در کنفرانس خبری حاشیه نمایشگاه هفته دولت در اهواز:

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان خبر داد: افزایش ۲۷ درصدی محصولات کشاورزی استان/گندم مورد نیاز بیش از ۱۱ میلیون نفر در خوزستان تولید می‌شود

خورنا-احمدرضارستمی: در حاشیه دومین روز از نمایشگاه هفته دولت در اهواز کیخسرو چنگوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در کنفرانس خبری با خبرنگاران گفت: همانطور که استحضار دارید کشاورزی خوزستان مهمترین کشاورزی کشور است و بنوعی می‌توان اذعان داشت همانطور که نفت و پتروشیمی در استان دارای کارکرد ملی می‌باشند، تولیدات بخش کشاورزی خوزستان هم دارای جنبه ملی در بخش کشاورزی کشور دارد.

«خوزستانیها بیش از ۲/۲ برابر هر ایرانی تولید محصول کشاورزی می‌کنند»

وی در مورد دلایل ملی بودن و استراتژیک بودن بخش کشاورزی استان خوزستان تصریح داشت: بخش کشاورزی خوزستان بدلیل داشتن تولید در سطح وسیع و مازاد نیاز استان از محصولات استراتژیک و اساسی کشور، دارای کارکرد ملی و استراتژیکی است.

چنگلوایی در مورد مهمترین دستاورد‌های چهار ساله جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: میزان تولید محصولات کشاورزی خوزستان از ۱۲.۵ میلیون تن در سال ۹۲ اکنون به ۱۵.۹ میلیون تن، یعنی چیزی در حدود ۲۷ درصد افزایش تولید محصولات کشاورزی طی این چهار سال گذشته داشته‌ایم و بطور متوسط سالیانه ۶.۷۵ درصد، نرخ رشد محصولات کشاورزی استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان سرانه تولید محصولات کشاورزی کشور را یکهزار و ۴۹۰ کیلوگرم دانست و افزود: این رقم در استان خوزستان سه هزار و ۳۸۳ کیلوگرم است یعنی هر خوزستانی بیش از ۲/۲ برابر هر ایرانی تولید محصول کشاورزی می‌کند.

«رشد ۶۸ درصدی تولید شکر در استان خوزستان در چهار سال اخیر»

وی در مورد میزان خرید گندم از کشاورزان استان گفت: خرید در این خصوص تا سال ۱۳۹۲ حدود، ۷۲۵ هزار تن بوده که در سالجاری این رقم به یک میلیون و ۳۵۳ هزار تن رسیده که در این زمینه شاهد رشد بیش از ۹۲ درصدی هستیم.

چنگلوایی اظهار کرد: در سال ۹۲ تولید شکر استان خوزستان در حدود ۵۰۰ هزار تن بوده که امسال این رقم به ۸۴۰ هزار تن رسیده، یعنی رشدی ۶۸ درصدی در این خصوص داشته‌ایم و همچنین در مورد گوشت مرغ از ۶۳ هزار تن در سال ۹۲ هم‌اکنون به ۸۴ هزار تن و رشد ۳۴ درصدی رسید‌ه‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: تولید آبزیان در سال ۹۲ حدود ۹۵ هزار تن بود که امسال این رقم به ۱۳۵ هزار تن رسیده است که در این خصوص هم رشد ۴۱ درصدی داشته‌ایم.

«خوزستان شکر مورد نیاز ۳۱ میلیون نفر را در کشور تولید میکند»

وی بیان داشت: در سال ۹۲ بهای پرداختی به کشاورز از محل خرید گندم و چغندرقند، چهار هزار میلیارد ریال بوده که این رقم در سالجاری به هیجده‌ هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال رسیده، یعنی تقریباً چیزی معادل ۴.۶ درصد افزایش درخصوص پول پرداختی به کشاوزان استان طی این چهار سال داشته‌ایم.

چنگلوایی با بیان اینکه خوزستان ۵۰ درصد شکر کشور را تولید می‌کند، خبر داد: در حال حاضر ۴۰ درصد نیاز کشور به شکر در استان خوزستان تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: خوزستان گندم مورد یازده میلیون و ۳۰۰ هزار نفر و نیز شکر مورد نیاز ۳۱ میلیون نفر را در کشور تولید میکند.

وی ضمن اشاره به اینکه در سبزی و صیفی‌جات و ماهیان گرمابی خوزستان در رتبه دوم کشوری قرار دارد، یادآوری کرد: در حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد صاردات خرمای کشور در استان انجام می‌شود و همچنین شش سال متوالی است که خوزستان مقام اول تولید گندم کشور را به خود اختصاص داده است.

«خشکسالی سال گذشته خوزستان در تاریخ صد سال اخیر بیسابقه بوده است»

چنگلوایی در مورد مهمترین مشکلاتی که جهاد کشاورزی خوزستان طی چهار سال گذشته با آن درگیر بوده، اظهار داشت: ریزگردها به دلیل اینکه هم روی کمیت و هم کیفیت و بازار پسندی محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی استان تاثیرات منفی داشته چالش بزرگی بوده که جهاد کشاورزی خوزستان با آن درگیر بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: همچنین حاکم شدن شرایط اقلیمی نامساعد بر استان و خشکسالی‌های بسیار شدیدی که با آن مواجه شدیم از جمله این محدودیت‌هاست، بطوریکه خشکسالی سال گذشته خوزستان در تاریخ صد سال اخیر بیسابقه بوده است.

وی عنوان کرد: سال گذشته خوزستان بدترین استان بین ۳۱ استان از لحاظ آسیب‌پذیری در مقابل خشکسالی بوده بطوریکه تمامی محصولات دیم استان در این سال از بین رفت.

«فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری امسال به اتمام می‌رسد»

چنگلوایی در مورد چالش دیگری که جهاد کشاورزی خوزستان با آن درگیر بوده گفت: از دیگر مشکلات عدیده جهاد کشاورزی خوزستان در این مدت، همان برداشتهای بی‌رویه و بدون حساب و کتاب آب از رودخانه‌های بالا دستی به استان بوده که بروز مشکلات عدیده‌ای را برای پائین دست این رودخانه‌ها در خوزستان باعث شده است؛ در این زمینه هم‌اکنون پیگیری‌هایی به منظور ساماندهی این وضع در حال انجام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان عنوان کرد: امسال فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در سطح ۲۳۱ هزار هکتار به اتمام می‌رسد و در مورد فاز دوم آن نیز هم‌اکنون بحث‌های کارشناسی آن، در بین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو هم در حال انجام است.

«پیش بینی تأمین ۷۰ درصد چغندر قند کشور در افق ۱۴۰۴»

وی اولویت‌های چشم‌اندازی دستگاه متبوعش را برشمرد و عنوان کرد: جهاد کشاورزی استان تاکنون دو برنامه برای سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۴ تنظیم کرده‌ است و همچنین چندین برنامه محوری که یکی ارتقای عوامل تولید که مهمترین آنها بحث ارتقاء راندمان آب است را نیز در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

چنگلوایی ادامه داد: توجه به آموزش کشاورزان، ایجاد ارتباط بیشتر بین تحقیقات و بحث اجراء، توسعه محصولات گلخانه‌ای، تولید محصولات سالم و محصولات با جنبه صادراتی، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، توسعه زیر ساختها و حفاظت منابع آب و خاک، حل مشکلات کشاورزان در زمینه تداخلات زمین‌های کشاورزی آنها با اراضی ملی هم از دیگر اولویت های جهاد کشاورزی استان خوزستان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در پایان گفت: تمام اهداف ما در نهایت رسیدن به ۲۵ میلیون تن تولید پایدار در افق ۱۴۰۴ با اصلاح الگوی کشت و آوردن چغندر قند است که براساس آن میخواهیم در این افق، سطح زیر کشت چغندرقند را در استان از ۱۰‌ هزار کنونی به ۸۰ هزار هکتار برسانیم که در آن زمان می‌توانیم ۷۰ درصد نیاز کشور را در این خصوص تامین کنیم.