توضیحات معاون جهاد کشاورزی خوزستان در مورد جایگاه واقعی استان از لحاظ میزان ارزش افزوده بخش کشاورزی/رتبه ما پنجم است نه بیست و پنجم

سید علی جلالی: خوزستان در زیر بخش زارعت و باغداری رتبه پنجم، در دامداری، مرغداری، پرورش کرم ابریشم و زنبور عسل رتبه ششم، در جنگلداری رتبه دهم و در ماهیگیری هم دارای رتبه سوم است که در مجموع خوزستان دارای رتبه پنجم کشوری از لحاظ میزان ارزش افزوده بخش کشاورزی است.

خورنا-احمدرضارستمی: در پنجمین نشست کار گروه اشتغال استان سید علی جلالی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی خوزستان در مورد رتبه واقعی استان از نظر میانگین ارزش افزوده در هر هکتار بخش زراعت و باغداری گفت: طی جلسه‌ای در سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان، ابهاماتی را که در مورد رتبه ارزش افزوده بخش کشاورزی استان بود، با توجه به اسناد و مدارک مرکز آمار ایران مورد بررسی قرار دادیم.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی دارای چند زیر بخش‌ است، رتبه‌های کشوری خوزستان را در هر کدام از این زیر بخشها برشمرد و عنوان کرد: در زیر بخش زارعت و باغداری خوزستان رتبه پنجم و در زیر بخش دامداری، مرغداری، پرورش کرم ابریشم و زنبور عسل رتبه ششم و در جنگلداری رتبه دهم و در ماهیگیری هم دارای رتبه سوم است که در مجموع خوزستان دارای رتبه پنجم کشوری در میزان ارزش افزوده بخش کشاورزی است.

جلالی ضمن اشاره به اینکه استان فارس دارای رتبه نخست میزان ارزش افزوده بخش کشاورزی است در مورد علت قرار گرفتن خوزستان در جایگاه پنجم کشوری توضیح داد: همانطور که استحضار دارید براساس علم اقتصاد کشاورزی، شاخص ارزش افزوده در باغات، عمدتاً بیش از زراعت است. از اینرو اگر استان فارس در این جدول رتبه اول را دارد به این دلیل است که سطح باغهای این استان هفت برابر استان خوزستان است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: بالا بودن جایگاه کرمان نسبت به خوزستان را هم باید در داشتن مزارع پسته و شش برابری سطح باغات این استان نسبت به خوزستان جستجو کرد.

وی سطح زیر کشت باغات خراسان رضوی را نیز پنج برابر باغات استان خوزستان عنوان کرد و افزود: این سطح بالای باغات خراسان رضوی به همراه کشت زعفران در این استان سبب شده است که این استان از لحاظ رتبه بندی در ارزش افزوده بخش کشاورزی بالاتر از خوزستان قرار بگیرد.

جلالی در مورد چگونگی تاثیر کشت زعفران بر افزایش ارزش افزوده بخش کشاورزی خراسان رضوی نسبت به خوزستان توضیح داد: یک گرم زعفران چیزی در حدود هشت هزار تومان قیمت دارد در صورتی که محصولات کشاورزی خوزستان مثل گندم، کلزا، ذرت و نیشکر بدلیل استراتژیک بودن آنها، علاوه بر اینکه از یکسو در انحصار دولت قرار دارند، از سوی دیگر دارای قیمتهای دولتی نیز می‌باشند و بدین صورت میتوان گفت که برخلاف خوزستان که یک بازوی قدرتمند برای دولت است، خراسان رضوی تمامی محصولاتی که دارد مثل زعفران بصورت آزاد وارد بازار می‌کند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: چهارمین استانی که در جایگاه بالاتر خوزستان از این لحاظ قرار دارد، مازندران است که آن هم بیشتر بدلیل کشت چای و برنج و نیز دارا بودن باغاتی به میزان سه برابری استان خوزستان است.

وی یادآوری کرد: پس از این چهار استانی که عنوان شد خوزستان هم‌اکنون در رتبه پنجم کشوری از لحاظ میزان ارزش افزوده بخش کشاورزی است که با توجه به توضیحاتی که داده شد وجود این جایگاه برای استان طبیعی است ولی در کل برخلاف آن شائبه‌‌های ایجاده شده‌ای است که رتبه خوزستان را بیست و یکم معرفی کرده بود.

جلالی خاطر نشان کرد: خوزستان از نظر عملکرد در هر هکتار سطح زیر کشت هم دارای رتبه پنجم کشوری است که از جمله دلایل آن میتوان به این موضوع اشاره کرد که چهار استانی که در بالای استان ما قرار دارند مجموع کل سطح زیر کشت آنها کمتر از ۶۰ درصد سطوح زیر کشت استان خوزستان می‌باشد. بطور مثال استان البرز که در جدول رتبه بندی بالاتر از خوزستان می‌باشد، کل سطح زیر کشت آن ۳۹ هزار و ۵۰۰ هکتار است که به هیچ عنوان در مقابل ۸۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت خوزستان قابل قیاس نیست.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه اذعان کرد: قطعا جایی که سطوح زیر کشت کمتر و مدیریت هم بهتر باشد بیشک عملکرد بهتر و بالاتری هم خواهد داشت.

وی افزود: از سوی دیگر چنین استانهایی مثل البرز و تهران که از لحاظ رتبه بندی در سطح زیر کشت بالاتر از خوزستان هستند، زمینهای کشاورزی آنها، به هیچ عنوان مشکلات شور و قلیایی بودن زمینهای کشاورزی ما را ندارند.

جلالی در پایان ابراز امیدواری کرد: انشاالله بعد از اینکه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری توانست، زمینهای کشاورزی استان را اصلاح کند، قطعا عملکرد و رتبهٔ خوزستان هم در تمامی این زمینه‌‌ها بالاتر خواهد رفت.