لنگر انداختن اولین کشتی ترانزیت دربزرگترین بندر اقیانوسی کشور

خورنا-فرشیدفرجی لنگر انداختن دوباره اولین کشتی ترانزیت دربزرگترین بندر اقیانوسی کشور بعد از۱۴سال تعطیلی ، توسط تلاشها وپیگیریهای  مستمرفرزند رامهرمز دکتر بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان

صدای بوق کشتی در سکوت صبحگاهی بندر طنین انداز شد و صدایی از آهنگ توسعه در چابهار را به گوش رساند. صدایی که اگر چه از سال ها قبل در پهنه کرانه های دریای عمان نواخته می شود اما چون فقط ریتم زیرساخت ها را می نواخت کمتر به گوش می رسید. زیر ساخت هایی که نوید توسعه نه تنها منطقه واستان را می دهد بلکه فرصت و ظرفیتی عظیم برای ایران اسلامی است. سال هاست در این سرزمین کارشناسان، مهندسان، کارگران و متخصصان بسیاری در تلاشند، از تراش دریا گرفته تا ساخت اسکله و بارانداز، از خرید و نصب تجهیزات گرفته تا رایزنی و معرفی امکانات و… تا بزرگ ترین بندر اقیانوسی کشور در حدو اندازه ای قرار گیرد که بتواند دروازه ای برای واردات، صادرات و ترانزیت کالا شود وکشتی های غول پیکر را پهلو دهد. و امروز همان روز آرزوهایی است که به واقعیت پیوست تا یکی از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به ثمر نشیند و ثمره تلاش ها و مجاهدت ها به بار بشیند. روز گذشته برخی از مسئولان داخلی و خارجی، مهمان چابهاری ها بودند تا از نزدیک شاهد یک رونمایی و استقبال باشند. استقبال از کشتی حامل گندم اهدایی افغانستان به مردم سرزمین افغانستان و چه نیکو این انتقال از طریق بندر توانمندی به نام چابهار رقم خورد . بندر چابهار طی ۱۴ سال گذشته، هیچ کشتی ترانزیتی را در پهنه آب های دریای عمان به خود ندیده اما دیروز این طلسم شکست و به برکت فراهم ساختن زیر ساخت هایی که چنین امکانی را فراهم ساخت اولین کشتی ترانزیتی پس از ۱۴ سال در بندر چابهار لنگر انداخت و صدای بوق خود را به نشانه شادمانی مردمان سه کشور به صدا در آورد. روز گذشته اگر چه هوا گرم بود و بومی وغیربومی، آقایان مسئول، سفیران و رایزن های هندوستان و افغانستان، مسئولان، خبرنگاران و همه حاضران از گرمای هوا عرق می ریختند اما خوشحال بودند که این عرق، عرق شرم نیست، عرق خجالت از کم کاری و ناتوانی نیست بلکه عرق جبین و کاراست که این چنین به ثمر نشست. خدا قوت، دست مریزاد.

پارت اول محموله گندم

پارت اول محموله گندم اهدایی هندوستان، افغانستان و ارسال آن از طریق چابهار به کشور مقصد به وزن ۱۵ هزارتن گندم درچابهار پهلو گرفت.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در حاشیه مراسم استقبال از تخلیه این بار به خبرنگار اعزامی ما گفت: این محموله به وزن ۱۵ هزارتن گندم در قالب ۶۴۰ کانتینر روز گذشته در بند چابهار پهلوگیری کرد و کار تخلیه آن با حضور جمعی از مسئولان آغاز شد.

دکتر «بهروز آقایی» افزود: کشتی حامل ایرانی است که از هندوستان بارگیری شد و این کار تا انتقال ۱۱۰ هزارتن گندم ادامه خواهد داشت. به گفته وی شرکت متعهد روزانه بین ۵۰ تا ۷۰ کانتینر بارتخلیه شده را از طریق مرز میلک به شرکت افغانستانی تحویل خواهد داد.

چابهار؛ مسیری مناسب برای ارتباط هند با افغانستان

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز بابیان این که وزیر راه و شهرسازی تاکید داشته است مواضع وزارت را در موضوع ترانزیت در این سفر اعلام کند، گفت: انتظاری که از بندر چابهار داریم این است که با توجه به موقعیت خاص آن بتوانیم حجم بسیار بالایی از کالا را به طور مستمر عبور دهیم، چابهار یکی از مناسب ترین مسیرها برای ارتباط هند با افغانستان و نیز هند با کشورهای آسیای میانه است.

 

دکتر « مهرداد تقی زاده» افزود: برای عبور این حجم بالای کالا آن هم به طور مستمر، احتیاج به ملزوماتی است که قسمتی از آن شامل زیرساخت ها در بندر چابهار فراهم شده است و تجهیزات آن وجود دارد که لازم است از تلاش های مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و همکارانشان تشکر کرد.

نقش بندر چابهار در زنجیره تامین

 

معاون بندری و منطقه ویژه اقتصادی سازمان بنادرو دریانوردی هم از الحاق بنادر ایران و منطقه به جاده ابریشم جدید و دریایی تعبیر کرد و گفت: با الحاق دوباره این بنادر امیدواریم همان طور که در گذشته این بنادر توانست شرق به غرب و میان آفریقا و دیگر کشورها نقش ایفا کند دوباره با نقش بندر چابهار در زنجیره تامین و حمل شاهد رونق بیشتر این بندر منطقه در ارائه خدمات به کشورهایی مثل کشور دوست و همسایه افغانستان و بقیه کشورهایی باشیم که دسترسی به دریا ندارند.
دکتر «محمد علی حسن زاده» با تبریک تخلیه بار اولین کشتی حامل گندم هندوستان برای ارسال به افغانستان از طریق چابهار این روز را نه تنها برای مردم سیستان و بلوچستان بلکه ایران و کشورهای همسایه روزی پرافتخار خواند و ابراز امیدواری کرد: از این موقعیت بندر ممتاز چابهار بتوان برای ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی کشور در قبال همسایگان استفاده کرد.

چشم انتظاری کشورهای آسیای میانه

سفیر افغانستان نیز با تبریک این روز تاریخی به دولت های دولت ایران، هندوستان و افغانستان که این این دستاورد بزرگ را رقم زدند

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *