در شورای آموزش و پرورش استان

مدیر آموزش و پرورش استثنایی خوزستان: شیوع اوتیسم در خوزستان نگران کننده است /تحصیل دو هزار دانش‌آموز استثنایی در مدارس عادی استان

علی ممبینی- از آنجایی که دو هزار دانش‌آموز استثنایی ما در ۶۸۵ مدرسه عادی استان بصورت تلفیقی درس می‌خوانند لذا لازم است که در این زمینه اعتبارات لازم به منظور مناسب‌سازی این مدارس در نظر گرفته شود

خورنا-احمدرضارستمی: در نشست شورای آموزش و پرورش استان که در سالن جلسات استاندار برگزار شد علی ممبینی مدیر آموزش و پرورش استثنایی خوزستان گفت: علیرغم تمامی مسائل و مشکلات که در خصوص مدارس استثنایی داریم ولی کارها و حمایت‌هایی که طی چهار سال گذشته در این مورد انجام شده انصافاً در تاریخ اینگونه مدارس بی‌نظیر بوده است.

«میزان رشد و شیوع اوتیسم در استان خوزستان بسیار نگران کننده است»

وی تصریح کرد: از لحاظ نظام آموزشی به افرادی دانش‌آموز استثنایی می‌گویند که از نظر ذهنی، جسمی و اجتماعی تفاوت قابل ملاحظه‌ای با همسالان خود دارند و این تفاوت هم در حدی است که باید بتوانیم با برخورداری از آموزش و پرورش و تغییراتی که در محیط‌های آموزشی می‌دهیم متناسب با ویژگی این بچه‌ها در برنامه‌ها و روش‌های آموزشی که داریم به این بچه‌ها آموزش دهیم.

ممبینی اظهار کرد: هفت گروه آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی داریم که شامل گروهای کم توان ذهنی، آسیب دیده شنوایی، بینایی، جسمی و حرکتی، چند معلولیتی، مشکلات ویژه یادگیری و رفتاری و طیف اوتیسم است که میزان شیوع و رشد این مورد اخیر در استان خوزستان بسیار نگران کننده است.

مدیر آموزش و پرورش استثنایی خوزستان افزود: در استان حدود دو هزار و ۸۳۶ دانش‌آموز کم توان ذهنی، ۵۷۹ دانش‌آموز آسیب دیده شنوایی، ۱۶۱ آسیب دیده بینایی، ۷۱ دانش‌آموز آسیب‌دیده جسمی و حرکتی، ۳۴۴ دانش‌آموز چند معلولیتی و ۱۷۶ دانش‌آموز طیف اوتیسم که جمعاً آمار چهار هزار و ۶۷ نفر است ولی از آنجا که همچنان برخی از آمارهای جدید ثبت نشده‌اند در کل آمار چهار هزار و ۲۵۰ نفر است‌.

« ۱۰۴ مدرسه استثنایی و مرکز اختلالات یادگیری داریم»

وی در مورد بحث آموزش تلفیقی فراگیر توضیح داد: ما روشی را داریم که در آن دانش‌آموز با نیازهای ویژه در کلاسهای آموزش و پرورش عادی در کنار سایر دانش‌آموزان، با استفاده از خدماتی که حوزه آموزش و پرورش استثنایی به آنها می‌دهد مثل معلم تسهیل‌گر یا معلم رابط، درس می‌خواند.

ممبینی گفت: بجز آماری که ارائه شد در حدود ۳۷۵ دانش‌آموز آسیب‌دیده شنوایی داریم که اکنون در مدارس عادی درس می‌خوانند، ۱۶۶ دانش‌آموز آسیب دیده بینایی، ۲۴۳ دانش‌آموز آسیب دیده جسمی و حرکتی و دو هزار و ۲۳۱ دانش‌آموز دارای مشکلات یادگیری که در کل سه هزار و ۱۵ دانش‌آموزی که علیرغم داشتن مشکلات و معلولیت‌های خفیف‌تر در مدارس معمولی و کنار دانش‌آموزان عادی تحصیل می‌کنند.

این مقام مسئول یادآوری کرد: حدود ۱۰۴ مدرسه استثنایی و مرکز اختلالات یادگیری داریم که از این آمار ۸۰ مدرسه استثنایی و ۲۴ مرکز مشکلات ویژه یادگیری است؛ هزار و ۳۰۰ نیرو در حوزه آموزش و پرورش استثنایی ارائه خدمت می‌کنند.

« اولین مرکز مشاوره خانواده و کودک ویژه دانش‌آموزان استثنایی کشور در اهواز افتتاح می‌شود»

وی در مورد اقدامات امسال حوزه آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: خوشبختانه امسال برای اولین بار دانش‌آموزان استثنایی در تمام نقاط استان پذیرش شده‌اند که آخرین آنها شهرهای دهدز، جایزان و سردشت بود که دارای پوشش تحصیلی مناسب شده‌اند.

ممبینی افزود: راه‌اندازی کلاس متوسطه اول استثنایی در شهرهای شاوور، هندیجان و بستان، اخذ اولین مرکز مشاوره خانواده و کودک ویژه دانش‌آموزان استثنایی در کشور به نام استان خوزستان که بزودی در اهواز افتتاح می‌شود از دیگر اقدامات امسال حوزه آموزش و پرورش استثنایی خوزستان است.

مدیر آموزش و پرورش استثنایی خوزستان بیان کرد: با دو مرکزی که امسال در شهرهای باغملک و بستان در حوزه اختلالات یادگیری افتتاح کرده‌ایم جمع مراکز ما در استان به ۲۴ رسیده است.

«قبولی یازده دانش‌آموز استثنایی استان در کنکور»

وی خبر داد: یک کار بسیار بزرگی که امسال اتفاق افتاده است در حدود یازده نفر از دانش‌آموزان استثنایی استان در کنکور سراسری قبول شده‌اند؛ براساس طرح سنجش یا غربالگری در حدود ۹۲ هزار نوآموز ورود به پایه اول و ۲۲ هزار نفر نوزآموز پیش دبستانی را سنجش کرده‌ایم.

ممبینی در خصوص فضاهای آموزشی مدارس استثنایی گفت: مدرسه باغچه‌بان بهبهان با مساعدت بنیاد برکت ساخته و تحویل شد و نیز تنها سالن ورزشی دانش آموزان استثنایی در اهواز تا آبان ماه افتتاح خواهد شد و همچنین یک پروژه خیر ساز در ناحیه دو اهواز که بیش از ۱/۵ سال که شروع شده است امیدواریم هر چه زودتر به بهره برداری برسد.

مدیر آموزش و پرورش استثنایی خوزستان ادامه داد: از آنجایی که در شهرهای کارون و باوی فضایی برای دانش‌آموزان استثنایی وجود ندارد با پیگیری‌هایی که صورت گرفت و با همکاری برنامه بودجه استان و اداره‌کل نوسازی مدارس، دو پروژه برای این شهرها تعریف شده که هم‌اکنون در مرحله شناخت پیمانکار است.

«افزون بر یک‌ میلیارد تومان هزینه سالانه ایاب ذهاب کودکان استثنایی استان»

وی ۹۰ درصد دانش‌آموزان استثنایی را از خانواده‌های بی‌بضاعت دانست و عنوان کرد: میزان ایاب و ذهاب این دانش‌آموزان در سال یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است که حدود ۷۰ درصد را دولت و بخش دیگر به دلیل مشکلات مالی این خانواده‌ها همچنان به صورت یک چالش باقی مانده است. در این خصوص سال گذشته شهرهای آبادان و خرمشهر را از منطقه آزاد تامین کردیم.

ممبینی ادامه داد: از شهرداری کلانشهر اهواز درخواست داریم که در تامین تمام یا بخشی از ۵۰۰ میلیون تومان هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی همکاری کنند و همچنین از منطقه آزاد اروند بر ادامه کمکهایی که در اینخصوص تاکنون داشته‌اند استدعا داریم. پتروشیمی ماهشهر هم در صورتی که مساعدت در زمینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی داشته باشد می‌تواند مشکلات دانش‌آموزان ماهشهری و سربندری را حل کند.

مدیر آموزش و پرورش استثنایی خوزستان درخواست کرد: با توجه به اینکه تجهیزات دانش آموزان عادی و استثنایی از همدیگر متفاوتند انتظار داریم در بخش اعتبارات تملک دارایی استان، مبلغی را برای تجهیزات توان‌بخشی دانش‌آموزان استثنایی اختصاص داده بشود؛ انتظار داریم دو پروژه مربوط به دانش‌آموزان استثنایی که یکی در کیانشهر اهواز و دیگری در آبادان سالهاست متوقف هستند دوباره فعال شوند.

«۲۰۰۰ دانش‌آموز استثنایی در مدارس عادی استان تحصیل می‌کنند»

وی یادآوری کرد: بحث ورزش دانش‌آموزان استثنایی در زمینهای آسفالت واقعا مشکل بزرگی است بنابراین انتظار داریم حداقل مدرسه نابینایان چمن مصنوعی شوند.

ممبینی در پایان اظهار کرد: از آنجایی که دو هزار دانش‌آموز استثنایی ما در ۶۸۵ مدرسه عادی استان بصورت تلفیقی درس می‌خوانند لذا لازم است که در این زمینه اعتبارات لازم به منظور مناسب‌سازی این مدارس در نظر گرفته شود زیرا بعضاً مشاهده می‌شود که این مدارس حتی یک رمپ ورودی ساده یا توالتی فرهنگی ندارند که بچه معلول و حرکتی در این مدارس از آن استفاده کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ناشناس مگه کرونا است که نگران کننده باشه