همایش قرآن در ادب فارسی بندر امام خمینی(ره) برگزار شد

خورنا: رییس دانشگاه پیام نور مرکز بندر امام، با خیر مقدم به مدعوین این همایش گفت: به منظور آشنایی بیشتر دانشجویان عزیز با تأثیر قرآن در فرهنگ و ادب فارسی، از ابراهیم قیصری، ادیب سرشناس کشور دعوت  کردیم و ایشان هم قبول کردند و امیدوارم این همایش بتواند پاسخگوی پرسش های دانشجویان باشد.

به گزارش ایلنا، در ادامه ابراهیم قیصری، حافظ پژوه و قرآن شناس ماهشهری الاصل، پشت تریبون قرار گرفت و گفت: خوشحالم که پس از سال ها دو باره قدم بر این خاک که موطن من است گذاشته ام، خاطرات گذشته این شهر که مربوط می شود به ۶۰ سال پیش زمانی که قرار بود این شهر را به نام شهر «کاوه» نام گذاری کنند بر می گردد.

وی در ادامه به تأثیر متقابل ایران بر فرهنگ اسلامی اشاره کرد و گفت:  دعوت می کنم از دانشجویان عزیز که کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران از استاد شهید مرتضی مطهری را که الحق کتاب ارزشمندی در این زمینه است را بخوانند.

وی ادامه داد: تأثیری که قرآن بر تمامیِ ابعاد جامعه ایران گذاشته است به خصوص در وادی ادب، بر هیچ کس پوشیده نیست، به عنوان مثال همین بیت شعر از سعدی:« بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش به یک گوهرند» که اکنون بر سر درِ سازمان ملل متحد قرار دارد، در اصل حدیثی از رسول گرامی اسلام(ص) می باشد که سعدی آنرا به نظم درآورده است.

قیصری در ادامه گفت: تطابق آیات قرآن با دین باستانی مردم ایران، باعث پذیرش آن از سوی مردم بوده و هیچ گاه قرآن به زور شمشیر و سرنیزه به این ملت تحمیل نشده است، به همین خاطر است که فرهنگ ایران بزرگترین خدمات را به اسلام کرده است و به جرأت می توان گفت که درصد بالایی از دانشمندان اسلامی، اهلیت ایرانی دارند و اگر فرهنگ اسلامی با فرهنگ های مصر و یونان و به خصوص فرهنگ ایران، برخورد نکرده بود، امروزه این فرهنگِ غنی در محدوده جغرافیایی شبه جزیره عربستان مانده بود.

وی در پایان افزود: پرداختن به این مسأله مستلزم جلسات متعدد است و در این اندک زمان، فقط می توان به سر فصل ها و برخی نمونه ها اشاره کرد.

ذوالفقار شریعت، دبیر این همایش نیز ضمن تشکر از مسوولین دانشگاه پیام نور مرکز بندر امام برای برگزاری این همایش گفت: این یکی از مفیدترین همایش هایی است که در سال های اخیر در بندر امام برگزار شده، حضور پر شورِ مردم و دانشجویان خود گواه بر این مدعاست.

لازم به ذکر است که حضور جمعیت، تمامیِ فضای سالن اجتماعات دانشگاه را پوشانده بود و در بدو ورود قیصری به سالن، جمعیت، یکپارچه به تشویق وی پرداختند. بسته های فرهنگی که با مشارکت انجمن ادبی کار بندر امام تهیه شده  و شامل تعدادی از تألیفات شاعران این شهر بود، بین شرکت کنندگان توزیع شد.

ابراهیم قیصری متولد سال ۱۳۱۵ در ماهشهر است که دارای مدرک دکتری ادبیات بوده و علاوه بر صد مقاله در زمینه ادبیات و عرفان اسلامی، کتاب های زیادی از جمله ابیات بحث انگیز حافظ را در کارنامه  خود دارد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *