در سلسله نشست های بررسی علل شکست اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر اهواز، عنوان شد:

دبیر حزب اعتماد ملی خوزستان: کاندیداهای شورای شهر، اعضا شورای سیاستگذاری را تهدید می کردند

خورنا | فردین آذریان: دومین جلسه از نشست‌های بررسی علل شکست اصلاح‌طلبان در شورای شهر اهواز، در حالی در دفتر مجمع نیروهای خط امام(ره) برگزار شد که جمال درویش، دبیر حزب اعتمادملی خوزستان، به‌عنوان سخنران اصلی حضور داشت و البته محمدرضا شجاعی ، دبیر سابق کارگزاران سازندگی نیز که پیش‌تر خبر از حضور و سخنرانی وی منتشر شده بود بنا به دلایلی در این جلسه حضور نداشت.

درویش در ابتدای این جلسه با اشاره به عادی بودن شکست در انتخابات گفت: شکست در انتخابات امری عادی است. ما شوراها را به رقیب واگذار کردیم و آن‌ها ریاست جمهوری را به ما واگذار کردند. بنابراین مسئله شکست در انتخابات مسئله نگران‌کننده‌ای نیست و این فراز و نشیب‌ها همیشه در جریان فعالیت‌های سیاسی بوده است. علت حضور ما در اینجا چیز دیگری است  و آن این است که چرا شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر با شکست مواجه شد، که به نظر بنده این امکان وجود داشت که حتی در صورت ارائه لیست توسط شورای سیاست‌گذاری مردم لبیک نگویند .

درویش هم‌چنین ادامه داد: بنده یک سال قبل از انتخابات در جلسه‌ای گفتم که شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نباید به انتخابات شوراها ورود کند چراکه اگر ریاست جمهوری را ۱۰۰ درصد سیاسی و مجلس را ۷۰ درصد سیاسی فرض کنیم، شورای شهر از نگاه مردم ۲۰ درصد سیاسی است و ما باید از نگاه مردم به قضیه نگاه کنیم. مردم خیلی دغدغه این را ندارند که شوراهای شهر با ابزاری که در اختیاردارند می‌توانند تا حد زیادی در مسائل مختلف فرهنگی و سیاسی به اصلاح‌طلبان کمک کنند این  مسئله برای قاطبه مردم ممکن است اهمیتی نداشته باشد. به نظر من عیار سیاسی بودن شورای شهر برای مردم عیار پایینی است، به همین دلیل ممکن بود لیست واحد شورای سیاست‌گذاری با اقبال مردم مواجه نشود.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اگر هدف بررسی عملکرد شورای سیاست‌گذاری باشد نکات زیر اهمیت پیدا می‌کند:

  1. شخصیتی که بتواند در رأس قضیه قرار بگیرد و موردتوافق اکثریت احزاب باشد را در انتخابات شوراها نداشتیم. ما پیشکسوتان و لیدرهای خود را از خوزستان فراری می‌دهیم. علم و تجربه تواماَ لازمه فعالیت سیاسی است، و باید در عرصه سیاست و سیاست ورزی از تجربه پیشکسوتان نهایت بهره را برد. ما به شخصیت‌هایی مثل دکتر کیانوش راد در انتخابات شوراها نیاز داشتیم، کما اینکه در انتخابات مجلس با حضور ایشان توانستیم به اجماع حداکثری برسیم.
  2. به دلایل مختلفی میان اعضای شورای سیاست‌گذاری تفرقه وجود داشت که می‌توان به قومیت‌گرایی به‌عنوان مهم‌ترین عامل اشاره کرد. شاید عده‌ای قومیت‌گرایی را درهرصورتی نفی می‌کنند اما به نظر بنده اگر مبنای قومیت‌گرایی عشق و علاقه به قومیت خود باشد، امر پسندیده‌ای است. اما اگر منجر به نفی دیگر قومیت‌ها شود، جنبه ضد اخلاقی، ضد انسانی و ضد اسلامی پیدا می‌کند. در انتخابات شوراها به‌جای بحث روی کیفیت افراد بیشتر روی کمیت بحث می‌شد و همین مسئله منجر به اختلافات زیادی شد. مثلاً به‌جای «کدام فارس ، کدام عرب» می‌گفتند: «چند فارس، چند عرب»
  3. عدم رشد سیاسی در جامعه یکی دیگر از عواملی است که تأثیر آن به‌وضوح مشخص شد. افرادی نفوذی با مأموریت وارد شورای سیاست‌گذاری شدند و کار را با مشکل مواجه کردند، که نه دلشان برای عرب می‌سوخت، نه فارس و نه اصلاحات.
  4. تقارن انتخابات شوراهای اسلامی با انتخابات ریاست جمهوری که منجر شد شورای اسلامی تحت‌الشعاع انتخابات ریاست جمهوری قرار گیرد. قبل از انتخابات ریاست جمهوری اصلاح‌طلبان دچار تردید شدند و احتمال پیروزی روحانی در خوزستان را پایین می‌دانستند. همین مسئله باعث شد اکثر اصلاح‌طلبان و همچنین مسئولین ارشد استان به تکاپو بیفتند و به چاره‌ای بی اندیشند. تعدادی از اصلاح‌طلبان تصمیم گرفتند کاندیداهای شورای شهر را ترغیب به حمایت از روحانی کنند و از آن‌ها بخواهند در کنار تبلیغات خود برای روحانی هم تبلیغ کنند، کاندیداها هم این مسئله را به‌شرط قرار گرفتن در لیست پذیرفتند. تعدادی از آن‌ها شورای سیاست‌گذاری را تهدید می‌کردند که درصورتی‌که نامشان در لیست نباشد، برای روحانی تبلیغات منفی انجام می‌دهند. در چنین شرایطی بود که اکثر اعضای شورای سیاست‌گذاری تصمیم گرفتند لیستی ارائه نشود. این امر نتیجه یک تحلیل اشتباه بود. اگر بخواهم صریح‌تر بگویم، در این زمینه دخالت ستاد روحانی در شورای سیاست‌گذاری تأثیر زیادی داشت که در صورت برخورداری از یک مدیریت قوی می‌توانستیم مانع این کار شویم .

در ادامه و با پایان بخش سخنرانی درویش، مقرر گردید اعضای حاضر در جلسه به نقد و بررسی صحبت‌های درویش بپردازند که رشید زلقی، قائم‌مقام ستاد جوانان و دانشجویان دکتر روحانی در استان خوزستان با به چالش کشیدن بخشی از صحبت‌های درویش گفت: کلیت بحث به سمتی پیش رفت که گویی لیستی صادر نشد، درحالی‌که ما لیست ارائه دادیم و نمی‌توان این مسئله را تکذیب کرد و اصل قضیه را زیر سؤال برد. اما کیفیت ارائه لیست یکی از دلایل شکست بود. برای بستن لیست از مکانیسمی استفاده شد مشابه آنچه در پایتخت اتفاق افتاد. بستن لیست را به دقیقه ۹۰ واگذار کردیم  که یکی از اشتباهات استراتژیک بود. در تهران ما لیدری به نام خاتمی داریم که به خاطر برخورداری از جایگاه ویژه و همچنین بارزه‌های شخصیتی که دارد، کلیت اصلاحات و اکثریت پایتخت حتی کسانی که اصلاح‌طلب هم نیستند، خود را تابع رأی و نظر وی می‌دانند، اما ما در خوزستان همچون پارامتری را نداریم .

زلقی در ادامه گفت: ما رقیب را دست‌کم گرفتیم که علت این مسئله پیروزی لیست امید در انتخابات مجلس بود، درواقع ما با باور به اینکه چون مردم در انتخابات مجلس رفتار لیستی از خود به نمایش گذاشتند  در این انتخابات هم  تنها ارائه لیست منجر  به پیروزی می‌شود. این در حالی است که  رقیب با برنامه پیش رفت و ابزارهای قوی‌تری داشت، و قطعاً با این پارامترها محکوم‌به شکست بودیم .

زلقی ادامه داد: بعد از شکست‌های متوالی که در طول ۱۲ سال متحمل شدیم به توفیق نصف و نیمه‌ای در انتخابات مجلس رسیدیم، که متأسفانه دچار یک خودفریبی شدیم و فکر کردیم ازاینجا به بعد مسیر، مسیر ماست . یکی از خلأهایی که بعد از پیروزی داشتیم این بود که چنین جلساتی را بعد از پیروزی برگزار نداشتیم، درصورتی‌که می‌توانستیم با برگزاری چنین جلساتی و تحلیل اینکه چه میزان رأی حزبی در پیروزی تأثیر داشته است می‌توانستیم به آمار قابل استنادی برای انتخابات آینده دست پیدا کنیم . بنده اعتقاددارم کمتر از ۲۰ درصد رأی سیاسی در انتخابات مجلس مؤثر بود، چراکه در حدود ۶۰ درصد از جمعیت اهواز را حومه تشکیل می‌دهد که شاید در بهترین حالت ۱۰درصد نگاه حزبی و سیاسی داشته باشند. ما این چالش را می‌توانستیم آماری کنیم و داده‌های قابل استناد برای آن پیاده کنیم و بر اساس آن برای انتخابات شورا تصمیم‌گیری کنیم .

وی در بخش دیگری با اشاره به عدم کادرسازی از سوی لیدرهای اصلاحات گفت: یکی از مشکلات اساسی اصلاحات در استان خوزستان عدم کادرسازی از سوی بزرگان است. به‌جرئت می‌توان گفت هیچ اراده‌ای از سمت لیدرها برای کادر سازی، آموزش و پشتوانه سازی صورت نگرفته است .

بامداد بهبهانی، خبرنگار و تحلیلگر سیاسی در ادامه مباحث مطرح‌شده گفت: من می‌خواهم از پایین‌ترین سطح به مسئله نگاه کنم، تا زمانی که ما نتوانیم زیرساخت‌های دموکراسی را ایجاد کنیم ممکن است صندوق رأی به‌صورت یک سم عمل کند، درواقع گاهی صندوق‌های رأی علیه دموکراسی عمل می کنند که می‌توان به مواردی از آن در ایران و خاورمیانه در سال‌های اخیر اشاره کرد. به نظر من ما نتوانستیم همه‌ی ارکان دموکراسی را اعم از مطبوعات آزاد، احزاب مؤثر و رقابت‌های انتخاباتی عادلانه  ایجاد کنیم و در همین حال صندوق رأی را به مردم  دادیم که می‌تواند علیه دموکراسی عمل کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: افرادی از  خوزستان با  اعتبار لیست شورای سیاست‌گذاری به مجلس رفتند،  لیستی موسوم به لیست امید که خاتمی با پیام خود مردم را ترغیب به رأی دادن به آن نمود. برخی از همینان در مجلس پای بیانیه ایجاد محدودیت برای خاتمی را امضا نمودند که به نظر من اگر به‌جای این‌که از چنین افرادی با پیشینه و هویت سیاسی نامشخص استفاده کنیم تعدادی از اصولگرایان پاکدست و معقول را در لیست قرار می دادیم بهتر می‌توانستیم نتیجه بگیریم.

مجتبی اسکندری، رئیس اتاق فکر ستاد جوانان و دانشجویان روحانی نیز در ادامه گفت: لیدرها و بزرگان اصلاحات باید بزرگی خودشان را در داینامیسم سیاسی که می‌خواهند نشان بدهند به کار بگیرند. بزرگان و لیدرهای اصلاحات در خوزستان سیستم و تشکیلاتی به وجود آوردند که در نبود این افراد هم سیستم به حیات خودش تداوم بخشد. ما برای آقای کیانوش راد فضل تقدم را قائل هستیم اما تفقه سیاسی یکی از شرایطش باید آگاهی به نیازهای زمانه هم باشد، که متأسفانه آگاهی به نیازهای زمانه مناسب پیش نرفت. مدیریت ستادی که شما معتقدید در کار شورای سیاست‌گذاری دخالت کرد به عهده جناب کهرام بود که وی را نمی‌شود جدا از آقای کیانوش راد ترجمه کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، افزود: تا کی قرار است با چرخشی‌ها زندگی کنیم؟  افراد نفوذی ممکن است در هر تشکیلاتی وجود داشته باشد اما ۱۹ مرکز استان دیگر هم می‌توانستند نفوذی داشته باشند و هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری هم بودند و پیروز هم شدند. به نظر من به شهروندان عرب از روی عدم توجه و عدم سرمایه‌گذاری ظلم شده و اصلاح‌طلبان نتوانستند میدان و بستری برای کار تشکیلاتی این عزیزان فراهم کنند. ما باید ملاک و معیار را تخصص و تعهد قرار بدهیم که در این صورت ترکیب و چینش لیست به لحاظ کمی(تعداد عرب، فارس و یا سایر قومیت‌ها..) اهمیتی پیدا نمی‌کند.

جمال درویش، دبیر حزب اعتماد ملی خوزستان ، مجدداً به پاسخ پرسش‌های حضار پرداخت و گفت: یکی از اعضای حزب ما (قصد نام بردن ندارم) بدون هماهنگی اقدام به امضای لیست دوم نمودند که برای حفظ اتحاد حزب در این رابطه سکوت کردیم و پاسخ تشکیلاتی به اقدام غیر تشکیلاتی این فرد ندادیم، که البته در آینده برخورد مناسب صورت می‌گیرد. افراد صاحب نفوذی با پایگاه اجتماعی قومیتی باهدف استفاده از ظرفیت‌های آنان وارد لیست شدند که به دلیل اینکه این افراد سیاسی نبودند باعث صدمه زدن به شورای سیاست‌گذاری شدند.

وی همچنین ادامه داد: اگر قرار باشد کالبدشکافی اساسی صورت بگیرد نباید از عملکرد هیئت‌های نظارت و به طبع نمایندگان مجلس غافل شویم.

درویش در پایان در پاسخ به یکی از پرسش‌های مطرح‌شده گفت: بنده بیانیه شورای هماهنگی احزاب پیرامون حمایت از استاندار خوزستان را امضا نمودم چون وی را شخصی سخت‌کوش، مردمی، انتقادپذیر می‌دانم گرچه روی برخی از انتصاب‌هایی که انجام داد انتقاداتی نسبت به وی دارم.

پایان خبر