لوله سازی ماهشهر در خطر تعدیل نیرو قرار دارد

خورنا: با وجود راه‌اندازی اولین خط تولید لوله گاز ترش کشور مطابق با استانداردهای روز دنیا توسط شرکت لوله‌سازی ماهشهر این شرکت با مشکلاتی روبروست به طوری که در صورت برطرف نشدن آنها ممکن است مجبور به تعدیل نیرو شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، عطا‌الله امینی ـ مدیرعامل شرکت لوله سازی ماهشهر ـ با اشاره به این که تولید لوله گاز ترش به صورت آزمایشی یکسال پیش آغاز شد تاکید کرد که اکنون امکان تولید لوله گاز ترش با ظرفیت بالا برای تامین نیاز صنعت نفت کشور فراهم شده است.

وی با اشاره به این که توانایی‌های شرکت لوله‌سازی ماهشهر تا حدی است که قادر است لوله‌های خود را به خارج از کشور صادر کند، گفت: متاسفانه در داخل کشور حداقل حمایت‌های لازمه از این شرکت نمی‌شود به طوری که سال گذشته مجبور شدیم به دلیل نبود کار ۱۲۰ نفر از کارکنان شرکت لوله‌سازی ماهشهر را تعدیل کنیم.

وی با اشاره به این که اگر این مشکلات ادامه یابد مجبور به تعدیل ۱۲۰ نفر دیگر خواهیم بود، گفت: با وجود این که شرکت لوله‌سازی ماهشهر ظرفیت تولید سالانه ۳۵۰ هزار تن در سه شیفت را دارد اما برخی از پیمانکاران داخلی لوله‌ گاز ترش خود را از خارج از کشور تامین می‌کنند.

وی با اشاره به این که شرکت لوله‌سازی ماهشهر قرارداد تولید لوله گازی را با قرارگاه خاتم‌الانبیاء امضاء کرده است، گفت: با وجود تولید شدن این لوله‌ها قرارگاه خاتم‌الانبیاء نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام نکرده است.

به گفته وی بدهی خاتم‌الانبیاء به شرکت لوله‌سازی ماهشهر ۱۰۰ میلیون یورو است.

امینی با اشاره به این که طبق مصوبه‌ ۱۹ بهمن ۸۸ دولت شرکت ملی گاز موظف است نیاز خود به لوله‌های گاز را از شرکت لوله‌سازی ماهشهر تامین و در عوض بدهی‌های بانکی این شرکت را پرداخت کند، گفت: متاسفانه در حال حاضر ۳۰۰ کیلومتر لوله گاز در انبارهای این شرکت موجود است ولی شرکت گاز حاضر به اجرای این مصوبه نیست.

وی با اظهار این که نامه‌های متعددی به مسوولان کشور از جمله رییس جمهور برای حل مشکلات این شرکت ارسال شده است، گفت: متاسفانه تا کنون علی‌رغم وعده‌هایی که داده شده است هیچ گره‌ای باز نشده است.

وی با اعلام این که مرتبا شاهد وارد شدن لوله‌های گاز ترش از گمرک ماهشهر هستیم،‌ گفت: این در حالی است که سه کارخانه لوله سازی کشور توانایی ساخت لوله‌های مورد نیاز پروژه‌های صنعت نفت کشور را دارند اما متاسفانه مشخص نیست که چرا این لوله‌ها از خارج از کشور وارد می‌شوند.

وی در مورد تولید لوله‌ گاز ترش نیز توضیح داد: پیش از این یک شرکت آلمانی یک آزمایشگاه برای شرکت لوله‌سازی ماهشهر تجهیز کرد. به طوری که این آزمایشگاه در بین سایر آزمایشگاه‌های کشور منحصر به فرد است. با وجود تجهیزات و آزمایش‌های مورد نظر این شرکت توانایی ساخت لوله‌های گاز ترش پروژه‌های صنعت نفت کشور را دارد.

وی تاکید کرد که شرکت لوله‌سازی ماهشهر توانایی تولید لوله‌ گاز ترش با کیفیت بالاتر از آنچه در خارج از کشور تولید می‌شود را دارد.