افشاگری شهردار منتخب شورای خرمشهر از دلایل عدم صدور حکمش تاکنون/ همه تصور میکنند باید از نماینده کسب تکلیف کنند

عباس مدحجی- خورنا :مصاحبه و گزارش از عباس مدحجی : روزبروز بر ابهام فضای حاکم بر شهرداری و شورای خرمشهر افزوده میشود و با گذشت حدود دوماه و نیم از انتخاب شهردار توسط اعضای شورا ، هنوز هیچ پاسخ مشخصی ازسوی هیچیک از مقامات مسول و درگیر درباره سرنوشت شهردار منتخب اعلام نشده است .

شنیده های مختلف و شایعات فضای مجازی هرلحظه با نقل قولهای حقیقی و غیر حقیقی درباره این موضوع بر تشنج بیشتر جو دامن میزنند . دراین فضای متلاطم و ناآرام ، دوبار لغو جلسات شورا در هفته ی جاری هم مزید برعلت شده است . خورنا در همین راستا و برای تبیین مواضع مطلعان به سراغ آقایان عبداللع سامری (نماینده ی خرمشهر در مجلس) و مسعود دشت بزرگ (شهردار منتخب شورا) رفته و جویای کم و کیف این ماجرا شده است .
اظهارات دشت بزرگ در این باره را در ذیل میخوانید و درصورت تثبیت شرایط درقسمت آینده ، به مواضع سامری پرداخته خواهد شد.

خورنا : آقای دشت بزرگ لطفا از ابتدا بفرمایید که چطور شد برای شهردار شدن خرمشهر پیش قدم شدید؟

دشت بزرگ : بنده بسیار خوشحالم که شهرداری شهری میشوم که خدمات کمتری طی سالهای قبل دریافت کرده است . من به عنوان یک رزمنده ، یک سرباز ولایت ،یک جانباز و برادر شهید برای خدمت به مردم قدم جلو گذاشتم . پیشنهاداتی از دیگر شهرها نظیر بروجرد ، همدان و دیگرشهرهای خوزستان داشتم اما اولویت من خرمشهر بود. درحالی که آن شهرها روی ریل توسعه قرار گرفته اند ، خرمشهر به شهر سوخته معروف شده است .
خورنا : شما قبل از پذیرش این مسولیت از وضعیت خرمشهر چه اطلاعاتی داشتید؟ آیا آسیب شناسی کرده اید ؟

دشت بزرگ : بله . این شهر مدتهاست بصورت قومی و قبیله ای اداره میشود و همین امر باعث شده افراد توانمند از دور خارج شده و برخی به ناحق جای آنها را بگیرند و خیلی از پتانسیلها را حذف کنند . بودجه هایی که سلیقه ای خرج شده و نبود برنامه ای جامع و پویا باعث این چالشها شده است . مبالغی که بودجه ی شهر بودند ولی درراستای اهداف انتخاباتی خرج شده اند . طوری شده که همه تصور میکنند باید از نماینده کسب تکلیف کنند .هرچیزی ضوابط خاصی دارد . مردم شورا را انتخاب میکنند ، و شورا به نیابت از مردم اولین و مهمترین وظیفه اش که انتخاب شهردار است را انجام میدهد . هیچکس جز این اجازه دخل وتصرف ندارد .
خورنا : روند انتخاب شهردار چگونه است و الان وضعیت شما در کدام مرحله است ؟ پاسختان به اینکه گفته میشود شما بازنشسته هستید یا صحت مدارکتان مخدوش است چیست ؟

دشت بزرگ : وظیفه ی شهردار ارائه برنامه هایش است . برنامه بدون پول قابل اجرا نیست .شهردار باید بتواند منابع پایدار درآمد ایجاد کند. طبق قانون شوراها پنج سال کاراجرایی به همراه مدرک لیسانس درکنار تاییدیه ی شورا برای شهردار شدن کافی ست .پس از ارائه مدارک و استعلام ها و تاییدیه هابه معاونت عمران استانداری ، مرحله ی تحقیقات و بررسی استعلام ها ست . اگر دراین مرحله مشکلی نباشد ، پیش نویس حکم صادر شده و برای امضای نهایی روی میز استاندار قرار میگیرد. وضعیت حکم بنده الان دراین مرحله و روی میز استاندار است . اگر شخصی بخواهد از روی بیسوادی خودش خارج از این روند اعمال نظر کند ،از نظر قانون مردود است . اگر شخصی بازنشسته هم باشد باید طبق قانون مجوز بکارگیری مجدد داشته باشد . درگذشته ایثارگری و جانبازی ۷۰درصدی ملاک بود ولی امروز فقط ایثارگری و پنج سال کاراجرایی هم برای دعوت بکار کفایت میکند و درصد جانبازی لزومی ندارد .تحصیلات من در دانشگاه امام حسین (ع) بوده و اگر مخدوش است چطور در انتخابات شوراهای گذشته در اهواز باهمین مدرک تحصیلی ده هزار رای از مردم گرفتم ؟

خورنا : پس علت تعلل در صدور حکم شما چیست ؟ شما علت این طولانی شدن را چه میدانید ؟

دشت بزرگ : دوتن از اعضای شورا اصلا همکاری نمیکنند و پیگیر نیستند . یکی از اعضا شاید بتواند همراه شود اما شخص اخر بعلت انتسابش به نماینده قطعا به مخالفت خود ادامه خواهد داد . رئیس شورا هم گرچه در ابتدا مخالف بود اما اکنون بشدت پیگیر کاراست که جادارد تشکر کنم . استاندار موظف است ظرف مدت ۱۰ روز حکم را امضا کند ولی میبینیم اکنون با گذشت دوما و دوهفته بعلت مخالفت دستهای پشت پرده این اتفاق نیفتاده است . مدیران منطقه آزاد من را حمایت و معرفی کردند . امام جمعه محترم هم تماما پیگیر کار بنده است . ازهمان ابتدا هم چهارنفر از اعضای شورا را توانستیم همراه کنیم و امروز پنج نفر صادقانه پای کار هستند .
سه شنبه ی هفته گذشته به من اطلاع دادند حکم بنده امضا شده اما امکان اعلام نیست و باید صبر کرد .ما از روز اول به تمام مسولین دست همکاری و دوستی دادیم اما گفتیم خواسته ی نامعقول ازما نخواهید .متاسفانه نماینده از همان روز اول بنای ناسازگاری ، نیروی خود را درشهرداری میخواست و شهرداری را خانه خود میدانست .

خورنا : بنظر شما چه کسانی پشت این قضایا هستند ؟ هدفشان چیست ؟

دشت بزرگ : امروز اتفاقاتی درخرمشهر درجریان است که خیلی ها نمیدانند .چون شهر طایفه ای اداره میشود یک نفر خودرا صاحب بیت المال و حق الناس میداند . باید پرسید به چه حقی ارزش افزوده را از آن خود میدانید ؟ این تعداد زیاد کیوسکها برای چیست ؟ چرا از من میخواهند هیچ نیرویی را جابجا نکنم؟ حتی اگر متخلف باشد. بچه حقی آقای فرامند هاشمی (معاون عمران استانداری) میگوید حق حسابکشی ندارید ؟ به چه حقی شهرداری حق بیمه کارکنان را پرداخت نکرده است ؟ چرا شهرداری به تامین اجتماعی بابت طلبش زمین داده است ؟ آیا شورای جانشین تخلفی نداشته ؟ چرا بدهی شهر اینقدر زیاد است ؟ فرماندار به چه حقی برای شهرداری لابی میکند ؟ آقای فرامند هاشمی چرا مدارک مرا علم میکند ؟ نماینده

خورنا : پیش بینی میکنید این روند تاکی طول بکشد ؟

دشت بزرگ : حکم من الان هم امضا شده ولی بمن نمیدهند چون نماینده فشار می آورد . حتی چند شب پیش که وزیر کشور آمده بود ، اعضای شورا قول مساعد اورا میگیرند ولی گفته که نماینده از طریق پارلمان فشار اورده که حکم صادر نشود . حباتی فرماندار همیشه ساز مخالف زده و حتی در جلسات حضوری هم میزبان خوبی نبوده . استاندار شخصا بمن گفت شماشهردار هستید اما اجازه بدهید برای جلوگیری از تشنج با سامری هم صحبتی بکنیم . هرروز مشکلی تراشید میشود یکروز میگویند مدارکم جعل است یکروز میگویند ایثارگر نیست و روزی دیگر و تهمتی دیگر….کمیته تطبیق رای نهایی شهردار شدن مرا صادر کرده است ، غیر از دست های پشت پرده چه دلیلی برای تعلل وجود دارد ؟
پایگاه خبری خورنا درراستای شفاف سازی و اطلاع مردم این گفتگو را انجام داده و تمام اظهارات متعلق به مصاحبه شونده است . درصورت هرگونه اطلاع ذینفعان یا جوابیه ، این پایگاه آمادگی خود را برای انتشار آن اعلام میدارد . در ادامه ی این شفاف سازی ها بزودی اظهارات نماینده محترم هم انعکاس داده خواهد شد . مثل همیشه قضاوت با مخاطب است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ناشناس سلام.اقای نماینده مجلس چه دلیلی داره که نمیزارید خرمشهر پیشرفت کنه.چرا دخالت بیجا میکنید.شهر ما هنوز از جنگ تحمیلی تا به الان هیچ پیشرفتی نکرده.دلیلش هم وجود امثال شماهاست.تو رو قران بس کنید یکم بفکر شهرمون باشید.