در نمایشگاه هفته دولت در اهواز:

مدیر کل فنی و حرفه‌ای خوزستان: سه برابر بخش دولتی، اشتغالزایی در استان ایجاد کرده‌ایم

خورنا-احمدرضارستمی: در حاشیه نمایشگاه هفته دولت در اهواز عبدالنبی سواعدی مدیر کل سازمان فنی و حرفه‌ای خوزستان در نشست خبری با رسانه‌ها گفت: همانطور که استحضار دارید این نمایشگاه به منظور معرفی توانمندی های بخش دولتی برپا شده است و هدف از این معرفی‌، آشنایی مردم با خدمات بخش دولتی است زیرا مردم با مراجعه مستقیم در چنین نمایشگاههایی بهتر می‌توانند از خدمات دولت در بخش‌های مختلف دستگاههای اجرایی اطلاع پیدا کنند.

وی تصریح کرد: امسال رویکردی اصلی در غرفه آموزش فنی و حرفه‌ای، معرفی بیشتر ظرفیت‌های بخش خصوصی و سرمایه گذاران این بخش است تا در این راستا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بهتر بتوانند ظرفیت‌های کاری خود را به بهترین نحو ممکن معرفی کنند.

سواعدی اظهار کرد: ما در استان خوزستان تقریباً توانسته‌ایم در حدود سه برابر بخش دولتی، در بخش خصوصی اشتغالزایی ایجاد کنیم یعنی با سپردن کارهای اجرایی به بخش خصوصی، تمام توان خود را در محقق کردن اصل ۴۴ قانون اساسی به کار برده‌ایم.

مدیر کل فنی و حرفه‌ای خوزستان یادآوری کرد: از جمله اقداماتی که ما تاکنون در راستای معرفی بخش خصوصی در استان انجام داده‌ایم می‌توان به حضور در نمایشگاههای مختلف من‌جمله نمایشگاه کارآفرینی، نمایشگاه سفره ایرانی در منطقه آزاد و همچنین نمایشگاه کنونی هفته دولت در اهواز اشاره کرد.

وی تصریح کرد: در کل رویکردهای بسیار متفاوت و مثبتی را در نمایشگاه امسال نسبت به سال قبل و سالهای قبل تر آن مشاهده می‌کنیم که این مسئله مایه مباهات و افتخاری است برای کلیه عزیزانی که در این نمایشگاه چه از طریق بخش دولتی و یا چه خصوصی شرکت کرده‌اند.

سواعدی مهمترین دستاوردهای حوزه فن و حرفه‌ای استان را با توجه به نامگذاری سالجاری به اشتغال و تولید، در اولویت قراردادن سیاستهای هدفمندی آموزشهای مهارتی و ارتقاء کیفی این آموزشها عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از تکالیفی که در حوزه اقتصاد مقاومتی استان به عنوان تکلیف سازمان فنی و حرفه‌ای خوزستان در حال انجام است کیفیت بخشی به آموزشهای مهارتی از طریق رتبه‌بندی موسسات کارآموزی آزاد و اجرای طرح اعتبار سنجی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای است.

مدیر کل سازمان فنی و حرفه‌ای خوزستان در ادامه توضیح داد: وقتی این مراکز طبق یک استاندارد مشخص مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و گواهی‌نامه اعتبارسنجی دریافت می‌کنند، خود به خود این اعتبار سنجی باعث ارتقای زیرساختها، کیفیت آموزش و امکانات آموزشی مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای و نیز باعث تلاش هر چه بیشتر آنها برای کسب رتبه بالاتر می‌شود که امسال این مسئله را جزء تکالیف اقتصاد مقاومتی آورده‌ایم‌.

وی تصریح کرد: در بحث توسعه فضاهای آموزشی به ویژه در بخش‌ها و شهرستان‌های کوچک که امکان ایجاد آموزشگاه‌های بزرگ را نداریم، طرح کارآموزی در محیط کار واقعی به عنوان راهکار و یک طرح راهبردی هم برای توسعه مهارت آموزی و هم ارتباط کارآموز با محیط کار واقعی تدوین شده است.

سواعدی عنوان کرد: در سال جاری دو طرح کارورزی یکی برای دانش آموختگان دانشگاهی و دیگری طرح کارآموزی در محیط کسب و کار واقعی توسط وزارتخانه ابلاغ شد که هدایت مستقیم طرح کارورزی برعهده اداره کل کار است و فنی و حرفه‌ای هم به عنوان همکار نقش آموزشی را در این طرح برعهده دارد ولی طرح کارآموزی در محیط کسب و کار واقعی به عهده سازمان فنی و حرفه ای است.

مدیر کل سازمان فنی و حرفه‌ای خوزستان گفت: دو هدف اصلی در طرح کارورزی در محیط کسب و کار واقعی پیگیری می‌شود که یکی توسعه مهارت آموزی و ایجاد زیر ساخت‌ها و استفاده از شرکای اجتماعی و نیز استفاده از بنگاههای اقتصادی کارفرمایان مختلف و حتی شرکت‌های تولیدی و خدماتی است که در نهایت بتوانیم این ظرفیت‌ها را در راستای مهارت آموزی و آموزش کارآموزان استفاده بکنیم.

وی بیان کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی تو به عنوان سازمان همکار با شورای اجتماعی استان، توانست طرح کارآموزی و توانمند سازی افراد حاشیه نشین استان را ارائه کرده است.

سواعدی ادامه داد: در این طرح سعی شده علاوه بر ظرفیتهای بخش دولتی از بخش خصوصی نیز استفاده شود تا اینکه آموزشگاهها و موسسات آزاد هم بتوانند در این مناطق مستقر شده و نیز متقاضیان جدیدی که مایل به سرمایه‌گذاری در حوزه فنی و حرفه‌ای هستند و می‌توانند در این مناطق مستقر شوند به ارائه آموزشهای مهارتی منجر به اشتغال و مشاغل کوچک مشغول شوند تا ما نیز در غالب خرید خدمات آموزشی، تمامی خدمات آموزشی این آموزشگاه را خریداری کنیم.

مدیر کل سازمان فنی و حرفه‌ای خوزستان در ادامه تصریح کرد: این کار هم باعث کارآفرینی جدیدی می‌شود و هم کار ما را در نظارت بر کیفیت آموزشی راحت‌تر می‌کند.

وی در مورد چالش‌های موجود در مسیر توسعه آموزشهای مهارتی گفت: یکی از چالش‌ها کمبود اعتبارات عمرانی و تجهیزاتی است که باعث شده است به جای توسعه مراکز آموزشی دولتی به سمت توسعه مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای از طریق بخش خصوصی و اجرای خرید خدمات آموزشی برابر ظرفیت‌های موجود برویم

سواعدی ادامه داد: یعنی هر چه بتوانیم بخش خصوصی را توسعه و خدمات را بصورت تضمینی از بخش خصوصی خرید بکنیم، می‌توانیم هم در حوزه کارآفرینی و اشتغال و هم در جذب سرمایه‌ها برای توسعه آموزش فنی و حرفه‌ای به رشد قابل ملاحظه‌ای دست پیدا بکنیم.

مدیر کل فنی و حرفه‌ای خوزستان در مورد مهمترین برنامه‌هایی که در دست اقدام دارد اظهار کرد: بصورت ویژه آموزش معطوف به اشتغال حوزه نفت به اشتغال را دنبال می‌کنیم و گزارشی از این طرح آموزشی هم در جلسه اقتصاد مقاومتی خوزستان به وزیر نفت ارائه شد و مورد پسند و تاکید وی نیز واقع شد و اکنون دنبال راهکار هستیم که این طرح را به سرانجام برسانیم.

وی افزود: علاوه بر اصراری که داریم تا این طرح را با مشارکت و سرمایه‌گذاری نفت در استان اجرایی کنیم ما در واقع تمام زیر ساخت‌هایمان را هم در حوزه نفت فعال کرده‌ایم.

سواعدی اضافه کرد: از دیگر برنامه‌هایی که در پیش داریم موضوع سفارشی کردن آموزشهای مهارتی و هدف مندی آنها در راستای بازار کار است.

مدیر کل سازمان فنی و حرفه‌ای خوزستان بیان کرد: بحث توانمند سازی فقراء و محرومین بعنوان یک برنامه شاخص اقتصاد مقاومتی در مناطق روستایی و محروم را هم برای آینده در دستور کار داریم.

وی تصریح کرد: دنبال این هستیم که بر علاوه بر برنامه‌های آموزشی، تعدادی طرح را هم در غالب آموزش به اشتغال هم در پیش ببریم.

سواعدی گفت: بدنبال احیاء مشاغل سنتی و بومی استان با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان هستیم که در این خصوص تاکنون موفق به انعقاد یک تفاهمنامه و یک طرح مشترک شده‌ایم.

مدیر کل سازمان فنی و حرفه‌ای خوزستان در پایان گفت: در حوزه مشاغل مورد نیاز آسیبدیدگان اجتماعی هم با با سازمان زندانها توافقنامه‌ای را به منظور توانمند سازی محکومین در زندان را به امضاء رسانده‌ایم تا این عزیزان پس از آزادی بتوانند براساس این مهارتهایی که کسب کرده‌اند وارد بازار کار بشوند.