مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان: باغ موزه دفاع مقدس هنوز به جایی نرسیده است/ نقش اهواز در جنگ باید در تاریخ ماندگار شود

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه شورای اداری خوزستان سردار محمد علیپور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان گفت: دفاع مقدس در خوزستان در تمامی لایحه‌های زندگی مردم استان تاثیر داشته و دارد.

وی مردم خوزستان را عامل زمینگیر شدن دشمن در روزهای اول جنگ دانست و افزود: این زمینگیری از سقوط مکانهای حساس و تاثیرگذار استان بدست دشمن جلوگیری کرد.

علیپور عنوان کرد: کشور عراق در تجاوز به ایران از سه سپاه کامل خود استفاده کرد، سپاه یکم در غرب، سپاه دوم در جبهه‌های میانی و سپاه سوم در جنوب به این کار اقدام کرد که در این تجاوز صورت گرفته بیشترین تلاش دشمن از طریق سپاه سوم و از سمت جنوب بوده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان اظهار داشت: دشمن به منظور تصرف خوزستان پنج محور شلمچه به خرمشهر، سوسنگرد به اهواز، محور دارخوین، محور شوش و همچنین محورپل کرخه یا جِرس نادری را انتخاب کرد.

وی با بیان اینکه دشمن در تجاوز به کشور به تصرف حداقل‌ها هم راضی بود یادآوری کرد: چهل روز اول جنگ، بسیار بسیار روزهای تاثیرگذاری بود بطوریکه در اینروزها زن و مرد خوزستانی در نقاط مرزی و دیگر نقاط موفق به زمین گیر کردن دشمن شدند.

علیپور گفت: بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان کار جمع‌آوری اسناد دفاع ‌مقدس و دیگر اقدامات متبوعه را در سه قالب یا محتوی انجام داده است که قالب اول مربوط است به نقش نیروهای مسلح در استان خوزستان یعنی آنچه که نیروهای مسلح در طول دفاع مقدس نقش آفرینی کردند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان ادامه داد: دو قالب دیگر هم به ترتیب عبارتند از نقش دولت در دفاع مقدس و نقش مردم، مساجد، حسینیه ها، بازار، ائمه جمعه و جماعت، عشایر و هر کسی که به هر شکل در این مقطع وارد دفاع مقدس شد.

وی بیان داشت: اگر بخواهیم بحث دولت در دفاع مقدس را تدوین کنیم مشاهده می‌شود که به اندازه تمام کشور، دولت در استان خوزستان نقش در دفاع مقدس داشته است بطوریکه اگر بخواهیم هر سازمان یا نهاد دولتی را در این خصوص نگاه کنیم به دنیایی از سند و مطلب در مورد دفاع مقدس را در آن سازمان یا نهاد برخورد می‌کنیم.

علیپور خبر داد: در حدود ۱۵۰ مجلد در رابطه با نقش یک سازمان دولتی در دوران دفاع مقدس صحافی شده است؛ اگر هر شهرستان خوزستان نقش خودش را در دفاع مقدس تدوین کند به اندازه کل کشور مطلب خواهیم داشت.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان توضیح داد: تدوین نقش هر شهرستان در دوران دفاع مقدس برمی‌گردد به آن اقداماتی که سازمانها و ادارات دولتی آن شهرستان در طول جنگ انجام داد است.

وی عنوان کرد: معاون اول رئیس‌جمهور طرح تدوین نقش شهرستانهای استان خوزستان در طول دوران دفاع مقدس تهیه و سپس به استانداری خوزستان به منظور ابلاغ به فرمانداران شهرستانهای استان ابلاغ شد.

علیپور یادآوری کرد: اگر هر شهرستان خوزستان خاطرات مدیران دوران دفاع مقدس خود را جمع‌آوری کند نزدیک به ۳۰ کتاب فقط در رابطه با مدیریت غیر نظامی استان خواهیم داشت که این کار خیلی سخت و بزرگی است و از یک اداره و سازمان به تنهایی برنمی‌آید.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان اظهار کرد: تاریخ شفاهی یعنی مدیریت بحران و مدیریت جنگ و همچنین مدیریت لایه‌های پنهایی که دیده نمی شوند ولی وجود دارند؛ هم‌اکنون کار تدوین تاریخ شفاهی استان خوزستان از سه شهرستان استان به صورت پایلوت کلید خورده است.

وی اظهار کرد: احداث باغ موزه استان خوزستان که کار بسیار بزرگی در رابطه با دوران دفاع مقدس استان است علیرغم تامین بودجه، تعیین مشاور و اختصاص زمین ولی هنوز متأسفانه به جایی نرسیده است.

علیپور خاطر نشان کرد: اگر ما و مجموعه دولت در استان بتوانیم دست به دست هم داده و یک هم‌افزایی مناسبی را ایجاد کنیم تا هر دستگاهی نقش خود را در دوران دفاع مقدس تدوین کند انشاالله در یک زمان دو ساله‌ای می‌توانیم بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد از موضوعات دفاع مقدس را جمع آوری کنیم. عمده موضوعات ما در خصوص تاریخ شفاهی است که لازم است یک نهضت تاریخ شفاهی را در همه ادارات و سازمانهای استان راه‌اندازی کنیم.

وی تاکید کرد: به دلیل نقشهای مهمی که اهواز در دوران دفاع مقدس داشته به عنوان شهر فرماندهی دفاع مقدس، شهر پشتیبانی کننده، شهر قرارگاه‌ها و شهر مدیریت کننده و همچنین شهری که هم از خود مردم استان و هم از مهمانهایی که خارج از استان حضور می‌یافتند میزبانی می‌کرد باید در تاریخ ماندگار شود.

علیپور در پایان تصریح کرد: ملت‌ها ابتدا اقدام به ماندگار کردن اقدامات شجاعانه و بی‌بدیل خود می‌کنند و سپس براساس این اقدامات ماندگار در طول زمان، اقدام به فرهنگ و تمدن سازی برای خود می‌کنند.