیان اینکه بلندگوی وقف بودن به معنای بلندگوی اسلام بودن است توضیح داد: این مطلب یعنی اینکه هر فردی حداقل در خانواده خودش می‌تواند بیان کند که چه بهتر است که در وصیتنامه‌های خود قید کنیم ثلث مالی را که برای خرج پس از مرگ در نظر گرفته‌ایم را بهتر است در راه کارهای خدا پسندانه‌ای چون کمک به ازدواج جوانان و یا ساخت کانون‌های قرآنی و غیره وقف کنیم تا باقیات صالحاتی را برایمان در آن دنیا باعث شود.

مدیر‌کل اوقاف خوزستان خاطر نشان کرد: این تصور اشتباهی است که اگر کسی گوشه‌ای از اموال خود را وقف کرد دیگر نمیتواند بر این اموال مدیریت کند بلکه برعکس ما می‌گوییم وقف کننده میتواند متولی موقوفه خود باشد منتهی فقط باید کار ثبت و ضبط آن را از قبل در سامانه اطلاعات موقوفات کشور انجام داده باشد.

وی اظهار کرد: اصولا اصل و اساس فلسفه وقف در اجتماع برای بهبودی وضعیت اقتصادی جامعه اسلامی است.

طباطبایی گفت: از دیگر وظایف اداره اوقاف بحث ساخت و ساز بقاء متبرکه می‌باشد که در این راستا هم‌اکنون در ییش از ۳۰ بقعه متبرکه استان مشغول عملیات عمرانی هستیم.

مدیرکل اوقاف خوزستان در پایان با بیان اینکه اداره کل اوقاف در زمینه‌ انجام کارهای فرهنگی در سطح خوزستان پیشتاز است عنوان کرد: ما هر ساله تعداد زیادی کلاس‌های آموزشی قرآن را در سطوح و شاخه‌های مختلف حفظ، قرائت و غیره در سطح استان داریم که خوشبختانه امسال از سهمیه ۲۴ هزار نفری که در این رابطه داشته‌ایم تاکنون ۲۳ هزارو ۸۰۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند و برای آموزش مربی قرآنی نیز از ۵۰۰ سهمیه‌ای که در اینخصوص داشته‌ایم تاکنون ۳۰۰ نفر را برای گذراندن دوره مربیگری قرآن ثبت نام کرده‌ایم.