مهمانپرست: آماده انعطاف هسته ای هستیم

خورنا: رامین مهمانپرست در دهمین نشست رسانه ای اوراسیا و کارگروهی تحت عنوان فعالیت های هسته ای در شهر آستانه پایتخت قزاقستان افزود: در قبال اقدامات ایران برای رفع نگرانی مدعیان، باید طرف مقابل اقداماتی انجام دهد تا حقوق هسته ای و غنی سازی در جهت اهداف صلح آمیز ایران، به طور کامل به رسمیت شناخته شود.

وی اظهار داشت: در مذاکراتی که با گروه ۱+۵ داشتیم، اعلام آمادگی کردیم که گام به گام و در چارچوب مورد توافق طرفین همه نگرانی هایی که مطرح می شود را حل کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اگر تضمینی برای تامین سوخت ۲۰ درصد رآکتور تحقیقاتی تهران داده شود مسوولان ما آمادگی ورود به بحث و گفتگو درباره غنی سازی ۲۰ درصد را دارند اما این بدان معنا نیست که ما حق غنی سازی برای ۲۰ درصد را نداریم این حق برای همه کشورهای مختلف وجود دارد.

وی به جنبه اقتصادی غنی سازی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در مقطعی می خواهید غنی سازی پنج درصد را به دلیل نیاز جدی و صرفه اقتصادی خود انجام دهید، اما گاهی برای غنی سازی ۲۰ درصد چون نیاز کم است و تولید آن صرفه اقتصادی نیز ندارد، اگر تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران را تضمین کنند، این موضوع قابل مذاکره خواهد بود.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه ادامه داد: فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی ایران بر اساس معاهده ان. پی. تی است و ما ضمن اینکه این معاهده را امضا کرده ایم، با ساخت سلاح های هسته ای مخالفیم.

به گزارش ایرنا ،مهمانپرست با بیان اینکه مهمترین مرجع دینی و مذهبی ما استفاده از سلاح های هسته ای و ساخت و تولید آن را از نظر شرعی حرام اعلام کرده اند، گفت: ارزش این فتوا برای ما از تمام مسایل سیاسی بالاتر است و ما حرکتی را برای مقابله با سلاح های هسته ای آغاز کرده ایم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *