در شورای آموش و پرورش استان

استاندار خوزستان: نرخ ۱۲ درصد بیسوادی برای استان رقم بالایی است/ معلمان شهید بهترین الگوی جامعه آموزشی هستند

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه شورای آموزش و پرورش استان غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان گفت: آمار نگران کننده‌ای که در مورد درصد بیسوادی در استان است که می‌طلبد عزمی جدی برای مبارزه با بیسوادی در استان صورت بگیرد.

وی افزود: البته در گاهی موارد این آمار در هنگام عملیات اجرایی برخلاف مقدار ارائه شده آن است بطور مثال در در مورد کودکان بازمانده از تحصیل وقتی که با یک آمار یازده هزار کودک بازمانده از تحصیل مواجه شدیم در پای کار خدا را شکر مواجه با رقم به مراتب کمتری در این زمینه شدیم .
شریعتی خاطر نشان کرد: از آنجایی که همیشه در آمارها به منظور تدوین یک برنامه عملیاتی٬ مورد مورد استفاده قرار می‌گیرند لازم است که کاملا دقیق و اصولی ارائه شوند، یعنی نه خیلی سیاه نمایی کنیم و نه خیلی با تفاوتی فاحش همه چیز را خوب جلوه دهیم و فقط آنچه که هست باید گفته و عنوان شود.

استاندار خوزستان بیان کرد: خوشبختانه با کار خوب میدانی که سازمانهای مردم نهاد، بهزیستی و آموزش و پرورش انجام دادند آمار بیسوادی استان رو کاهش است؛ امسال می‌خواهیم سعی کنیم با یک کار اساسی خوب در استان تمامی بیسوادان را به پای کلاس‌های درس فراخوانیم.

وی با بیان اینکه نباید آمار بیسوادی را با برآوردها سنجید گفت: لازم است در این خصوص با بررسی دقیق از عدد و رقم بهره برد و بر این اساس برنامه ریزی به عمل آورد.

وی در مرد نرخ ۱۲ درصدی که یونسکو در مورد میزان بیسوادی در استان اعلام کرده است توضیح داد: آمار سازمان یونسکو یک آمار کلی است و شامل تمامی شرایط سنی است و از آنجایی که آموزش و پرورش استان نرخ بیسوادی را هشت درصد اعلام کرده است و این نرخ مربوط به سنین بین ۱۰ تا ۴۹ سال است میتوان گفت این دو آمار کاملا با هم همخوانی دارند چون چهار درصد اضافی یونسکو مربوط به سنین بالای ۴۹ سال است که در در آمار ما این سن لحاظ نشده است.

شریعتی گفت: نرخ ۱۲ درصد بیسوادی برای استان خوزستان رقم بالایی است که باید حتما در ساماندهی و رفع آن برنامه‌ریزی موثری لحاظ شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: از لحاظ تعدادی این نرخ ۱۲ درصد بیسواد در استان، معادل ۵۰۰ هزار نفر و هشت درصد بین سنین ۱۰ تا ۴۹ سال هم معادل ۲۳۸ هزار نفر می‌شود که از لحاظ فراوانی اینها ارقام قابل ملاحظه‌ای می‌باشند که برای استان ما عدد کمی نیستند.

وی اظهار کرد: با توجه به آماری که آموزش و پرورش اعلام کرده که ۶۸ هزار نفر از بیسوادان را سوادآموزی میکند باید امیدوار بود که این رقم ۲۳۸ هزار نفر در طی چند سال آینده کاهش می‌یابد ولی از آنجایی که این تعداد، رقم قابل ملاحظه‌ای می‌باشد آموزش و پرورش به تنهایی قادر به رفع آن نیست بلکه نیاز به یک اراده استانی است که به اختصاص داده شود.

شریعتی ادامه داد: بنابراین توصیه میکنم که یک همایش استانی به منظور رفع بیسوادی با حضور متخصصین امر برای ارائه راهکارها و برنامه‌های ۳-۴ ساله لازم در این خصوص برگزار کنیم که در آن بتوانیم اهداف و چشم‌اندازهای خود را در این زمینه مشخص کنیم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه در این برنامه ریزی می‌خواهیم بیسوادی را در استان به حداقل آن برسانیم خاطر نشان کرد: لازمه این امر ورود تمامی سازمانها، نهادها و دستگاههای اجرایی است، از اینرو در گامهای نخست در نظر داریم حتی‌الامکان در مدارس روستاها، حاشیه‌ شهرها و حتی در میان عشایر، حداقل یک کلاس درس مبارزه با بیسوادی دایر کنیم.

وی یادآوری کرد: می‌توانیم همانند تجربه موفق بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل به مدرسه، برای موضوع بیسوادی هم چنین سازوکاری را فراهم کنیم که براساس آن بیسوادان را از لحاظ محل زندگی، شماره تلفن و دیگر مشخصات شخصی، شناسایی و سپس اطلاعات آنها را در یک بانک اطلاعاتی جمع‌آوری کنیم تا براساس این اطلاعات بتوانیم برنامه ‌ریزی مناسبی را به منظور ساماندهی آنها تدوین کنیم

شریعتی گفت: لازم است فرمانداران به طور جدی در شهرستانهای خود متولی طرح مبارزه با بی‌سوادی باشند و همچنین از بنیاد نخبگان در برنامه‌ریزی ها در این خصوص حتماً استفاده و بر حضور آنها تاکید شود؛ مطمئنا اگر همه استان برای مبارزه با بیسوادی بسیج شود می‌توانیم در این زمینه قدمهای موثری را برای استان برداریم.

استاندار خوزستان در خصوص برگزاری کنگره ملی شهدای معلم آموزش و پرورش در دهه فجر و نیز معرفی شهید حبیب شریفی راد به عنوان شهید شاخص کشوری اظهار کرد: لازم است همگی در برگزاری این قبیل برنامه‌های ارزشمند اهتمام جدی داشته باشیم؛ من بر حفظ شأن و حرمت شهدای معلم و تبدیل اینکار به یک فرهنگ عمومی در مدارس و توجه دانش آموزان به این کار تاکید میکنم.

وی خاطر نشان کرد: پشتیبانی‌های مالی از طرف استانداری برای ساخت یادمان برای معلمهای شهید نیز با همکاری دیگر شرکت‌ها و سازمان‌ها حتماً صورت خواهد پذیرفت.

شریعتی در پایان تصریح کرد: انشاالله برگزاری این مراسمات بتواند آغاز راهی برای کارهای فرهنگی بیشتر و گسترده تر در این زمینه‌ها باشد زیرا اگر بتوانیم معلمان شهید را به عنوان یک اسوه و بهترین الگو به جامعه آموزشی و دانش آموزان ارائه بدهیم خیلی از نگرانی‌ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی مرتفع می‌شود