مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان خبر داد:

اهواز و آبادان دارای بالاترین میزان طلاق در استان/ مشاوره پیش از ازدواج در این دو شهر اجباری می‌شود

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان: ۴۰ درصد از طلاقهای استان خوزستان مربوط به دو شهرستان اهواز و آبادان است. سال ۹۵ از مجموع ۹ هزار طلاق ثبت شده در خوزستان ۲۷۰۰ طلاق مربوط به شهرستان اهواز و ۱۴۰۰ طلاق هم به شهرستان آبادان تعلق دارد که براین‌اساس با توجه به نگرانی‌های موجود طرحی را به منظور کنترل یا کاهش مسئله طلاق در استان تهیه و به وزارت کشور اعلام کردیم که براساس این طرح مشاوره پیش از ازدواج برای تمامی متقاضیان ازدواج در این دو شهرستان اجباری می‌شود.

خورنا-احمدرضارستمی: درجلسه شورای اجتماعی استان که امروز یکشنبه هفتم آبانماه در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد محمد صادق کریمی‌کیا مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان گفت: همانطور که استحضار دارید در شورای اجتماعی کشور جناب آقای رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورا، وزیر کشور جانشین رئیس‌ شورا و معاون اجتماعی و فرهنگی وزیر کشور هم بعنوان دبیر شورا انجام وظیفه می‌کند.

وی افزود: متناظر با شورای اجتماعی کشور، کار گروه‌های اجتماعی و فرهنگی استانها نیز وجود دارند که از آنها به عنوان شورای اجتماعی استانها نام برده می‌شود. در این شورای اجتماعی ریاست برعهده استاندار و جانشین وی معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری و دبیر آن نیز بر عهده مدیر کل امور اجتماعی فرهنگی استانداری است.

کریمی‌کیا یادآوری کرد: سال گذشته همزمان با ورود مقام معظم رهبری به موضوع مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور، موج جدیدی از فعالیتها، اقدامات، سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در کل کشور اتفاق افتاده است که بحمدالله در این خصوص وزارت کشور، استانداریها و تمامی دستگاههای اجرایی کشور با اتخاذ سیاستها و برنامه‌ریزی‌های مدون و نیز تعیین اعتبارات مناسب در این مسیر گام برمی‌دارند.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان اظهار کرد: ما در شش ماهه اول سال ۹۶ توانستیم ۲۲ میلیارد تومان اعتبار را از شورای اجتماعی کشور برای استان خوزستان دریافت کنیم که تقریباً ۹۵ درصد از این اعتبارات به دستگاههای استانی به منظور انجام وظایف محوله در این خصوص سپرده شده است.

کریمی‌کیا عنوان کرد: خوزستان در موضوع مناطق حاشیه ‌نشینی و کم برخودار شهری، جزء ۱۰ استانی از کشور است که امسال از اعتبارات مناطق کم برخوردار، بهره‌مند خواهد شد. انشاالله با هماهنگی که با شهرداریهای استان بخصوص شهرداری اهواز خواهیم داشت یک برنامه نهادسازی را در این مناطق با رویکرد اجتماعی، فرهنگی انجام می‌دهیم.

دبیر شورای اجتماعی استان گفت: در خصوص اعتبارات شش‌ماهه اول سالجاری علیرغم تذکراتی که داده شده متأسفانه هنوز برخی از دستگاههای استان، گزارشات مالی و عملکردی دستگاه متبوعشان را ارائه نکرده‌اند که لازم است هر چه سریعتر در این خصوص اقدام شود تا بتوانیم ضمن دفاع بهتر از برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی استان، اعتبارات بیشتری را نیز در این خصوص برای استان رقم بزنیم.

وی بیان داشت: وزارت کشور به تازگی‌ سندی را به صورت کتاب، به ما ارسال کرده که نام آن وضعیت توسعه انسانی در ایران است که در این کتاب توصیه‌هایی برای رویکرد اجتماعی و فرهنگی در حوزه آسیب‌های اجتماعی شده است؛ دو موضوع خیلی مهمی را که در این کتاب مطرح شده، یکی بررسی وضعیت آسیب‌پذیری و دیگری بحث تاب‌آوری است.

کریمی‌کیا گفت: توسعه انسانی دارای سه شاخصه اصلی درآمد، آموزش و امید به زندگی است.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان ضمن اشاره به اطلس اجتماعی تدوین شده در استان، اظهار کرد: بخشی از این اطلس که قابل انتشار است از سه منبع آماری براساس نظرسنجی‌های مردمی تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: در بحث نظرسنجی اطلس اجتماعی استان چندی پیش تقریباً حدود یازده هزار پرسشنامه را در سطح شهرستانهای مختلف خوزستان توزیع و سپس جواب‌های ارائه شده در این پرسشنامه‌ها را پالایش کرده‌ایم؛ در پرسشنامه‌های مذکور از شهروندان درخواست شده بود که مهمترین اولویت‌ها و آسیب‌هایشان را در دو موضوع آسیب‌های اجتماعی و مسائل اقتصادی به ما ارائه بدهند.

کریمی‌کیا روش‌ تحقیق در مود اطلس اجتماعی استانرا را براساس فرمول کوکران عنوان کرد و افزود: ما تقریبا یازده‌هزار پرسشنامه‌ای را که قبلا شهرستان به شهرستان توزیع کرده بودیم پس از جمع‌آوری مورد پالایش و ارزیابی قرار دادیم و اکنون قسمتی از نتایج حاصله از این پالایش را که محرمانه نیست ارائه می‌دهیم.

وی عنوان کرد: براساس اطلس اجتماعی استان، شهروندان آبادانی در حوزه مسائل مربوط به نهاده‌های اجتماعی و نابرابری‌ها، “فقر و بیکاری”را به عنوان مهمترین مسائل خود اعلام کرده‌ و در حوزه آسیب‌های اجتماعی اولین مسئله را طلاق، دومین مسئله را تکدی‌گری در سطح شهر عنوان می‌کنند.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان تصریح کرد: در شهرستان آغاجاری مصرف مواد‌ مخدر و طلاق دو اولویت خیلی مهم برای شهروندان این شهرستان در حوزه آسیب‌های اجتماعی بود‌ه‌ و همچنین در حوزه نهادهای اجتماعی و نابرابری‌ها، مردم آغاجاری به بیکاری و فقر به عنوان مهمترین مسائل در این خصوص اشاره می‌کنند.

وی اولویت‌های اصلی مردم امیدیه، اندیمشک و اندیکا را نیز در حوزه آسیب‌های اجتماعی، “مصرف مواد مخدر و طلاق” و در حوزه نهاده‌های اجتماعی و نابرابری‌ها،”فقر و بیکاری” عنوان کرد و گفت: اگر دقت کرده باشید متأسفانه مشاهده می‌کنید که مصرف مواد مخدر و طلاق در بین شهرستانهای مختلف استان مرتب به عنوان یک اولویت آسیب‌های اجتماعی در حال تکرار شدن است.

کریمی‌کیا در مورد وضعیت اهواز اظهار کرد: در کلانشهر اهواز وضعیت کمی تغییر می‌کند بطوریکه طلاق به عنوان اولویت اول و مصرف مواد مخدر به عنوان دومین اولویت آسیب‌های اجتماعی از سوی شهروندان اهوازی عنوان می‌شود و در حوزه نهاده‌های اجتماعی و نابرابریها نیز ابتدا بیکاری و سپس فقر توسط مردم معرفی شده است که معنی آن اهمیت بالای حوزه اقتصادی برای اهوازیها است.

دبیر شورای اجتماعی خوزستان عنوان کرد: براساس اطلس اجتماعی استان در شهرستان ایذه اولین دغدغه مردم طلاق و خودکشی به عنوان دومین دغدغه در حوزه آسیب‌های اجتماعی به حساب می‌آید؛ نورم خودکشی در شهرستان ایذه از نورم استانی بالاتر است.

وی بیان کرد: در شهرستان باوی شاهدیم که در حوزه آسیب‌های اجتماعی مصرف مواد مخدر و سرقت از منازل به عنوان دو نگرانی اولویت‌دار از سوی مردم عنوان می‌شود و در بهبهان هم طلاق اولی و مصرف مواد مخدر نیز دومین آسیب اجتماعی توسط مردم این شهرستان معرفی شده است.

کریمی‌کیا دغدغه‌های مردم حمیدیه در حوزه آسیب‌های اجتماعی را متفاوت از دیگر شهرستانهای استان دانست و تصریح کرد: در شهرستان حمیدیه عدم درک بین والدین و فرزندان به عنوان اولویت اصلی شهروندان در این شهرستان معرفی شده و دومین دغدغه تکدیگری در سطح شهر می‌باشد که به واقع می‌توان گفت که مردم این شهرستان در حوزه آسیب‌های اجتماعی دارای دغدغه‌های متفاوتی نسبت به دیگر شهرستانهای استان هستند.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان در مورد اولویت‌ها و دغدغه‌های اصلی شهرستان‌های خرمشهر و دزفول در حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: در خرمشهر مصرف مواد مخدر و دست‌فروشی و در دزفول مصرف مواد مخدر و سرقت از منازل و خودرو‌ها به عنوان دغدغه‌های اصلی در حوزه آسیب‌های اجتماعی و در حوزه اقتصادی هم فقر و بیکاری توسط مردم این دو شهر به دغدغه اصلی عنوان شده است.

وی با بیان اینکه در رامشیر و دشت آزادگان هم مانند بیشتر شهرستانها مصرف مواد مخدر و طلاق به عنوان اولویت‌اصلی در حوزه آسیب‌های اجتماعی توسط مردم عنوان شده اظهار کرد: مصرف مواد مخدر به عنوان یک آسیب اجتماعی خود تولید کننده ۵۰ درصد بقیه آسیب‌های اجتماعی در استان است. یعنی اگر ما در استان با این سوء مصرف گسترده مواد مخدر مواجه نبودیم مسلماً خیلی از این اتفاقات ناگوار را در بقیه حوزه‌های اجتماعی مشاهده نمی‌کردیم.

کریمی‌کیا موضوعات طلاق و بحث خودکشی را در استان مهم دانسته و افزود: از آنجایی که بحث خودکشی در برخی شهرستانهای استان دارای نورم بالاتری هستند هم‌اکنون در حال تدوین یک برنامه مداخله‌ای هستیم که با حمایت وزارت کشور بتوانیم موجبات ساماندهی این معضل بزرگ را فراهم کنیم.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان عنوان کرد: تقریبا ۴۰ درصد از طلاقهای استان مربوط به دو شهرستان اهواز و آبادان است. سال ۹۵ از مجموع ۹ هزار طلاق ثبت شده در خوزستان ۲۷۰۰ طلاق مربوط به شهرستان اهواز و ۱۴۰۰ طلاق هم به شهرستان آبادان تعلق دارد که براین‌اساس با توجه به نگرانی‌های موجود طرحی را به منظور کنترل یا کاهش مسئله طلاق در استان تهیه و به وزارت کشور اعلام کردیم که براساس این طرح مشاوره پیش از ازدواج برای تمامی متقاضیان ازدواج در این دو شهرستان اجباری می‌شود.

وی در پایان گفت: هدف از ایجاد اطلس اجتماعی روشن کردن چراغی به منظور رویت وضعیت کنونی استان از لحاظ مسائل و مشکلات اجتماعی است تا اگر در آینده بخواهیم سیاستی را در این رابطه به کار ببندیم کاملا با دید باز باشد و بدانیم که چه می‌خواهیم بکنیم زیرا کار در حوزه فرهنگی و اجتماعی دارای پیچیدگی‌های خاصی است و ما نمی‌توانیم برای استان یک الگوی واحدی را ترتیب دهیم چون مثلا بحث خودکشی در شهرستانی مانند ایذه که نورم بالایی در استان دارد با یک شهرستان دیگر مثل دزفول که نورم دیگری دارد کاملاً از لحاظ معنی و مفهوم متفاوت است به این دلیل و دلایل بسیار دیگر به هیچ عنوان نمی‌توانیم برای کل استان در زمینه آسیب‌های اجتماعی یک نسخه واحد در نظر گرفت.