باغ عمارت صمیمی رامهرمز رو به نابودی

فرشیدفرجی-خورنارئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز: باغ عمارت صمیمی رامهرمز در حال نابودی است

 منصور معتمدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خورنا در رامهرمز اظهار کرد: باغ عمارت صمیمی قبل از عمارت صمیمی وجود داشت و قدمت این باغ به حدود ۲۰۰ سال پیش از دوران قاجاریه می‌رسد و در سال ۱۳۸۰ به شماره ۹۹۵۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی ادامه داد:  باغ صمیمی  مشابهی در استان وجود ندارد و تنها باغ سنتی ثبت شده  خوزستان است که درختان مختلفی همچون پرتقال، نارنج، لیمو شیرین، لیمو ترش، انار، توت (فرنگی و وحشی)، کاج، زیتون، انجیر، بید، ون، کنار، نخل خرما  و انواع مختلف گل‌ها در آن وجود دارد.

 مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز تصریح کرد: در حال حاضر این باغ سنتی اوضاع خوبی ندارد و در حال نابودی است، درختان دچار آفت زده شده و در حال خشک شدن هستند. آبیاری بسختی انجام می‌شود و حیوانات و جانوران زیادی در آن در حال پرسه زدن هستند و مشکلات بسیار دیگری که بهیچ عنوان زیبنده رامهرمز و تنها باغ ثبت شده خوزستان نیست.

 وی افزود: با وجود همه مشکلات موجود حدود ۳ سالی می‌شود که باغ بدون باغبان رها شده است البته این موضوع را با فرماندار، نماینده شهرستان و میراث فرهنگی استان در میان گذاشتیم و قول‌هایی برای جذب باغبان دادند ولی متاسفانه تاکنون هیچ اقدام عملی برای نجات این باغ نشده است.

 معتمدی در ادامه از عدم همکاری شهرداری رامهرمز در آبیاری این باغ گفت: چند سال پیش روش آبیاری این باغ را تغییر دادند و از سنتی به قطره‌ای تبدیل کردند ولی متاسفانه جواب نداد، زیرا بهترین روش برای آبیاری این باغ روش غرق آبی است و حداقل به سه باغبان هم نیاز دارد.

وی تاکید کرد: این عمارت هرساله در نوروز میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور است، که امیدواریم مسؤولان میراث فرهنگی شهرستان و استان تدبیری بیاندیشند و هر چه زودتر این مشکلات را حل کنند تا بتوانیم در نوروز آینده به خوبی پذیرای گردشگران باشیم.

 مسئول انجمن تاشار رامهرمز در پایان گفت: این باغ  یکی از نشانه‌های زنده تاریخ کهن شهر ماست که متاسفانه در حال از بین رفتن است و وظیفه ما ایجاب می‌کند همانطور که گذشتگان به دست ما رساندند، ما هم این باغ را به آیندگان برسانیم که در این مورد وظیفه مسئولین سنگین تر است.