در نمایشگاه هفته دولت در اهواز:

سرپرست کتابخانه‌های عمومی خوزستان: کتاب و کتابخوانی در فضای نظام آموزشی کشور جایگاهی ندارد

خورنا-احمدرضارستمی: در حاشیه آخرین روز نمایشگاه هفت دولت در اهواز منصور کوهی رستمی سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در نشست خبری با خبرنگاران در مورد دستاوردهای چهار ساله نهاد کتابخانه عمومی استان گفت: متناسب با سیاست‌های دولت در گسترش عدالت اجتماعی و افزایش زنجیره کتابخانه‌های عمومی استان، تلاش‌های خیلی خوبی به منظور افزایش شاخصه‌های کتابخوانی تاکنون صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: شاید بتوان گفت که یکی از برنامه‌های پرباری که دولت، بواسطه پیگیری‌های استاندار و مجموع فرهنگیان استان داشته، بحث گسترش زنجیره کتابخانه‌های عمومی بویژه در مناطق محروم و روستایی خوزستان بوده است که براین اساس روز گذشته کتابخانه‌ای را با زیربنای ۲۸۰ متر و اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان در غیزانیه از توابع اهواز به مناسبت هفته دولت تجهیز و راه‌اندازی کردیم.

وی عنوان کرد: براساس سیاست دولت در توجه به مناطق محروم از سال ۹۳ کلنگ‌زنی چندین کتابخانه را در استان شروع کرده‌ایم که بطور مثال در اهواز هم‌اکنون دو کتابخانه با زیر بنای ۷۵۰ متر یکی در منطقه منبع‌آب و دیگری در ملاشیه با ۶۰ تا۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت است که تلاش داریم تا هفته دولت سال آینده این کتابخانه‌ها راه‌اندازی شوند.

رستمی خبر داد: امروز با حضور استاندار و دیگر مسئولین کلنگ ساخت کتابخانه روستای مربچه از توابع شهرستان رامهرمز را بر زمین زدیم، این کتابخانه با فضای زیر بنایی ۲۰۰ متر و اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیون تومان تا سال آینده در هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.

سرپرست کتابخانه های عمومی خوزستان اظهار کرد: هم‌اکنون در سطح خوزستان ۱۲ کتابخانه در حال ساخت داریم که اگر این تعداد به بهره‌برداری برسد حدود چهار هزار و ۸۶۰ متر مربع به فضای کتابخانه‌ای استان اضافه می‌شود که پیشرفت فیزیکی کار احداث این کتابخانه‌ها به طور میانگین ۶۰ درصد است.

وی با بیان اینکه تا دو سال آینده این ۱۲ کتابخانه در خوزستان به بهره‌برداری می‌رسند، تصریح کرد: شاید مهمترین ویژگی این کتابخانه‌ها، قرار گرفتن عمده آنها در مناطق محروم، حاشیه‌ای و روستایی است.

رستمی بیان کرد: اعداد و ارقامی که مطرح می‌شود در مورد سرانه مطالعه هیچگونه مبنای علمی دقیقی ندارد و بیشتر حالت رسانه‌ای و ژورنالیستی دارند. چون بازده‌ این آمار همیشه بین دو تا ۷۶ دقیقه است که همین بازده نشان می‌دهد که آمار دقیقی در مورد سرانه مطالعه به هیچ عنوان در کشور وجود ندارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در مبحث کتاب و کتابخوانی چهار شاخص اصلی شامل فضاء و زیربنای کتابخانه‌، تعداد کتاب‌ها، درصد اعضای کتابخانه‌های عمومی و شاخص آخر هم نسبت بین افراد و تعداد کتابخانه‌ها مطرح است.

وی در مورد آخرین وضعیت خوزستان از لحاظ شاخص کتابخوانی اعلام کرد: هم‌اکنون در کتابخانه‌های استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار جلد کتاب وجود دارد که از لحاظ سرانه می‌توان گفت به ازای هر صد خوزستانی ۵۲ جلد کتاب وجود دارد.

رستمی فاصله بین سرانه کتابخوانی استان را با افق ۱۴۰۴ زیاد دانست و تصریح کرد: در افق ۱۴۰۴ هر نفر ایرانی باید چهار جلد کتاب داشته باشد.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی خوزستان، در مورد آخرین وضعیت استان از لحاظ شاخص عضویت در کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: براساس آخرین آمار استخراج شده تعداد اعضای ۲۱۳ کتابخانه‌ عمومی استان ۱۳۷ هزار و ۶۹۳ نفر است که این آمار نشان می‌دهد ۲/۴ درصد مردم استان خوزستان عضوء کتابخانه هستند.

وی ادامه داد: براساس شاخص ۱۴۰۴ باید در حدود ۳۵ درصد مردم عضوء کتابخانه‌های عمومی باشند که با توجه به این آمار ارائه شده ما هم‌اکنون ۳۲/۵ از این استاندارد عقب هستیم.

رستمی اظهار کرد: مجموع زیر بنای کتابخانه‌های عمومی استان در حدود ۹۲ هزار و ۶۸ مترمربع است یعنی به عبارتی به ازای هر ۱۰۰ خوزستانی دو متر مربع فضای کتابخوانی داریم که در افق ۱۴۰۴ باید فضای کتابخوانی ما هشت مربع باشد.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی خوزستان عنوان کرد: از آنجایی که ۲۱۳ کتابخانه عمومی در استان خوزستان وجود دارد به ازای هر صد هزار نفر خوزستانی ۴/۵ کتابخانه در استان وجود دارد.

وی اظهار کرد: بیشترین مطالعه مردم در کتابخانه‌های عمومی، رمان و داستان و سپس کتابهای تاریخی و مذهبی است.

رستمی در مورد چالش‌هایی که در پیش‌روی کتابخانه‌های استان وجود دارند، گفت: وابستگی درآمدی کتابخانه‌های عمومی به شهرداریها از جمله مشکلاتی است که باعث بروز همیشگی مشکلات مالی برای کتابخانه‌ها می‌شود.زیرا اگر بخواهیم شاخص‌های ذکر شده را ارتقاء دهیم باید تمامی شهرداری‌های استان به پای کار بیایند و بر طبق قانون تکلیف و وظیفه خود را در اختصاص یک درصد سهم اعتباری کتابخانه‌ها را به نحو احسن انجام دهند.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی خوزستان در پایان بیان داشت: چالش مهم بعدی اینست که فضای نظام آموزشی ما کتاب محور نیست بلکه این فضا حافظه مدار است و متأسفانه در چنین فضاهایی کتاب و کتابخوانی به هیچ وجه معنا پیدا نمی‌کند.