روحانی مطرح کرد: برای اعلام مواضع انتخاباتی فرصت زیاد است

خورنا: به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب – رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مشکلات اقتصادی و سیاست خارجی کشور تأکید کرد آنچه در کنار بهبود مسائل اقتصادی و روابط خارجی باید به آن اهمیت داده شود سرمایه اجتماعی است که همان اعتماد مردم به دولت و مسئولان است.اگر مردم به مسئولان خود اطمینان کامل داشته باشند و آنها را دلسوز بدانند می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی در دومین همایش تخصصی بین‌المللی برند برتر کیفیت برتر که صبح روز یکشنبه در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، اظهار کرد: اگر بگوییم برند، امروز فاتح بازار است، سخنی به گزاف نگفته‌ایم. برند همیشه در بازار نقش اساسی داشته است. در گذشته برند ویژگی جغرافیایی و اقلیمی داشته است، اما امروز بیشتر به نام شرکت‌های تولیدکننده و تولیدگر اختصاص دارد به شکلی که امروز کیفیت و ویژگی کالا را برند، مشخص می‌کند.

وی درباره تولید و سال تولید ملی گفت: تولید پایه اساسی قدرت در هر کشوری است. تولید پایه استقلال و توسعه و مشخص‌کننده جایگاه یک کشور در دنیا است. نفوذ و جایگاه یک کشور را تولیدات ملی آن و رشد اقتصادی‌اش مشخص می‌کند. معضلات اقتصادی مثل بیکاری و تورم را نیز تولید و عرضه کالا می‌تواند حل کند و در مقابل اشتغال‌زایی را بیافریند.

روحانی ادامه داد: اما این تولید با همه ویژگی‌های مهمی که دارد با شعار و تیتر درست نمی‌شود بلکه باید شرایط لازم را در یک جامعه برای تولید از جمله امنیت فراهم کرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اولین اصل اساسی برای تولیدکننده و سرمایه‌گذاری او در عرصه اقتصاد کشور، امنیت است. امنیت نه به آن معنا که محصولی که تولید می‌کند در بین راه تاراج نشود، بلکه به معنای ایجاد آرامش کامل برای تولیدکننده است. اما قبل از هرچیز قانون‌گرایی می‌تواند امنیت را بیافریند به‌گونه‌ای که قانون و نه سلیقه حاکم باشد.

روحانی با اشاره به ضعف‌هایی که در سال‌های گذشته بر تولید کشور وارد شده است دلیل این مسئله را اِعمال سلیقه به جای قانون دانست و افزود قانون‌گرایی اصل اساسی برای امنیت است و ثبات مقررات از شاخص‌های مهم است. تولیدکننده قبل از سرمایه‌گذاری و شروع به کار مقررات را دنبال می‌کند اما به محض آماده شدن برای شروع فعالیت، قانون و مقررات تغییر می‌کند چگونه می‌توان در چنین شرایطی از سرمایه‌گذار بخواهیم که در کشور سرمایه‌گذاری کند و به فکر تولید باشد. مقرراتی که یک روز تعرفه را ۱۵۰ درصد قرار می‌دهد و فردا تبدیل به ۴ درصد می‌کند، چگونه می‌تواند به تولیدکننده اطمینان خاطر دهد. مگر بر سر شکر همین موضوع به اجرا درنیامد. در سال ۱۳۸۵ تعرفه ۱۵۰ درصد بود و یک روز از خواب بیدار شدیم و دیدیم تعرفه ۴ درصد شده است. این مسئله کشاورزی را در بخش‌هایی به شدت مورد آسیب قرار داد و هنوز هم شاید صدمه‌های آن به‌طور کامل جبران نشده است. بنابراین ثبات قانون و مقررات می‌تواند اطمینان بخش باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت هروقت قیمت نفت بالا رفته است، واردات افزوده شده است آن هم نه واردات ابزار تولید یا مواد اولیه بلکه واردات کالاهای مصرفی، کالاهایی که در داخل کشور قابل عرضه و تولید هستند و اگر هم برای تولیدشان مشکلی باشد با حمایت مختصری می‌توان آن مشکل را رفع کرد. اگر تولیدگر نداند که دروازه واردات چگونه تنظیم می‌شود نمی‌تواند امنیت لازم را داشته باشد اگر نداند مبارزه با قاچاق واردات کالا تا چه حدّ جدی است نمی‌تواند با اطمینان به دنبال تولید باشد. اگر رابطه و مناسبات ما با جهان ساعت به ساعت در حال تغییر باشد چگونه تولیدگر می‌تواند بازار هدف را تعیین کند. یک روز با دولتی دوست و صمیمی هستیم، فردا رقیبِ استراتژیک، پس فردا متخاصم و بعد دشمن می‌شویم. مگر رابطه با دنیا هوسی است که هر ساعت به یک سمت حرکت کنیم؟ اگر تولیدکننده بخواهد مواد لازم، قطعات و موادّ مورد نیازش را به کشور وارد کند و اگر بخواهد بازار هدف داشته باشد و کالایش را صادر کند بدون ساماندهی روابط خارجی با کشورهای دیگر این امر امکان‌پذیر نخواهد بود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد روابط خارجی ما بی‌حساب و کتاب هر روز در حال تغییر است. این دیپلماسی نیست،بلکه سلیقه و شعار است که در روابط خارجی دیده می‌شود دیپلماسی مثل یک هنر نقاشی است که اگر رنگ و قلم مو و یک صفحه سفید را به یک هنرمند دهید با امکاناتی که دارد تبدیل به یک تابلوی زیبای نقاشی می‌کند اما کافی است این امکانات را به فردی دهید که نقاشی بلد نیست بعد ببینید با آن تابلو چه می‌کند؟

روحانی ادامه داد: تولید با امنیت و سود مطمئن تداوم می‌یابد هرچقدر بگوییم ما ایرانی هستیم و باید به نفع کشور و مردممان سرمایه‌گذاری و تولید کنیم کافی نیست. کشور با سخنرانی اداره نمی‌شود. باید کاری کنیم تا همه به سمت تولید بروند نه آنکه صرفاً حرف تولید را بزنیم «دو صد گفته نیم کردار نیست».

وی تأکید کرد: اگر کاری کنیم که تولید با صرفه و امن باشد و سود مطمئن داشته باشد مردم خودشان به دنبال تولید می‌روند سال تولید ملی به این معناست. نه اینکه صرفاً شعار تولید ملی بدهیم. باید برای این مسئله زمینه‌سازی کرده و از تولیدگر حمایت کنیم و موانع را از سر راه برداریم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد ما به مردم می‌گوییم دنبال دلالی نروند بلکه به دنبال تولید بروند، این در حالی است که در طی شش ماه سود دلالی بیش از سود چند سال تولید است. اگر می‌خواهیم مردم به سمت دلالی نروند باید محیط را برای دلالی با قانون، برنامه‌ریزی و اجراء سخت کنیم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورایعالی امنیت ملی تولید، سرمایه و سرمایه‌دار را دارای منزلت اجتماعی دانست و گفت: ثروت ملی قدرت ملی و مایه توسعه کشور و یک پرستیژ است بنابراین باید برای ثروت ملی منزلت قائل شد این در حالی است که امروز شاهدیم کسی که شهامت به خرج داده و سرمایه اش را برای تولید در کشور به کار گرفته است به راحتی به او حمله می‌شود. اما کسی که سرمایه‌اش را پنهان کرده و دلالی می‌کند امنیت دارد.

روحانی گفت: متأسفانه در جامعه ما هنوز سرمایه جایگاه خود را پیدا نکرده اما سرمایه امری مقدس است هنوز در جامعه ما وقتی اسم سرمایه‌دار برده می‌شود و یا به کسی می‌گوییم فلانی سرمایه‌دار است گویی درباره یک تروریست اقتصادی صحبت می‌کنیم و یا برخی صفت زالو را برای او به کار می‌برند. متأسفانه ما هنوز در این واژگان غلط غلت می‌خوریم. اگر روزی پیامبر(ص) دستان کارگر را بوسید امروز ما باید دستان سرمایه‌دار مؤمن و کارگر، هر دو را ببوسیم. اگر نتوانیم شرایط لازم را برای رشد و تولید فراهم کنیم، رشد تولید محقق نخواهد شد.

روحانی با بیان اینکه منابع انسانی، منابع مالی و دانش و فناوری می‌توانند تولید رقابتی را برای ما فراهم کنند تصریح کرد: اگر تولید رقابتی نشود فاتح بازارها نخواهد شد.

وی درباره نقش دولت در کنار عوامل ایجاد تولید خاطرنشان کرد: در دنیا مرسوم است که دولت هدایتگر و گاهی برنامه‌ریز و حتی اجراکننده برنامه‌هاست اما در کشور ما دولت یعنی همه چیز.طبق اعلام چند نماینده مجلس، دولت به بانک مرکزی گفته بود یک ماه ارز را وارد بازار نکند و دیدید که نتیجه چنین امری چه بی‌ثباتی بزرگی را در کشور به‌وجود آورد.

وی گفت: ما در کشور قانون و اسناد فرادستی خوبی در اختیار داریم، از جمله قانون اساسی، چشم‌انداز بیست ساله، سیاست‌های کلی برنامه پنج ساله و غیره، اما مشکل ما در قانون و برنامه نیست بلکه در مدیریت و اجرای قوانین است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اجرای هدفمندی یارانه‌ها در کشور و مثبت دانستن این قانون، گفت: اجرای هدفمندی یارانه چیز خوبی بود، اما چطور اجرا شد؟ مگر قرار نبود اول زیر بال تولید را بگیریم و بخشی از این پول در حمایت از تولید مصرف شود و صرفاً از محل افزایش قیمت‌ها، اعتبارات لازم برای اجرای هدفمندی تأمین شود اما دیدیم که برای پرداخت یارانه‌ها حتی دولت استقراض ‌کرد، این چه معنی دارد؟

وی با طرح این پرسش که چرا در کشور نقدینگی بی حساب و کتاب رشد می‌کند؟ تصریح کرد از سال ۱۳۸۴ نقدینگی در کشور ۶۹ هزار میلیارد تومان بود، اما امروز پس از هفت سال نقدینگی به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. یعنی در این ۷سال نقدینگی ۶ برابر رشد داشته است در حالی که رشد نقدینگی سیل بنیان‌کن است حالا بانک مرکزی نرخ تورم را هرچقدر می‌خواهد اعلام کند، از همین رشد نقدینگی می‌توان فهمید که در کشور چه می‌گذرد.

روحانی گفت: قانون هدفمندی یارانه‌ها آن‌طور که قانون تعیین کرده است، اجرا نشد تا نقایص آن مشخص شود و سعی کنیم این نقایص را برطرف کنیم. این قانون سلیقه‌ای اجرا شد. اگر با سیاست داخلی و سیاست خارجی یارانه تولید بدهیم آن وقت می‌‌توانیم بگوییم سال، سال تولید ملی است، ولی همواره برعکس بوده.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سفارتخانه‌ها در کشورهای دیگر محل مناسبی هستند برای به دست آوردن بازار هدف، گفت: اساساً معتقدم ما سفارتخانه می‌خواهیم برای آنکه کشورِ محل سفارت بازار هدفی برای تولید ما باشد. اما اگر سفارت می‌خواهیم که فقط پرچم کشور بر بالای بام آن در اهتزاز باشد خوب حرف دیگری است و همین که الان هست کافی است. اما ما سفارتخانه‌ای می‌خواهیم که زمینه صادرات کالا به آن کشور و گسترش روابطمان را آن‌چنان فراهم کند که آن کشور به یک بازار هدف تبدیل شود. اگر می‌خواهیم برای کشور تبلیغ کنیم می‌توانیم با کالای خوب این کار را انجام دهیم نه با شعار.

کالای خوب حیثیت و آبرو و عظمت یک کشور است. چرا نباید برندهای ایرانی در کشورهای دیگر مورد توجه باشد اینکه وارد کشوری شوید و شاهد باشید برندهای ایرانی در آن کشور برند برتر هستند، لذت‌بخش نیست؟ اینکه بر روی کالاهای مختلف کلمه “ساخت ایران” به زبان‌های مختلف را ببینید لذت‌بخش نیست و به ما روحیه نمی‌دهد؟ باید زمینه را فراهم کنیم تا کالای ما بازارها را فتح کند. کشور ما این قدرت را دارد که بتواند در زمینه‌های مختلف از جمله پوشاک، بازارهای جهان به ویژه بازار اروپا را فتح کند و همین‌طور در صنایع غذایی ما می‌توانیم بازاری که امروز با نام «بازار حلال» وجود دارد را به دست آوریم گفته می‌شود تا سال ۲۰۲۰ این بازار بیش از ۸۵۰ میلیارد دلار خواهد بود ما می‌توانیم در این بازار سهم مهمی داشته باشیم که از سویی تبلیغ اسلام و شریعت هم خواهد بود.

روحانی گفت: می‌گوییم امروز دشمن به ما فشار آورده و یا باید اقتصاد مقاومتی داشته باشیم؛ این حرف کاملاً درست است، دشمن به ما فشار آورد، ولی آیا خودمان به ملتمان فشار نیاوردیم؟ گفتیم درآمد ارزی با توطئه دشمن کم شد، اما نقدینگی هم دشمن بالا برد؟ اینکه بازار قیمت ارز آشفته است یک طرف عرضه ارز و درآمد ارزی است، اما طرف دیگر افزایش ریال در بازار و نقدینگی زیاد است، معتقدم ما می‌توانستیم جلوی توطئه دشمن را بگیریم.
وی با اشاره به درآمدهای نفتی در برنامه اول، دوم سوم و چهارم توسعه گفت در برنامه اول درآمد نفتی ما سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار بود و در برنامه چهارم این درآمد، سالانه به بیش از هفتاد میلیارد دلار رسید،اما رشد ما چگونه بود؟ آیا آنچه که در برنامه پیش‌بینی شده بود محقق شد؟ در برنامه اول رشد اقتصادی متوسط سالانه کشور ۵/۷ درصد بود و در برنامه دوم ۲/۳ درصد و در برنامه سوم ۵/۵ درصد و در برنامه چهارم ۵/۴ درصد بود. آیا این هم دشمن مقصر بود یا نحوه اجرای قانون.

روحانی ادامه داد: وقتی ما نخبگانمان خانه‌نشین و متخصصان و کارشناسانمان بی‌ارزش می‌شوند کار به اینجا می‌رسد. مگر قرار نبود رشد اقتصادی ما حداقل ۸ درصد باشد اما آیا امروز به این عدد رسیده‌ایم؟ معتقدم باید به فکر مشکلات پیش رو باشیم و از کارشناسان و صاحب‌نظران استفاده کنیم ما امروز مشکل اقتصادی و سیاست خارجی را با هم داریم و بالاتر از این معتقدم ما مشکل سرمایه اجتماعی داریم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورایعالی امنیت ملی کشور اعتماد مردم به دولت، مسئولان و برنامه‌ریزان را از سرمایه‌های اجتماعی دانست و گفت: مردم باید بتوانند به آنهایی که سر کیسه دلار و ریال در اختیارشان است، اعتماد کنند. مردم می‌خواهند بدانند آیا مسئولان دردشان را درک می‌کنند و اگر درک می‌کنند آیا آن را به زبان می‌آورند و اگر می‌گویند برنامه‌ای برای حلّ این معضلات و مشکلات دارند و برای فردا و آینده کشور فکری کرده‌اند؟

وی ادامه داد مگر از سال ۱۳۸۵ تحریم نشدیم، اما برای شرایط تحریم چه کار کردیم؟ آیا به فکر اقتصاد مقاومتی و برنامه ریزی برای این شرایط بودیم؟ آنچه مهم است سرمایه اجتماعی است اگر مردم بدانند و مطمئن باشند مسئولان می‌فهمند و دلسوزند و به دنبال حل مشکلات و مسائل هستند، از این شرایط عبور می‌کنیم. اما شرط اساسی این مسئله امید به آینده است دیگر دوران شعاردادن و درشت‌گویی گذشته است و مردم از بس حرف شنیدند خسته شدند.

نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت مردم از آنهایی که آمارها را دقیق ندادند و همه حرف‌ها را نزدند و نیمی از آنها را پنهان کردند خسته شده‌اند. مردم دلار نمی‌خواهند صداقت می‌‌خواهند. مردم نوکر نمی‌خواهند یک مدیر نوکر می‌خواهند، یک برنامه‌ریز و اجراکننده دلسوز می‌خواهند همه باید نوکر مردم باشیم اما تنها نوکری برای مسئولیت کافی نیست. نماز شب خواندن و حتی صداقت کافی نیست مگر امیرالمؤمنین به غلام خود قنبر اعتماد صددرصد نداشت؟ چرا او را مدیر یا استاندار نکرد و چراعبیدالله بن عباس با ایرادی که داشت استاندار کرد؟ ما مدیر و اداره‌کننده امور می‌خواهیم.

روحانی در ادامه گفت: متأسفانه هرچه دستگاه کارشناسی در کشور بود بسته شد و آدم‌های فهیم و کارشناس به کنج خانه فرستاده شدند و بعد هم آن همه فساد. چطور تولید با فساد می‌تواند امکان‌پذیر باشد خدا کند دستگاه قضایی ما آنقدر شهامت داشته باشد که بتواند دانه درشت‌ها را پای میز محاکمه ببرد. امیدواریم بشود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد باید شرایط داخلی را مناسب کنیم و روابط خارجی‌مان را نیز بهبود بخشیم با این دو مقوله می‌توانیم امید را به کشور برگردانیم و تولید در مسیر رشد قرار گیرد، آن وقت می‌توانیم به کار و تولید ایرانی افتخار کنیم.