مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان: نیروهای حق‌التدریسی جوان جایگزین معلمان عشایری دارای سابقه کار بالا می‌شوند

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه شورای آموزش و پرورش استان محمد تقی‌زاده مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه دو موضوع در دستورکار جلسه امروز قرار دارد اظهار کرد: در رابطه با دستور کار اول که پیرامون مسئله واگذاری مدارس ثابت عشایری به مناطق آموزش و پرورش است در جلسه گذشته توضیحات و بحث‌های مفصلی ارائه شد که نهایت امر قرار براین شد که تحقیقات و بررسی‌هایی مجدداً صورت بگیرد و در جلسه بعدی که این جلسه باشد ارائه شود.

وی ضمن بیان این مطلب که دانش‌آموز و معلم عشایری هیچ مزایایی نسبت به معلم و دانش‌آموز عادی ندارد ابراز کرد: معلمان حوزه عشایر‌ استان بلا استثناء متقاضی حضور در آموزش ‌و ‌پرورش عادی هستند چون تا زمانی که معلم عشایری هستن در بدترین نقاط جغرافیایی باید تدریس کنند اما زمانی که در آموزش و پرورش عادی و مناطق قرار می‌گیرند می‌توانند در بحث نقل و انتقالات براساس چهارچوب امتیازبندی قرار بگیرند.

تقی‌زاده در ادامه با اشاره به شرایط سخت حاکم بر کار معلمان عشایری یادآوری کرد: ما معلم عشایری داریم که شش ماه فرزند خود را نمی‌بیند و همچنین معلمهایی از عشایر بوده‌اند که سه ماه هیچ ارتباطی با خانواده‌ خود نداشته‌اند بنابراین با توجه به این مورد و مواردی از این دست باید اعتراف داشت که معلم عشایری ما نه تنها هیچ امتیازی ندارد بلکه از لحاظ کاری مشکلات خاص خود را نیز دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان افزود: لذا یکی از کارهایی که هم‌اکنون در حال انجام است پذیرش نیروهای جوان حق‌التدریس به منظور جایگزینی با معلمان عشایری دارای سابقه کاری بالاست زیرا برخی از این معلمان علیرغم دارا بودن ۲۰ سال سابقه اما به دلیل اینکه جزء آموزش و پرورش عشایر محسوب می‌شوند از امکان انتقال و جابجایی برخوردار نیستند، بنابراین درصدد هستیم با انجام این واگذاری ضمن برآورده کردن خواسته‌های معلمان باسابقه، نیروهای جوان حق‌التدریس را نیز کم‌کم جایگزین آنها بکنیم.

وی یادآوری کرد: در حدود ۱۴ هزار دانش‌آموز عشایری در سطح استان خوزستان وجود دارد؛ متأسفانه دارای کمبود شدید نیروی متولی در این خصوص هستیم بطوریکه در یک منطقه ‌ای از استان که هفت‌هزار دانش‌آموز عشایری وجود دارد فقط یک نفر متولی تمامی آنها می‌باشد.

تقی‌زاده در ادامه عنوان داشت: بنابراین در راستای ارائه خدمات بهتر به دانش‌آموزان عشایری بویژه از لحاظ علمی درصدد هستیم آموزش و پرورش عشایر را به زیر مجموعه حوزه معاونت ابتدایی منتقل کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان دستور کار دوم جلسه را بحث مدارس استثنایی عنوان کرد و افزود: از آنجایی که دانش‌آموزان استثنایی حق بزرگی به گردن ما دارند همگی باید نهایت تلاش خود را به خرج دهیم تا در اینگونه مدارس هم یک عدالت آموزشی نسبت به مدارس عادی وجود داشته باشد، بویژه اینکه برخی از دانش‌آموزان ما در این مدارس، از نظر درسی، ورزشی و در زمینه‌های مختلف جزء چهره‌های موفق هستند.

وی عنوان کرد: خوزستان دارای ۸۰ مدرسه استثنایی با ۲۴ مرکز اختلال یادگیری است که در حدود چهار هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز استثنایی در اینگونه مدارس تحصیل می‌کنند.

تقی‌زاده در مورد اجرای طرح آموزش تلفیقی دانش‌آموزان استثنایی در استان گفت: اجرای این طرح باعث می‌شود که برخی از دانش‌آموزان استثنایی استان بتوانند ضمن حضور در کلاس‌های درس عادی، در کنار سایر دانش‌آموزان به تحصیل خود ادامه داده و مهارت‌های زندگی  اجتماعی را نیز در جمع افراد عادی فراگیری کنند که البته باید در ایجاد فضا و تجهیزات مناسب برای تحقق این هدف تلاش و کوشش فراوان داشته باشیم.

مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان در پایان اظهار داشت: در یک ماه اخیر شاهد دو اتفاق خیلی خوب در آموزش و پرورش استان بودیم که یکی از این کارها رونمایی از برنامه توسعه آموزش و پرورش در استان بود که در اواخر شهریور ماه انجام شد و اقدام دیگر نیز کلنگ زنی طرح جمع‌آوری ۳۰۰ مدرسه کانکسی در خوزستان بود که این مراسم همزمان با آئین بازگشایی مدارس در هفتکل برگزار شد.