معاون آموزش و پرورش خوزستان:

استخدام در آموزش و پرورش تنها از طریق تربیت معلم یا آزمون امکان‌پذیر است/خوزستان ۱۰ هزار معلم نیاز دارد

خورنا-احمدرضارستمی: در حاشیه چهارمین روز نمایشگاه هفته دولت در اهواز، مهدی رفیعی دهکردی معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان در نشست خبری با خبرنگاران گفت: نمایشگاه‌ هفته دولت از لحاظ نشان‌دادن توانمندی‌های موجود در بخش‌های مختلف اجرایی و تبادل تجربیات به منظور تدوین برنامه‌های بهتر، می‌تواند حرکت بسیار مفید و ارزنده‌ای باشد.

وی افزود: متناسب با امکانات موجود نمایشگاه امسال خیلی خوب بود اگر چه می‌توانست در بخش‌های صنعتی، تولیدی و برخی قسمت‌های دیگر، قوی‌تر ظاهر شود.

رفیعی در مورد مهمترین دستاوردهای اداره متبوعش گفت: اداره آموزش و پرورش خوزستان نگاه خاصی به نرم افزارها و مغز افزارها دارد و البته شکی هم وجود ندارد که برای هر کار مدیریتی وجود سخت افزارهایی هم مثل تجهیزات، نیروی انسانی و منابع مالی هم واجب و ضروری هستند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر مدیران بیشتر متوجه سخت افزارها می‌باشند و این یکسویه‌نگری تا آنجا پیش رفته که بحث نرم افزاری که شامل برنامه‌ها، روش‌ها و مغز افزارها یا همان خلاقیت‌هاست کمتر مورد توجه واقع می‌شود.

وی اذعان کرد: در اداره آموزش و پرورش خوزستان حتی‌الامکان، بر روی مسئله خلاقیتها تمرکز شده است که براین‌اساس در سه سال گذشته ۲۰ اولویت استانی تدوین و تعریف شد و براساس آنها برنامه‌هایی شکل گرفته و در یک مجموعه منظم در اختیار ادارات آموزش و پرورش مناطق مختلف استان قرار گرفت.

رفیعی تفکر برنامه‌ محوری را که بر اداره‌ کل آموزش و پرورش استان حاکم است را باعث اتفاقات خیلی خوبی دانست و افزود: سال گذشته خوزستان توانست در پیش دبستانی موفق به کسب رتبه اول کشوری از لحاظ جذب نوآموزان شود و این در حالیست که استان در سال ۹۳ جایگاه هیجدمی را به خود اختصاص داده بود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خوزستان در مورد علل اصلی ایجاد پیش دبستانی در استان تصریح کرد: دیدگاه اصلی این است که ما در حقیقت بچه‌ها را یکسال قبل از شش سالگی به مدرسه وارد کنیم تا هر چه زودتر رشد فردی و زندگی اجتماعی خود را آغاز کنند.

وی در ادامه به بحث کنکور اشاره کرد و اظهار داشت: در سال ۹۲ رتبه کنکور خوزستان ۲۷ بود که خوشبختانه امسال توانستیم به جایگاه ۱۹ دست پیدا کنیم.

رفیعی گفت: در بحث تحقیق و پژوهش و برنامه‌های زیر بنایی، تعداد پژوهش سراهای استان از یازده عدد در سال ۹۲ هم‌اکنون به ۴۰ پژوهش‌سرا افزایش یافته که می‌توان گفت شاهد یک رشد ۳۶۳ درصدی در این خصوص می‌باشیم.

معاون پژوهشی و فرهنگی آموزش و پرورش خوزستان عنوان کرد: امسال در بخش مسابقات قرآنی با کسب ۳۴ رتبه، توانستیم به طور قاطع به جایگاه دومی کشور دست پیدا کنیم، البته با یک تفاوت که رکورد رتبه‌های اول کشوری به خوزستان تعلق دارد. یعنی ما تاکنون یازده رتبه اول کشوری را در بخش مسابقات قرآنی کسب را کرده‌ایم.

وی خبر داد: برای اولین بار خوزستان در مسابقات فرهنگی و هنری توانست ۱۰۱ رتبه کشوری را کسب کند و همچنین در بحث نمایشگاههای کتاب مدرسه‌ای سال گذشته موفق به کسب رتبه اول کشوری شده‌ایم.

این مقام مسئول در مورد کسب رتبه‌های زیر هزار در کل کشور توسط مدارس تیزهوشان خوزستان اظهار کرد: در این خصوص با بدست آوردن یک رشد ۶۱ درصدی، از ۶۴ نفر در سال ۹۲ توانستیم امسال به تعداد ۱۲۹ نفر در کسب رتبه‌های زیر هزار ارتقاء پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه خوزستان در جشنواره نوجوان خوارزمی مقام برتر کشور را بدست آورده، عنوان کرد: در مسابقات ورزشی طی سه سال متوالی رتبه سوم، چهارم و امسال رتبه دومی کشوری را کسب کرده‌ایم.

رفیعی ضمن بیان این مطلب که در سوادآموزی اتفاق خیلی خوبی در استان بوقوع پیوسته، اظهار کرد: سال گذشته چهل و هفت هزار و ۱۲۵ سوادآموز با کمک استانداری، شوراهای روستایی، فرمانداری‌ها و دیگر دستگاههای مرتبط جذب نهضت سوادآموزی شدند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خوزستان در مورد طرح تعالی آموزشگاهی توضیح داد: این طرح کشوری در حقیقت، یک طرح بهبود کیفیت، جامعی است که دنبال کننده یک کار سیستمی در بخش آموزشی، پرورشی و دیگر ابعاد مختلف مدرسه است.

وی افزود: امسال طرح تعالی آموزشگاهی در دوره متوسطه اول به طور کامل اجرا می‌شود و البته لازم به ذکر است که خوزستان در این طرح، رتبه اول کشوری را بدست آورده است.

رفیعی خبر داد: سال گذشته در ارتباط با انسداد مبادی بیسوادی با یک همیت استانی و یک کار تیمی مشترک و با همکاری تمام مدیران مدارس، بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها و شوراها در حدود سه هزار و ۱۷۰ کودک بازمانده از تحصیل دوباره به چرخه آموزش برگشتند.

این مقام مسئول در مورد رئوس برنامه‌های آینده اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: همانطور که استحضار دارید آموزش و پرورش دارای هفت معاونت است که هر کدام برنامه‌های خاص خود را دارند ولی همه این برنامه‌ها ذیل بیست اولویت اصلی اعلام شده توسط اداره‌کل قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: از جمله این بیست اولویت اول می‌توان به انسداد مبادی بیسوادی، توسعه پیش‌دبستانی، پیگیری قاطع سند تحول با رویکرد تربیت در مدارس، ارتقاء وضعیت استان در کنکور سراسری، توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش و آموزش مهارتهای اجتماعی و سلامت اشاره کرد.

رفیعی عنوان کرد: امسال علاوه بر یکصد مدرسه استان خوزستان که به صورت پایلوت تحت آموزش مهارت‌های اجتماعی قرار می‌گیرند در بخش سلامت هم یکصد مدرسه، پایلوت آموزش مهارتهای بخش سلامت می‌شوند که در مجموع ۲۰۰ مدرسه استان تحت آموزشهای این دو طرح واقع شده که همراه با کنکور یک اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی نیز با مساعدت استانداری به آنها اختصاص پیدا کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خوزستان در مورد جمع‌آوری مدارس کانکسی استان خاطر نشان کرد: طی توافق مدیرکل آموزش و پرورش استان با نوسازی مدارس کشور و با همراهی استانداری بزودی تمامی مدارس کانکسی خوزستان جمع‌آوری خواهد شد.

وی تصریح کرد: براساس قانون مجلس، آموزش و پرورش تنها به دو شکل یا از طریق مراکز تربیت معلم و یا آزمون استخدامی می‌تواند معلم جذب کند و دیگر موضوعی به نام حق ‌التدریس به شکل سابق وجود ندارد.

رفیعی در مورد استخدام معلمان پیش‌دبستانی اظهار کرد: از آنجایی که پیش دبستانی جزء دورهای رسمی آموزش نیست، با ابتکاری که استان خوزستان به عمل آورد با الویت فرزندان فرهنگی توانستیم برای سه هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خوزستان گفت: آموزش و پرورش یک دستگاه همگانی است که به تعامل، همراهی و همفکری همه خانواده‌ها در فرآیند تربیت نیاز مبرمی دارد و بدون این موارد به هیچ عنوان نمی‌تواند به موفقیت دست یابد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید اولویت اول هر خانواده ایرانی باشد، عنوان کرد: آموزش و پرورش خوزستان با مشکلات مالی، کمبود بیش از ده هزار معلم و همچنین کمبود تجهیزاتی مواجه است.

رفیعی یادآوری کرد: اگر امروز خانواده ها برای دانایی فرزندان خود سرمایه‌گذاری نکنند بناچار باید هزینه‌های نادانی آنها را در آینده بپردازند.

این مقام مسئول در مورد چالش‌های پیش روی اداره متبوعش در رسیدن به اهداف کلان گفت: آموزش و پرورش خوزستان در راه رسیدن به این اهداف کلان ابتدا با چالش‌هایی در زمینه نیرو و منابع مالی مواجه است.

وی افزود: چالش دوم این است که خانواده‌ها هنوز به آموزش و پرورش به عنوان یک اولویت نگاه نمیکنند و چالش بعدی هم شرایط بد آب و هوایی استان که تاثیرات منفی را بر مدت زمان آموزش، کیفیت آموزشی و سلامت دانش‌آموزان وارد کرده است.