مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان: باید “آورده” راهیان نور را برای استان مشخص کنیم

خورنا-احمدرضارستمی: در نشست هماهنگی به منظور مسائل مربوط به کاروانهای راهیان‌نور دانش‌آموزی که در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد سردار محمد علیپور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان گفت: راهیان نور در سه موضوع خدمات، بحث فرهنگی و آورده راهیان نور خلاصه می‌شود که اگر ما در استان یک برنامه مرتب، مدون و برنامه‌ریزی داشته باشیم انشاالله می‌توانیم بهره‌های کافی و وافی را از این فرصتی که خداوند در اختیار خوزستان قرار داده ببریم.

وی تصریح کرد: اگر در استان به بحث اربعین نگاه کنیم متوجه می‌شویم که با برنامه‌ریزی منظم و مناسبی که در این خصوص انجام شده، هم‌اکنون به یک جاهای خوب و مطلوبی رسیده‌ایم.

سردار علیپور در زمینه بحث ارائه خدمات مناسب به راهیان نور اظهار کرد: ما باید ابتدا نوع خدماتی را که می‌خواهیم به کاروانها ارائه کنیم، لازم است که مشخص و تعریف کنیم و سپس براین‌اساس تقسیم کار کرده و تعیین کنیم که چه کارهای خدماتی را لازم است که در این خصوص انجام دهیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان بیان کرد: در بحث راهیان نور برخی خدمات بصورت زیربنایی و زمانبر هستند که باید این خدمات در طول سال تقسیم شوند تا بتوانیم هدفمند و مفید به انجام برسانیم و البته برخی دیگر از خدمات هم بصورت عمومی هستند ما اگر از ورودی‌های استان برنامه‌ریزی کنیم که چه نوع خدماتی را باید به زائرین راهیان‌نور داده بشود قطعاً با توجه به هم‌زمانی ورود کاروانها و ایام عید، بحث گردشگری ایام نوروز هم شامل این مسئله خواهد شد.

وی موضوع دوم در بحث راهیان‌نور را کار فرهنگی عنوان کرد و افزود: متأسفانه هم‌اکنون در سطح استان هر کسی به شکل جزیره‌ای یک پکیج فرهنگی را تهیه و در اختیار راهیان‌نور قرار می‌دهد که لازم است ما ظرفیت‌های و نیازمندی‌های استان را در کار فرهنگی تعریف کرده و در یک پکیج مناسب به جامعه هدفی
مثل راهیان نور دانش‌آموزی، دانشجویی و یا عموم مردم ارائه دهیم تا به عنوان یک دستاورد برای آنها در هنگام خروج از استان باشد که از جمله این دستاوردها می‌توان به آشنایی فرد با ظرفیت‌های استان، شناخت فضاها و مکانهایی که دارای تقدس خاص در استان هستند، بحث‌های مربوط به مناطق گردشگری و همچنین دیگر موضوعاتی چون فرصت‌های اقتصادی و اجتماعی اشاره کرد.

سردار علیپور با بیان اینکه موضوع سوم راهیان‌ نور بحث آورده آنهاست اظهار کرد: ما باید در ابتدا “آورده” راهیان نور را تعریف کنیم و مشخص کنیم که راهیان نور توانایی دارند که چه چیزی را برای استان به ارمغان آورده و همچنین ما در مقابل می‌توانیم چه چیزهایی را در اختیار آنها قرار دهیم.

وی در ادامه با طرح پرسشی گفت: باید از خودمان بپرسیم که آیا می‌توانیم سوغات خوزستان را در تمام یادمانها و تمام شهرهای ورودی استان و بالاخص در خود مرکز استان برای راهیان نور تعریف کنیم؟ و یا نه فقط قرار است که راهیان‌نور در این چهارچوب خلاصه شود که به دوکوهه آمده و از آنجا بعد از نماز صبح سوار بر اتوبوسی شده که در اروند کنار خواب‌آلوده پیاده شده و سپس از آنجا دوباره به جایگاه اولیه خود مراجعه کرده و پس از دو تا سه روزی هم در نهایت از استان به مقصد شهرهای خود خارج شوند.

سردار علیپور در پایان گفت: لذا باید یک تعریفی داشته باشیم که بتوانیم براساس آن ” آورده” راهیان نور را برای استان مشخص کنیم که در چه زمینه‌ای است بنابراین برای دستیابی به چنین مهمی لازم است که کارگروهی با حضور نیروهای مسلح در این خصوص تشکیل شود و این کارگروه طی جلسات منظم ماهیانه‌ خود هر بار موضوعی را در مورد بحث راهیان نور بررسی و دنبال کنند که وقتی ما به زمان حرکت کاروانهای راهیان‌نور در برجهای هشت، ۹ یا ۱۲ رسیدیم بتوانیم با یک فراغ بال کارهای خود را انجام دهیم.

«خوزستان نون دفاع مقدس را نخورده است»

در ادامه هوشنگ نوبخت خبرنگار حوزه دفاع مقدس گفت: قطعاً عزیزان حاضر در جلسه با رصد سایر استانهای مشاهده کرده‌اند که استانهایی چون همدان از مقبره‌ بوعلی‌سینا، فارس از آرامگاه حافظ، خراسانی‌ها هم از نعمت میزبانی حرم مقدس امام رضا(ع) بهره‌‌‌های اقتصادی لازم را می‌برند یعنی به عبارتی هر استانی دارای مرکز ثقلی به منظور استفاده‌های اقتصادی است.

وی ادامه داد: ولی برعکس، ما خوزستانیها علی‌رغم داشتن تمامی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعلی که مثلا در همین بحث دفاع مقدس داریم متأسفانه به هیچ عنوان نتوانسته‌‌ایم از این مسئله به نفع رشد اقتصادی استان بهره‌مند شویم و تنها در این خصوص به عرضه فلافل بسنده کرده‌ایم.

نوبخت در پایان با بیان اینکه خوزستان تاکنون نون دفاع مقدس را نخورده است یادآوری کرد: بی‌شک می‌توانستیم با توجه به این سیل عظیم میلیونی که بصورت خودجوش به استان می‌آیند همراه با ارائه یک پکیج فرهنگی مناسب، بیشترین بهره‌مندی‌های اقتصادی، سیاسی، گردشگری و غیره را برای خوزستان داشته باشیم ولی به واقع تاکنون در این مهم نتوانسته‌ایم توفیقات مناسبی را داشته‌ باشیم که امیدواریم مسئولین و متولین ذی‌ربط بتوانند در ادامه از چنین فرصتهایی که در استان به مناسبتهای مختلف بوجود می‌آید استفاده لازم را داشته باشند.