مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان خبر داد:

کاهش ۱۱/۴ درصدی نرخ بیکاری در خوزستان/ مسجدسلیمان، هفتکل و لالی بیشترین نرخ بیکاری را در استان دارند

محمدپور- برطبق سرشماری نفوس و مسکن نرخ بیکاری خوزستان در سال ۹۰ در حدود ۲۵/۷ درصد بوده که این رقم در آخرین سرشماری که در سال ۹۵ انجام شد به ۱۴/۳ درصد رسیده یعنی چیزی در حدود ۱۱/۴ درصد نرخ بیکاری استان در طول این مدت پنج‌ساله کاهش پیدا کرده است.

خورنا-احمدرضارستمی: در هفتمین نشست کار گروه اشتغال استان که امروز ۳۰ مهرماه در استانداری خوزستان برگزار شد مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: جلسه امروز کارگروه اشتغال استان از چهار دستور کار تشکیل شده که اولین آن مربوط به ارائه گزارشی از وضعیت و تغییرات حاصله در نرخ بیکاری استان در فواصل زمانی بین سالهای ۹۰ تا ۹۵ است.

وی بیان کرد: چندی پیش در وزارت کشور در جلسه‌ای که با حضور استاندار خوزستان شرکت کرده بودیم خوشبختانه در آنجا اعلام شد که وضعیت نرخ بیکاری استان خوزستان از سال ۹۰ تا ۹۵ دچار تغییرات و دگرگونی‌های بسیار اساسی شده است.

محمدپور تصریح کرد: بر طبق سرشماری نفوس و مسکن و آمار مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان خوزستان در سال ۹۰ در حدود ۲۵/۷ درصد بوده که این رقم در آخرین سرشماری که در سال ۹۵ انجام شد به ۱۴/۳ درصد رسیده یعنی چیزی در حدود ۱۱/۴ درصد نرخ بیکاری استان در طول این مدت پنج‌ساله کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: علاوه بر کاهشی که در نرخ بیکاری استان به وقوع پیوسته، نرخ مشارکت اقتصادی خوزستان نیز طی این مدت بالا رفته است که این مطلب به خوبی ثابت کننده میزان درستی آمار کاهش نرخ بیکاری در استان است؛ افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در منطقه‌ای نشانه ورود تعداد بیشتری از افراد آن منطقه به بازار کار است.

وی افزایش نرخ مشارکت اقتصادی استان را در این مدت حدود شش درصد اعلام کرد و افزود: نرخ مشارکت اقتصادی خوزستان در سال ۹۰ حدوداً ۳۴/۶ درصد بوده که در سال ۹۵ رقم آن به ۴۰/۸ درصد رسیده است.

محمدپور عنوان کرد: در سال ۱۳۹۰ تعداد بیکاران استان خوزستان چیزی در حدود ۳۳۰ هزار نفر بوده است که در سال ۱۳۹۵ این تعداد به ۲۲۲ هزار نفر تقلیل پیداه کرده است که با توجه به این آمار می‌توان یک کاهش ۳۳ درصدی را در تعداد بیکاران استان طی این مدت متصور شد.

دبیر کار گروه اشتغال خوزستان در ادامه ضمن اشاره به افزایش ۳۹ درصدی جمعیت شاغل خوزستان در فاصله زمانی بین سالهای ۹۰ تا ۹۵ اظهار کرد: جمعیت فعال استان نیز در این مدت پنج‌ساله حدود ۱۵۴ هزار نفر افزایش یافته است.

وی خبر داد: در حال حاضر بیشترین نرخ بیکاری استان مربوط به شهرستان‌های مسجدسلیمان (۲۲/۷)، هفتکل(۲۱/۵) و لالی(۲۱/۴) است و البته برخی شهرستانها هم مثل خرمشهر و شادگان که سال ۹۰ نرخ بیکاری بالایی داشته‌اند اکنون به میزان قابل توجهی این نرخ بیکاری بهبود پیدا کرده است بطوریکه در خرمشهر تک رقمی و به ۹ درصد و در شادگان از ۳۷ درصد به ۱۱ درصد رسیده است.

محمد پور با بیان اینکه خوزستان جدیداً بعنوان یکی از سه استان برتر کشور از لحاظ نرخ بیکاری فصلی معرفی شده تصریح کرد: نرخ بیکاری استان که در سال ۹۲ به میزان ۲۰/۸ درصد بوده که این رقم در سال ۹۶ به ۱۵/۳ درصد تغییر پیدا کرده که در کل می‌توان یک کاهش ۵/۵ درصدی را در نرخ بیکاری فصلی استان مشاهده کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در پایان گفت: لازم است که تمامی دستگاههای متولی اشتغال در استان دست به دست هم داده و با همکاری و مشارکت نرخ بیکاری استان را بار دیگر کاهش داده و از این رقم ۱۱/۴ درصدی به زیر ۱۰ درصد برسانند.