زنان و توسعه هم جانبه

خورنا | فرزاد شعبانی

نوشتاری از زینب پارسافخر/کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری

از اینکه برای یک “نظام اجتماعی” مانند کشور ایران بتوان تعریف واحد و جامعی از “توسعه” و “معیارهای رشد” آن را در نظر گرفت کاری سخت و مستلزم شاخص های بسیاری است، تجزیه و تحلیل جامعه ایرانی با تعریف “بنیان های اجتماعی” همراه است و می توان گفت؛ تا مفهوم واقعی بنیان اجتماعی را درک نکنیم نمی توان به یک “نظام اجتماعی” قوی دست پیدا کرد.

بنیان اجتماعی بر چندین رکن از جمله “نهاد خانواده” ، “نهاد آموزش و پرورش” ، “نظارت اجتماعی” ، “طبقات اجتماعی” ،”تحرک اجتماعی” و “اجتماع شهری و روستایی” خلاصه شده است و البته می توان بسیاری از موارد دیگر را هم در نظر گرفت. در این بین مقوله ای که در همه ارکان گفته شده پای ثابت و جدایی ناپذیر محسوب می شود جایگاه “زنان” است. زنان با همه توانایی های خود به لایه های مختلف اجتماعی مشروعیت می دهند و مقبولیت جامعه را برای اذهان عموم رَقَم می زنند. زنان بعنوان یک ظرفیت و نقطه ی اتکاء می توانند “کم رشدی” و “سکون” یک جامعه را به “تحرک سوق دهند ، در بنیان های اجتماعی ، نقش زنان دارای ارزش است و اگر در همه ی موارد اجتماع، نقش کم رنگی را بخود گرفت با قاطعیت می گفت؛ جامعه در مسیر توسعه با مشکل روبرو خواهد شد.
توسعه همه جانبه جامعه و نسبت آن با زنان ، به شناخت آسیب های اجتماعی و شناسایی توانمندی های زنان باز می گردد، زنان ،کودکان سالمندان و معلولین در بسیاری از کشورهای جهان بعنوان آسیب پذیر ترین اقشار آن جامعه محسوب می شوند و دولت های توسعه یافته در این موضوعات یک نگاه متمرکز، دقیق و علمی دارند و به سادگی با آن برخورد نمی کنند ، زیرا این اعتقاد وجود دارد بخشی از  شکل گیری جامعه و حرکت توسعه وار آن ، به درک واقعی از شرایط زنان می رسد و برای ماندن در مسیر موفقیت تضادها و نابربری ها را تا حدودی از بین برده اند.

تغییر رویکردها در فضاهای مختلف جامعه ایرانی ، همچنان با برخی از سنگ اندازی ها و موانع همراه است و زنان را بعنوان یک رکن در جامعه قبول ندارند، این نگاه موجب شده است خلاء های بسیاری در جامعه مشاهده کنیم و سیستم اقتصادی و فرهنگی ما دچار نقصان شود. وقتی از همه ارکان موجود در جامعه همچون زنان بخوبی استفاده نکنیم نمی توان تصور و انتظار رشد را از جامعه داشت.

توسعه همه جانبه و ارتباط آن با زنان یک رابطه تنگاتنگ و جزء محورهای اصلی یک جامعه است و قالب فکری زنان اعتقاد دارند این ظرفیت ها مانند مردان بکار گرفته نمی شود و اغلب زنان قافیه باز میدانِ  رقابت با مردان می شوند ، مادامیکه تنگ نظری ها ، ترس از اجرایی کردن حضور زنان در جامعه وجود داشته باشد چشم انداز روشنی از توسعه برای ما رقم نخواهد خورد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *