مدیر عامل موسسه جهاد نصر خوزستان در جلسه پیگیری مصوبات دولت:

وزارت نیرو آب تخصیصی برای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را وتو کرد

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه‌ پیگیری مصوبات اخیر دولت در مورد خوزستان که عصر امروز ۱۸ مرداد ماه در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد، یدالله شمایلی مدیر عامل موسسه جهاد نصر خوزستان گفت: در خصوص فاز دوم طرح ۵۵۰ هکتاری که مربوط به یکی از بندهای مصوبات اخیر دولت در ۱۵ فروردین است بخش اصلی کار، که در رابطه با تخصیص و تامین آب مطمئن برای طرح است مشخص شده که خوشبخانه در این رابطه هیچ مشکلی در استان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در فاز دوم طرح تمامی سطوح باقی مانده تا سقف ۲۳۸ هزار هکتار توسط سازمان جهاد کشاورزی و آب و برق خوزستان از لحاظ حوزه آبرسان به طرح و میزان آب مورد نیاز آن مشخص و به تهران فرستاده شد. ولی وزارت نیرو متأسفانه این میزان هکتار را قبول نکرده و تنها میزان ۱۰۰ هزار هکتاری که وزیر نیرو به سازمان برنامه و بودجه داده را بعنوان سطح مورد پذیرش برای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری می‌داند.

شمایلی اظهار کرد: هفته گذشته در این خصوص جلسه‌ای با حضور معاونین برنامه و بودجه، جهاد کشاورزی و نیرو برگزار شد، که این جلسه هم در پایان به هیچ نتیجه لازمی نرسید. مجددا نامه‌ای را جناب آقای پورمحمدی معاون برنامه و بودجه به وزارت جهاد و نیرو داده که جدول دقیق تخصیص آب مشخص و تعیین وضعیت شود ولی به نظر می‌رسد با این وضعیتی که الان دولت در حال تغییر است و فرد جدیدی، وزیر نیرو خواهد شد، باید در مورد بحث تخصیص آب برای فاز دوم طرح صبر شود.

مدیر عامل موسسه جهاد نصر خوزستان ابراز کرد: بحث دوم مربوط به منابع مورد نیاز فاز دوم طرح است که وزارت جهاد کشاورزی برای ۲۳۸ هزار هکتار، یک میلیارد و ۷۰ میلیون دلار برآورد کرده است که بحث فاینانس آن ۴۰۰ میلیون دلار و سود پول بانکی آن در حدود دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار برآورد شده است؛ کل باقیمانده طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در بخش وزارت نیرو و جهاد حدوداً سه و نیم تا چهار میلیارد دلار پول می‌خواهد که حتماً لازم است پیش از آن بحث تخصیص آب مطمئن را داشته باشیم.

وی عنوان کرد: از میزان یک و نیم میلیارد دلاری که برای این طرح مصوبه شده تاکنون یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار آن به ریال تبدیل شده و در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است و ۳۵۰ میلیون دلار باقی مانده را نیز تا پایان سال جذب می‌کنیم.

شمایلی با اعلام اینکه در فاز دوم طرح ۵۵۰ هکتاری بحث پیوست زیست محیطی آن را دنبال می‌کنیم خاطر نشان کرد: از آنجایی که در سال پایانی فاز اول طرح ۵۵۰ هکتاری قرار داریم، پیگیری پیوست زیست محیطی آن را نیز حتما دنبال خواهیم کرد.

مدیر عامل موسسه جهاد نصر خوزستان در پایان توصیه کرد: با توجه به بحران کمبود آب در کشور، تمامی مسئولین اجرایی و غیر اجرایی، علما و نمایندگان مجلس همه و همه باید در کنار همدیگر پیگیر تخصیص آب برای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری باشیم زیرا در غیر این صورت، تخصیص آب برای همیشه از دست خوزستان خارج و مشکلات عدیده‌ای گریبانگیر استان می‌شود. بنابراین می‌توانیم در سایه همکاری و اتحاد بحث تخصیص آب را به عنوان یک سند تاریخی به ثبت برسانیم و اجازه ندهیم که بیش از این بخواهد به آب خوزستان تعدی شود و آن را به جای دیگری منتقل کنند.