پتروشیمی مارون پیشگام در توسعه

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مارون در گفتگو با ایلنا به تشریح طرح‌های توسعه‌ای این شرکت پرداخت.

سید رحیم شریف موسوی در تشریح طرح‌های توسعه‌ای شرکت پتروشیمی مارون، گفت: در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی که بیش از ۲۰ شرکت پتروشیمی وجود دارد، کمتر شرکتی به توسعه توجه داشته و در این میان، پتروشیمی مارون از پیشگامان توجه به طرح‌های توسعه‌ای در این منطقه محسوب می‌شود.

مشارکت در پتروشیمی بوشهر، یکی از بزرگترین پتروشیمی های در حال احداث

 

 

 

وی در همین خصوص به پتروشیمیِ در حال احداث بوشهر اشاره کرد و گفت: یکی از طرح‌های توسعه‌ای ما، مشارکت در ساخت پتروشیمی بوشهر است که یکی از بزرگ‌ترین پتروشیمی‌های در حال ساخت کشور با استفاده از فاینانس چین به میزان ۱.۹ میلیارد یورو می‌باشد که فاز اول آن در سه بخش: واحد شیرین سازی، واحد متانول و واحد استحصال متال است که تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد می رسد و فاز دوم آن نیز در سال بعد و در ادامه‌ی پروژه‌های جدید اجرایی خواهد شد.

 

مشارکت در احداث پتروشیمی سلمان فارسی

 

 

شریف موسوی، پتروشیمی سلمان فارسی را از دیگر پروژه‌هایی معرفی نمود که با مشارکت پتروشیمی مارون در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در حال احداث است. این طرح به‌منظور تأمین زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی و تأمین خوراک واحدهای تولید پروپیلن از پروپان تحت عنوان PDH با ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در سال، با فاینانس ۲۴۰ میلیون یورو با مشارکت بانک توسعه صادرات در حال احداث است که در حال حاضر عملیات خاک‌برداری، پارکینگ، بستر و ایجاد تأسیسات زیربنایی شروع شده و امیدواریم تا پایان سال ۱۳۹۸ این پروژه به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل پتروشیمی مارون در ادامه به مشارکت این شرکت در پتروشیمی لاله اشاره نمود و گفت: این پتروشیمی یک واحد پلیمری هست با تولید ۳۰۰ هزار تن LDPTE که در حال حاضر بیش از ظرفیت، تولید می‌کند. علاوه بر این، با شرکت خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تحت عنوان: آمیزه‌های پویان پلیمریِ مارون، در زمینه‌ی صنایع پایین‌دستی برای ایجاد ارزش‌افزوده و نیز کارهای توسعه‌ای، در برنامه کاری ما وجود دارد.

سید رحیم شریف موسوی در ادامه‌ی این گفتگو به سهم این شرکت در پتروشیمی ایلام اشاره کرد و گفت: یکی از واحدهای این پتروشیمی در سرویس است که تا پایان امسال به بهره‌برداری الفین می‌رسد و واحد دیگر آن (سوخت سفالین) در تابستان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل پتروشیمی مارون به طرح‌های دیگر این شرکت به‌صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در تأمین خوراک موردنیاز کارخانه اشاره نمود و افزود: این طرح‌ها بسیار مهم و ضروری است و در همین راستا، یکی از طرح‌های کوتاه‌مدت که نصب کمپرس بود را طی یک سال به بهره‌برداری رساندیم و هم‌اینک در سرویس می‌باشد. همچنین در سایر طرح‌های کوتاه‌مدت، استفاده از گازهای NGL ۷۸% که در حال حاضر، بخشی در حال سوختن است و آلودگی زیست‌محیطی هم دارد که قرار است با مشارکت و سرمایه‌گذاری ما این مشکل زیست‌محیطی حل شود و فلمینک گازها از بین برود. در واقع ما می‌توانیم به‌عنوان جبران کمبود خوراک از آن استفاده کنیم NGL ۲۵۰۰ است که آن‌هم گاز غنی در واقع گاز پنل است، که خیلی هم دارای ارزش بوده و در حال حاضر به چاه تزریق می‌شود. ما قصد داریم از این‌ها به‌عنوان خوراک استفاده کنیم که عملاً به منافع شرکت، دولت و افزایش منابع شرکت هم کمک می‌کند.

مدیرعامل پتروشیمی مارون بیان داشت: در ادامه، یک طرح سنگین داریم که تحت عنوان هاب پتروشیمی می‌تواند بزرگ‌ترین طرح پتروشیمی با یک رویکرد اقتصادی جدید باشد که اصطلاحاً اینترکشن (یکپارچه‌سازی) است که بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی دنیا به این موضوعات رسیده‌اند و در حال اجرای آن هستند که اگر ما در این مسیر حرکتی نکنیم، قطعاً کشور دچار مشکل می‌شود و این فرصت خیلی خوب، تبدیل به یک تهدید می‌شود. در رابطه با افزایش ظرفیت و به‌روزآوری، دو قرارداد مهم بسته شده است، یکی با شرکت لینگ از آلمان برای افزایش واحد الفین و واحد استحقاق اتان ما در اهواز، که کار مهندسی آن چند ماهی ست شروع شده گردیده است.

موضوع دوم، واحد اتیلن گلیکول ما است که با شرکت شِل از هلند قرارداد بسته شده و کارهای مقدماتی آن شروع گردیده و مشابه کارهای قبلی می‌خواهیم آن را بروز کنیم.

در واحد HT نیز تقریباً کارهای کلی را انجام داده‌ایم که فقط کارهای جزئی آن مانده است. کارهای کلی مثل پلی اتیلن سنگین تولید می‌کند که در آنجا شرایط خوبی را به کمک پیمانکاران داخلی رقم زده‌ایم. یک مقدار مدیتیشن مانده که امیدواریم در آینده نزدیک آن راهم انجام بدهیم.

در واحد پروپیلن هم یک طرح در واقع ایجاد کار در خود واحد را داریم و پروپان و پروپیلن را اگر بتوانیم از منابع مختلف تأمین کنیم، کمبود خوراک را تأمین می‌کنیم که مهم‌ترین بحث آن، موضوع آب است که متأسفانه به یک بحران در جامعه تبدیل شده و پتروشیمی مارون بزرگ‌ترین پتروشیمی در بین پتروشیمی‌های دیگر در بخش آب است و نمی‌توانیم فقط نگاهمان به رودخانه کارون باشد. متأسفانه در حال حاضر که ما داریم آب مصرف می‌کنیم، بخشی از کشاورزی استان هم محدود شده است و این مسئله باعث شده با استفاده از آب‌شیرین‌کن از آب دریا استفاده کنیم و مقداری از آب مصرفی خود را تأمین نماییم تا نگرانی‌های کمبود آب کشور که مسئله‌ای مهم است را برطرف سازیم.

مدیرعامل پتروشیمی مارون در بحث تولید برق نیز بیان داشت: در این بخش به سمت برق ارزان پیش می‌رویم تا بتوانیم به اقتصاد شرکت کمک کنیم یکی از کارهای خیلی خوبی هم که در این زمینه انجام شده را در هفته‌های آتی راه‌اندازی می‌کنیم.

وی ادامه داد: در زمینه تصفیه‌ی آب‌های صنعتی،  می‌خواهیم خروجی پساب‌ها را صفر کنیم که این، حرکتی خیلی خوب در حفظ محیط‌زیست است و همچنین باعث می‌شود اصلاً خورهای پیرامون را آلوده نکنیم و آن را بازیافت کرده و از آن در چرخه منابع آبی استفاده نماییم.

شریف موسوی در خصوص حرکت به سمت طرح‌های توسعه‌ای پایین‌دستی و میان دستی گفت: ما در این زمینه، طرح‌های خوبی داشته‌ایم که به‌واسطه‌ی محصولات خودمان به آن سمت حرکت کردیم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها که با شرکت شل قرارداد بسته‌ایم، طرح تولید اتیلن اکسید است که با ظرفیت ۶ هزار تن در داخل خود شرکت استفاده می‌شود و از محصولات خود شرکت به‌عنوان خوراک استفاده می‌کنیم و در ادامه‌ی همین طرح، تولید اتو اکسیدات است که با ظرفیت ۶۱ هزار تن، قرارداد آن آماده امضاء با شرکت ایتالیایی می‌باشد و منتظر بودیم شرکت شل کارش را شروع کند و بعد آنرا با طرف ایتالیایی آغاز کنیم.

وی در ادامه بیان داشت: یک طرح میان دستی تحت عنوان پلی اتیلن سبک در دست مطالعه داریم که آن طرح میان دستی، مهندسی و مذاکرات آن در حال انجام است تا ببینیم با چه سازوکاری آن را انجام بدهیم.

همچنین طرح‌های پایین‌دستی برای تولید فیلم و پایپ را انجام داده‌ایم که از جذابیت اقتصادی و شرایط خوبی برخوردار است که به کمک خوراکی که مارون در آنجا محصولاتش را مصرف می‌کند، بتواند خوراک این طرح را تأمین نماید و بتوانیم زنجیره ارزشی خود را کامل‌تر کنیم که در حال مذاکره با شرکت‌های حرفه‌ای در این خصوص هستیم.

از بحث‌های دیگر، بحث پروژه پان پان بود که در مسیر زنجیره ارزش ما قرار دارد و محصولات را بجای خام فروشی، در پایین‌دستی قرار می‌دهیم و با این کار، هم اشتغال صورت می‌گیرد و هم ارزش‌افزوده انجام می‌شود و باعث ثبات در بازار می‌گردد و ما به کمک این چند طرحی که به آن‌ها اشاره کردیم، حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ نیرو جذب شد است. در واحد کامپاند، واحد امدیار و واحد خودکفایی و بعضی از فعالیت‌های جانبی دیگر، در این شرایط که واقعاً شرایط بحران اشتغال است می‌توانیم اشتغال خوبی را ایجاد کنیم و افزایش نیرو داشته باشیم، ضمن اینکه اگر آن موضوع مهم طرح بزرگ ما اینتگریشن (یکپارچه‌سازی) که مطرح کردم، تحت عنوان آب پتروشیمی کلنگش را بزنیم، چیزی حدود ۱۰۰۰ نفر آنجا مشغول به کار خواهند شد که یک طرح اقتصادی و جذاب خواهد بود.

شریف موسوی افزود: فارغ از این بحث‌ها که طی این ده سال گذشته، منطقه شاهد خیلی از چالش‌های کارگری، تحصن و گرفتاری‌ها بوده، پتروشیمی مارون توانسته خیلی با ثبات، خیلی آرام در حمایت از قشر کارگر حرکت کرده و رضایت نسبی را کسب نماید.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مارون در پایان گفت: با توجه به پتانسیلی که صنعت پتروشیمی دارد، بنده همیشه متذکر هستم، پتروشیمی موتور محرک اقتصاد کشور بوده و اولویت اول اقتصاد ملی محسوب می‌شود، به دلیل اقبالی که به آن نشان داده شده و به دلیل حوضه وسیع کاربرد محصولات پتروشیمی در بخش‌های مختلف، اعم از: صنعت خودرو، صنعت ساختمانی، کشاورزی، پوشاک و نساجی، الکترونیک، ملزومات خانگی، ترافیک شهری و غیره. که این نشان‌دهنده این است که سهم پتروشیمی در اقتصاد نوین خیلی زیاد است و اقبال خوبی که به پتروشیمی نشان داده شده است، انتظار می‌رود که مسئولین امر در مجلس و دولت، دست پتروشیمی را گرفته و کمک کنند که ساختارها و زیر ساختارهای لازم برای پتروشیمی فراهم گردد تا این فرصت بزرگ، تبدیل به تهدید نشود.

آیا پتروشیمی مارون الگوی مناسبی برای صنعت پتروشیمی کشور است؟ پتروشیمی مارون الگوی مناسبی هست ولی در حال حاضر الگوهای مناسب‌تری ارائه داده‌ایم که امیدواریم مصوب و کلنگ آن زده شود تا این مباحث باعث شود یک‌قدم روبه‌جلو برویم.