در جلسه کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان

اعلام آمادگی دانشگاههای خوزستان برای سرمایه‌گذاری در صندوق نوع‌آوری و شکوفایی

خورنا-احمدرضارستمی: در دوازدهمین جلسه
کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان که عصر امروز یکشنبه ۱۶ مهرماه در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد بابک مختاری رئیس پارک علم و فن‌آوری خوزستان گفت: همانطور که استحضار دارید در جلسه قبلی مصوبه‌ای در رابطه با ایجاد یک صندوق نوع‌آوری و شکوفایی در استان توسط کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان تصویب شد.

وی ادامه داد: براساس این مصوبه قرار شد که کارگروهی متشکل از پارک علم و فناوری خوزستان، دانشگاه شهید چمران، مرکز برنامه‌ریزی و نوسازی استانداری و سازمان صنعت و معدن استان تشکیل شود و در این کارگروه راهکار تامین اعتبار مورد نیاز (۵۱ درصد) جهت سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی، برای راه‌اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی در استان را بررسی و نتیجه در جلسه بعدی به کارگروه ارائه شود.

مختاری در مورد معرفی صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: بعداز تصویب قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان در یکی از مواد این قانون تشکیل صندوق نوع‌آوری و شکوفایی دیده شده و بعد در کنار تشکیل این صندوق، برای استانها نیز تشکیل صندوق‌هایی هم دیده شد که هیچ محدودیتی هم در تعداد این صندوق‌ها نیز وجود ندارد، یعنی یک استان می‌تواند تا ده صندوق دیگر هم داشته باشد.

رئیس پارک علم و فن‌آوری خوزستان گفت: این صندوق‌ها از تجاری سازی و تولید عمده محصولات با ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه یا تسهیلات با سود مشخص و یا بصورت سرمایه‌گذاری حمایت می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: بطور‌کلی صندوق، توانایی انجام تمامی عملیات بانکی را دارد و همچنین تسهیلاتی را هم که پرداخت می‌کنند سود بسیار ناچیزی دارند.

مختاری ضمن بیان اینکه هم‌اکنون ۱۲ صندوق فعال در کشور وجود دارد، عنوان کرد: الان در حدود ۱۸ صندوق در کشور داریم که ۱۶ تا از این صندوق‌ها بر طبق قانون قبلی که در برنامه چهارم توسعه دیده شده بود تاسیس شده‌اند

رئیس پارک علم و فن‌آوری خوزستان یادآور شد: هیچ محدودیتی برای مشارکت در صندوق وجود ندارد یعنی شخص حقیقی، دولتی، دانشگاه، پژوهشگاه و غیره می‌توانند در صندوق شرکت کنند تنها فقط باید آن تناسب ۵۱ درصد بخش خصوصی و ۴۹ درصد بخش دولتی دیده شود.

وی توضیح داد: هر اندازه که سرمایه صندوق باشد به همان میزان صندوق نوآوری و شکوفایی باید سرمایه‌گذاری انجام دهد. مثلا اگر در خوزستان ما سه میلیارد در صندوق سرمایه‌گذاری کنیم، صندوق نوآوری و شکوفایی موظف است که سه میلیارد در این صندوق سرمایه‌گذاری کند و یا اگر سرمایه‌گذاری ما پنج میلیارد باشد آنها نیز به همین منوال باید پنج میلیارد سرمایه‌گذاری کنند و عملا ما تسهیلاتی که پرداخت خواهیم کرد تسهیلاتی خواهد که خود صندوق آمده در صندوق خوزستان سرمایه‌گذاری کرده است یعنی هر چه بیشتر و قوی‌تر ما اینجا ظاهر شویم می‌توانیم بودجه بیشتری را از مرکز دریافت کنیم.

مختاری اظهار کرد: بنابراین با توجه به این امر مهم و در راستای اجرایی کردن مصوبه جلسه قبلی در خصوص تأسیس صندوق نوآوری و شکوفایی در استان تاکنون دو کار بصورت موازی انجام شده است که یکی از این اقدامات بحث تشکیل کارگروهی بود که در نهایت چهارشنبه هفته‌ گذشته جلسه آن برگزار و در این جلسه مقرر شد که صنایع بزرگ خصوصی استان مکلف شوند که براساس مسئولیت اجتماعی که دارند در صندوق غیر دولتی پژوهش و فناوری استان سرمایه‌ گذاری کنند.

رئیس پارک علم و فن‌آوری خوزستان در مورد اقدام دومی که در این خصوص انجام پذیرفته بیان کرد: از آنجایی که صندوق نوآوری و شکوفایی دارای قسمتی در حوزه سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر است، دیروز پس از مذاکرات فراوانی که صورت پذیرفت به ما اعلام داشتند که حاضرند، از سهم غیر دولتی ۴۹ درصد را فراهم کنند. یعنی با اینکار عملا تنها دو درصد دیگر باقی می‌ماند که دستیابی به این مقدار هم در استان براحتی قابل تأمین است.

وی در ادامه یادآوری کرد: البته صندوق در راستای تحقق چنین امری بالطبع شروط خاصی را نیز دارند زیرا اگر صندوق ۴۹ درصد را فراهم کند در مدیریت صندوق حرف اول را خواهد زد و عملا در این رابطه اختیارات خیلی زیادی را نیز خواهند داشت.

مختاری خاطرنشان کرد: بهرحال اگر در استان بحث ۵۱ درصد برای راه‌اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی فراهم نشد ما این موضوع را از سمت خود صندوق مرکزی در تهران دنبال می‌کنیم. البته این اهمیت صندوق را نشان می‌دهد که بهرحال خود دوستان مرکز حاضر هستند که بیایند اینکار را بکنند ولی در استان علی‌رغم تمام تشویق و اجبارها که در این خصوص اعمال شد هیچ کس تاکنون حاضر به ورود نشده است.

رئیس پارک علم و فن‌آوری خوزستان تصریح کرد: قسمت دولتی صندوق تنها دانشگاه شهید چمران و پارک علم و فن‌آوری برای سرمایه‌گذاری در صندوق اعلام آمادگی کرده‌اند؛ بخش دولتی در صندوق باید حداقل یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان باید سرمایه‌گذاری کند که فعلا در حدود ۶۰۰ میلیون تومان از این مقدار توسط دانشگاه چمران و پارک اعلام آمادگی شده است.

وی یادآوری کرد: با توجه به فرصتی که همچنان داریم اگر روسأی دانشگاهها قصد مشارکت دارند هر چه زودتر اعلام بکنند تا انشاالله در صورت ملحق شدن بخش خصوصی با همکاری این بخش و در غیر اینصورت با بخش سرمایه‌گذاری خطرپذیر صندوق وارد مذاکره و قرار داد بشویم و نهایتا بتوانیم صندوق نوآوری و شکوفایی را در استان تأسیس بکنیم.

مختاری اظهار کرد: دانشگاههایی که تعهد سرمایه‌گذاری در صندوق میکنند باید حداقل در حدود ۳۰ درصد میزان تعهد خود را در موقع تأسیس صندوق پرداخت کنند و نیازی به پرداخت تمام صدرصد تعهد خود نیستند.

رئیس پارک علم و فن‌آوری خوزستان عنوان کرد: ما هم‌اکنون در حدود ۴۹ درصد از بخش خصوصی را می‌توانیم از طریق خود صندوق تأمین کنیم و دو درصد باقیمانده را هم خوشبختانه توانسته‌ایم توسط یکی از صنعتگران استان تأمین کنیم.

وی تصریح کرد: در ارتباط با صندوق، قرار شده است که یک بخشی از این صندوق توسط شرکت شهرکهای صنعتی تامین و نیز برای ۵۰ شرکت بزرگ هم قرار شد سهمی را به صورت حاکمیتی به آنها ابلاغ کنیم تا تامین شود انشاالله تا آخر هفته نامه‌ای را به آن ابلاغ می‌کنیم و جواب را دو هفته دیگر نیز از آنها دریافت می‌کنیم.

مختاری در مورد میزان سرمایه کل صندوق و سهم استان از این مقدار گفت: برای خوزستان این مقدار ابتدا در حدود سه میلیارد تومان بود که با رایزنی که بعد انجام دادیم آن را به ۱.۵ میلیارد تقلیل دادیم البته مشروط به اینکه طی ۱۸ ماه بتوانیم این مبلغ را به سه میلیارد را افزایش دهیم که ۵۱ درصد آن باید توسط بخش خصوصی تأمین شود.

به گزارش پایگاه خبری خورنا پس از توضیحاتی که رئیس پارک علم و فناوری استان در خصوص صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه داد، در اتفاق‌نظر و اجماعی که در بین روسای دانشگاهها صورت گرفت سرانجام دانشگاههای استان آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در صندوق نوع‌آوری و شکوفایی اعلام کردند و این اعلام آمادگی نیز به عنوان یکی از مصوبات دوازدهمین جلسه کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان خوزستان قرار گرفت.