توضیحات دبیر شورای ترافیک استان در مورد چگونگی اجرای طرح ترافیکی LEZ در خوزستان

خورنا-احمدرضارستمی: در پنجمین جلسه شورای ترافیک استان ایمان ﻫﺪﺍﯾﺖ ﻣﻌﺎﻭﻥ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﮐﻞ ﺩﻓﺘﺮ ﻓﻨﯽ استانداری ﻭ ﺩﺑﯿﺮ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ خوزستان گفت: طرح LEZ براساس چندین جلسه و مصوبه‌ای است که در کار گروه هماهنگی و نظارت بر اجرای کاهش آلودگی کشور، در پیروی از تصویب‌نامه هیأت دولت، برای بحث کاهش آلودگی هوا تصویب شده است.

وی ادامه داد: بند یک این طرح تعهدی را بر عهده وزارت کشور به منظور کاهش آلودگی هوا در سطح کلیه کلانشهرها گذاشته شده است

هدایت با بیان اینکه فاز اول طرح LEZ در تهران اجرایی شده عنوان داشت: فاز دوم این طرح اختصاص به کلانشهرهای کشور دارد و باید در ابتدای شهریورماه امسال مورد اجراء واقع می‌شد ولی به دلایل فنی از جمله تأمین زیر ساخت‌های مورد نیاز برای اجرای طرح، تا حدی اجرای آن با تاخیر مواجه شده است.

ﺩﺑﯿﺮ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ خوزستان یادآوری کرد: براساس مصوبه جلسه یکماه پیش شورای ترافیک کشور، باید زیر ساخت‌های ملی طرح LEZ در شورای ترافیک کلانشهرها تصویب و سپس به شورای ترافیک کشور ابلاغ شود.

وی عنوان کرد: مستندات موجود برای طرح LEZ ماده شش قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده ۱۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی است.

هدایت گفت: طی جلسه‌ای در ۲۰ تیر امسال به ریاست وزیر کشور نحوه و زمانبندی اجرای طرح LEZ در سه بخش تعیین و ابلاغ شد و تاکید شد که در این طرح به سه ویژگی خودرو یعنی میزان آلایندگی، میزان فرسودگی و معاینه فنی دقت اساسی ‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه خط تولید خودروهای کاربراتوری از سال ۸۴ در کشور متوقف شده، ادامه داد: از نظر میزان آلایندگی، خودروها در این طرح به چهار دسته فرسوده، کاربراتوری، انژکتوری یورو ۲ به بالا و هیبریدی یا پاک تقسیم‌بندی می‌شوند.

وی افزود: در بحث میزان فرسودگی هم خودروها براساس طرح LEZ به دو دسته زیر ۲۰ سال و بالای ۲۰ سال تقسیم خواهند شد و از نظر معاینه فنی نیز به دو دسته خودرو‌های دارای معاینه فنی معتبر و خوردوهای فاقد معاینه فنی معتبر تقسیم می‌شوند.

هدایت توضیح داد: طرح LEZ مخفف LOW EMISSION ZONE (منطقه آلایندگی پایین) نوعی طرح کنترل ترافیک برای کاهش آلایندگی حاصل از دود خودروها است.

معاون دفتر فنی استانداری خوزستان تصریح کرد: طرح LEZ در ایران به عنوان محدوده طرح
ترافیک نامبرده می‌شود که در کلانشهرها این طرح در هسته‌های مرکزی شهر یا اگر محدوده ای به عنوان طرح ترافیک تصویب شده باشد در آن اجراء می‌شود؛ محدوده LEZ در اهواز حوالی خیابان نادری به سمت خیابان کافی است که با دوربین‌های نظارتی تحت کنترل می‌باشد.

وی یادآوری کرد: در تاریخ ۱۷ تیر سال ۹۵ جلسه‌ای در تهران برگزار شد که مصوبات آن جلسه اخیرا توسط معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور به استان ابلاغ شده است که این مصوبات ابلاغ شده که در راستای اجرای طرح LEZ در کلانشهرهاست در سه بخش میزان آلایندگی خودروها، فرسودگی خودروها و معاینه فنی خوروها، هم‌اکنون به عنوان مبنای کاری این جلسه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هدایت تصریح کرد: اولین بحث به ممنوعیت ورود خودروهای کاربراتوری به محدوده LEZ می‌پردازد که طرح آن از شهریورماه در تهران اجرایی شده و بحث دوم هم بر ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در محدوده کلانشهرها از ابتدای شهریور ماه سال ۹۶ و جریمه متخلفان از آن تاکید می‌کند.

دبیر شورای ترافیک خوزستان بیان کرد: جریمه اعلام شده برای متخلفان از این طرح روزانه ۵۰ هزار تومان است که این جریمه برای متخلفان در بحث داشتن خودروی بدون معاینه فنی معتبر، داشتن خودروی فرسوده و همچنین بحث ورود ماشین‌های کاربراتوری به محدوده‌های ترافیکی اعمال می‌شود.

وی در مورد چگونگی اتخاذ جریمه، برای ورود خودروهای ممنوعه به طرح LEZ گفت: در خصوص نحوه اعمال قانون در مورد این خودروها سیکلی وجود دارد که طی آن در ابتدا باید شهرداری با بهره‌گیری از دوربین پلاک‌خوان، تصویر پلاک خودروی متخلف را به روی وب سیروس وزارت کشور ارسال کرده و سپس وزارت کشور این تصاویر دریافتی از پلاکها را برای ناجا ارسال می‌کند و ناجا نیز از روی بانک اطلاعاتی خودروها، اقدام به چک کردن مشخصات خودروی متخلف می‌کند و سپس با نرم‌افزار سیمفای وزارت کشور تطبیق می‌دهد و در ادامه مجددا به وزارت کشور ارسال می‌کند و در روند بعدی شهرداری تصویر پلاک را بعنوان فهرست خاکستری به ناجا ارسال می‌کند که در نهایت اعمال جریمه صورت می‌گیرد و تصویر برگه جریمه هم از طریق اس مس برای فرد متخلف ارسال می‌شود.

هدایت عنوان کرد: تقریبا از زمان اجرای قانون جدید معاینه فنی ابلاغیه شورای عالی حفاظت محیط زیست، از هر دو ماشینی که قبلا معاینه فنی شده بودند یکی رد ‌می‌شود یعنی دقیقا دولت و بویژه محیط زیست می‌توانند از طریق این قانون بحث‌های کنترلی را به نحوء‌احسن در مورد آلاینده‌های ترافیکی پیاده کند.

دبیر شورای ترافیک خوزستان با بیان اینکه خودروهای فاقد معاینه فنی، توسط پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اعمال قانون می‌شوند اعلام کرد: براساس هماهنگی و اعلام آمادگی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، ناجا و وزارت راه و شهرسازی، قرار است از اول آبان ‌ماه کلیه دوربین‌های ثبت تخلفی که در تمام جاده‌های کشور استقرار دارند، معاینه فنی خودروها را بطور میکانیزه رصد و اعمال قانون کنند. بنابراین باید تمامی خودروها معاینات فنی خود را براساس حدود و معیارهای عنوان شده اخذ کنند.

وی در مورد اقدامات انجام شده برای پیاده سازی طرح LEZ در خوزستان گفت: ما علاوه بر آماده سازی نرم‌افزار سیستم ملی باید در سه بخش معاینه فنی و دوربین‌های سطح شهر نیز زیر ساخت لازم را فراهم می‌کردیم که خوشبختانه در تمامی این زمینه‌ها تاکنون فعالیت‌ و کارها مثمرثمری را انجام داده‌ایم.

هدایت ادامه داد: در این راستا با برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد برای مراکز معاینه فنی خودرو‌ها، در جهت بهبود وضعیت کیفی این مراکز در استان حرکت کرده‌ایم بطوری که هم‌اکنون تمامی مراکز مذکور علاوه بر توجیه در زمینه کاری، استقرار نرم افزار سیمفا هم کاملا روی آنها انتقال یافته است.

معاون دفتر فنی استانداری خوزستان عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۱۸ مرکز معاینه فنی خودرو در استان خوزستان وجود دارد و از زمان ابلاغ طرح LEZ پنج مرکز در اهواز و یک مرکز هم در شوش در شرف آماده شدن هستند که انشاالله پس از رفع اشکالات آنها این شش خط هم به خطوط معاینه فنی خودروها در استان اضافه می‌شود.

وی یادآوری کرد: براساس ابلاغ شورای ترافیک کشور و مصوبات شورای ترافیک و شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان از سال ۹۴ اولویت اصلی را بر توسعه ITC قرار داده‌ایم و حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد اعتبارات ماده ۲۳ را به منظور میکانیزه کردن و هوشمندسازی چراغ‌‌های راهنمایی، نصب دوربینهای نظارت و پایش تصویری تخلف ثبت شده بویژه در شهر اهواز اختصاص داده‌‌ایم.

هدایت بیان کرد: در اهواز ۶۸ دوربین پایش تصویری و ۴۴ دوربین ثبت سرعت در حال حاضر وجود دارد که تا پایان سالجاری با اضافه شدن ۲۲ دوربین ثبت تخلف دیگر، تعداد این دوربینها به ۶۴ دوربین در معابر اصلی و حادثه خیز ارتقاء می‌یابند.

دبیر شورای ترافیک خوزستان ابتدای آبانماه را برای اجرای طرح LEZ پیشنهاد داد و افزود: همچنین پیشنهاد داریم از ابتدای این ماه معاینه فنی خودروها هم در کل سطح شهر الزامی و هر ماشینی که معاینه فنی را انجام نداده بود اعمال قانون شود؛ یکی از بندها و مصوبات طرح این است که قبل از اجرای آن باید از دو ماه قبل توسط نیروی انتظامی و رسانه‌ها کاملا اطلاعرسانی صورت بگیرد تا مردم اگر ماشینهایی دارند که معاینه فنی آنها به روز نیست سریعتر نسبت به این کار اقدام نمایند.

وی در پایان گفت: در بخش ماشین‌های فرسوده و فاقد کاربراتور تنها الزامی که در مورد آنها صادق است عدم ورود آنها به محدوده طرح ترافیک است و در مورد اهواز پیشنهاد داریم که از ابتدای آبان تردد این ماشینها در محدوده هسته مرکزی شهر ممنوع شود بطوریکه هیچ ترددی را در این منطقه به عمل نیاورند.