افتتاح « مرکز نمونه گیری خون پاشنه پای اطفال _ تیروئیدی » بندر امام خمینی(ره )

باقر گل فر-خورنا: مهندس علی نوری معاون بهداشت شبکه و رئیس مرکز بهداشت از افتتاح « مرکز نمونه گیری خون  پاشنه پای اطفال _  تیروئیدی » در بندر امام خمینی(ره ) خبر داد .

مهندس نوری در خصوص اهمیت افتتاح این مرکز گفت : با توجه به اینکه هر روز شاهد تولد تعدادی نوزاد در زایشگاه  راه زینب (س) بندر امام خمینی (ه) هستیم . متاسفانه خانواده به اجبار برای انجام این آزمایش ساده به شهرستان ماهشهر مراجعه می نمودند و اکنون با افتتاح این مرکز و استقرار آن در مرکز خدمات جامع سلامت  شماره ۶ واقع در مرکز بهداشتی درمانی بندر امام خمینی (ره)  گام بلندی در جهت رفاه حال مراجعه کنندگان محترم  بندر امامی برداشته شد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان ماهشهر با بیان اهمیت انجام آزمایش تیروئید بدو تولد  گفت  : کم کاری تیروئید یک بیماری معمولا بدون علامت میباشد از آنجایی که این بیماری به ندرت تشخیص داده میشود (فقط ۵% از نوزادان بر اساس علائم بالینی قابل تشخیص هستند)ممکن است در اثر عدم تشخیص و درمان به موقع باعث ایجاد عوارض مغزی و عصبی در نوزادان گردد. چراکه رشد و تکامل مغز تا حدود ۳ سالگی ادامه دارد و لذا نوزادانی که دچار کم کاری تیروئید هستند علاوه بر اینکه رشد طولی و قدی آنها تحت تأثیر قرار میگیرد دچار عوارضی نظیر عقب ماندگی ذهنی، ناشنوایی، لالی و بعضی بیماریهای مغزی و عصبی میشوند بنابراین با غربالگری نوزادان و انجام یک آزمایش ساده درسنین ۵-۳ روز بعد از تولد میتوان به سادگی این اختلال را تشخیص داد. منظوراز روز سوم ۷۲ ساعت پس از تولد میباشد که با مراجعه خانواده های نوزادان تازه متولد شده و با گرفتن چند قطره خون از پاشنه پای نوزاد این نمونه گیری انجام میشود.

 مهندس نوری در ادامه افزود : درمرکز  غربالگری تیروئید مرکز ضمن نمونه گیری ،فرمی توسط پرسنل آن واحد تکمیل شده و ضمن گرفتن شماره تلفن از والدین نوزادان و تنها در صورت مثبت بودن جواب آزمایش بلافاصله با خانواده نوزاد تماس گرفته و نوزاد جهت اقدامات بعدی فراخوان میشود. گاهی لازم است که یک هفته پس از نمونه گیری اولیه ،نمونه گیری مجدد از نوزاد به عمل آید. که این امر برای  نوزادان نارس، نوزادان با وزن کمتر از ۲۵۰۰ گرم، نوزادان با وزن بیش از ۴۰۰۰ گرم، دوقلو ها و چند قلو ها؛ نوزادانی که سابقه بستری در بیمارستان دارند، نوزادانی که داروهای خاصی مانند دوپامین مصرف مینمایند و نوزادان با سابقه دریافت و تعویض خونه صورت میگیرد.

گفتنی است آیین این افتتاح روز سه شنبه ۱۴ شهریور۹۶ با حضور دکتر فرنوش  توکلی سرپرست بیمارستان و مراکز بهداشتی بندر امام خمینی (ره) ،  مهندس صادق رستمی کارشناس  مسئول واحد مبارزه با بیماریها ستاد مرکز بهداشت شهرستان و  کارشناسان واگیر ستاد واحد بیماریها و جمعی  از پرسنل  مرکز خدمات جامع سلامت  شماره ۶ بندر امام خمینی (ره)  برگزار شد.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *