معاون عمرانی استاندار خوزستان: صدور مجوز ۲۰۰۰ تاکسی اروندی برای خوزستان/ ماشین آلات سنگین به پارکینگ‌های خارج از شهرها منتقل می‌شوند

خورنا|احمدرضارستمی: درجلسه شورای هماهنگی ترافیک استان که پیش از ظهر امروز چهارم تیر در سالن جلسات حوزه معاونت عمرانی استانداری خوزستان برگزار شد، فرامند هاشمی زاده معاونت عمرانی استانداری در پایان جلسه در خصوص جمع بندی مسائل این جلسه به خبرنگاران گفت: جلسه شورای ترافیک استان باید به صورت روتینی با یک تقویم زمانی که برای جلسات آن تدوین شده، تشکیل شود.

«تاکنون نزدیک به۹۰ درصد از مصوبات شورای ترافیک استان اجرایی شده است»

وی افزود: جلسات شورا ترافیک استان شامل دو بخش، شورای ایمنی راه‌ها و شورای ترافیکی (برون شهری و درون شهری) است که در آن مسائل مهم ترافیکی و حمل و نقلی شهرهای استان پس از سیاست‌گذاری و تدوین، سرانجام مصوبات آن برای اجراء شدن اعلام می‌گردد.

هاشمی زاده تصریح کرد: خوشبختانه امسال علی‌رغم مسائل و مشکلاتی که وجود داشت هم مصوباتی خوبی را در این جلسات داشتیم و هم شاهد درصد بالایی از اجرای مصوبات بود‌ه‌ایم بطوریکه که باید گفت نزدیک به ۹۰ درصد مصوبات شورای ترافیک استان تاکنون اجرایی شده است.‌

معاون عمرانی استانداری خوزستان اظهار کرد: در هر یک از جلسات شورای ترافیک استان از یک یا دو شهرستان دعوت می‌شود که گزارشی را از کارهای انجام شده و احیاناً مشکلاتی که در شهرستانهای خود دارند ارائه دهند که براساس آن در مورد شهرستان مذکور تصمیم‌گیری شود.

«راه آهن استان برای حمل تولیدات سنگین و مواد خام تولیدی کارخانجات فولاد اعلام آمادگی کرد»

وی ضمن بیان اینکه در جلسه امروز سه دستور کار مطرح شد، ادامه داد: مورد اولی که در این جلسه مطرح شد مربوط به مسئله استفاده از ظرفیت، حمل و نقل ریلی یا راه آهن استان برای حمل تولیدات سنگین کارخانجات فولاد، علی الخصوص تولیداتی که بدلیل ایجاد مشکلات ترافیکی، حتما برای حمل آنها به مجوز‌های پلیس‌راه و اداره راه‌و‌شهرسازی استان نیاز است. از جمله این تولیدات سنگین ورقه‌های عریض تولیدی کارخانه فولاد است که به پایانه‌های صادراتی بندر امام حمل می‌شوند، که در این راستا در این جلسه هماهنگی‌هایی برای انتقال آنها از طریق راه‌آهن صورت پذیرفت.

هاشمی زاده گفت: راه‌آهن استان علاوه بر حمل این ورقه‌های فولادی، همچنین جهت جابجایی ریلی مواد اولیه و خام تولیدی کارخانه فولاد به صنایع پایین‌دستی و مکمل هم اعلام آمادگی کرد مثل حمل شمش‌های کارخانه فولاد اهواز به کارخانه‌ نورد و دیگر کارخانه‌های پائین دست که این موارد و دیگر موارد اینچنینی هم قرار شده است برای حمل و نقل آنها از ظرفیت ریلی استان استفاده شود البته تمامی این حمل و نقل ها با حفظ سهم کامیون دارها و سایر مجموعه‌هایی که در زمینه حمل و نقل دارای سهم می‌باشند، صورت می‌گیرد.

«مجوز ۲۰۰۰ تاکسی اروندی با سهمیه آبادان و خرمشهر که می‌توانند در شهرهای استان تردد کنند صادر شده است»

معاون عمرانی استاندار خوزستان در مورد بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری استان گفت: تاکسی های استان در حال نوسازی شدن هستند که تاکنون با تامین وام ارزان قیمت برای رانندگان تاکسی تعدادی از این نوسازی‌ها صورت گرفته است.

وی افزود: مجوز دو هزار تاکسی اروندی با سهمیه آبادان و خرمشهر که می‌توانند در شهرهای استان تردد کنند صادر شده است که این مجوز ظرفیتی است برای ناوگان تاکسیرانی عمومی استان که به تدریج به این ناوگان افزوده خواهد شد.

هاشمی‌‌زاده تصریح کرد: این مجوز بصورتی است که علاوه بر آبادان و خرمشهر، در اهواز و دیگر شهرها با گرفتن حکم ماموریت از طریق روند معمول اداری آن، این کار را انجام دهند و هیچ محدودیت زمانی هم در رابطه وجود ندارد.

«ماشین آلات سنگین به پارکینگ‌های خارج از شهرها منتقل می‌شوند»

معاون عمرانی استاندار خوزستان ابراز کرد : موضوع سوم که در این جلسه مطرح شد در مورد بحث ایجاد پارکینگ برای ماشین آلات سنگین در خارج از شهرها بود که اهمیت این موضوع بدلیل اشتغال عده کثیری از مردم استان به این شغل چه بصورت مالک و یا چه بصورت راننده استیجاری و همچنین مشکلاتی که در بحث پارک این وسایط نقلیه در شهرها بوجود آمده، در دستور کار جلسه شورای ترافیک استان قرار گرفت.

معاونت عمرانی استاندار خوزستان اضافه کرد: براین اساس تمهیداتی اتخاذ شده که در بیرون از شهرها پارکینگ‌هایی احداث شود تا کامیون‌ها به آنجا هدایت و در آنجا نگهداری شوند و سپس از آنجا در مسیرهای کاری خود قرار بگیرند. خوشبختانه تاکنون هم متقاضی زیادی برای احداث چنین پارکینگ‌هایی داشته‌ایم و هم جایگاه‌های زیادی تا الان احداث شده است. البته بحث نزدیک بودن این جایگاه ها به محدوه شهرها به خاطر ایجاد رغبت در استقبال کامیون دارها از آن نیز کاملا در احداث پارکینگ‌ها لحاظ شده است.

«پل شهید ناجیان شوش دوباره تعریض می‌شود»

وی عنوان کرد: در بحث شهرستان شوش در این جلسه، بحث پل شهید ناجیان و پل روگذر نظام مافی شوش هم در حاشیه جلسه مطرح شد که در مورد پل شهید ناجیان بخاطر نقشی مهمی که این پل از جهات بسیاری در این منطقه دارد و با توجه به عرض بسیار کم این پل، پروژه تعریض و بازسازی پل مجددا با انتخاب یک پیمانکار جدید کلید خورده است که انشاالله قرار است تا پایان سال با تعریض مجدد آن به بیش از ۱۱.۵ متر، شاهد بهره‌برداری خوب و با عرض مناسب برای پل شهید ناجیان باشیم.

هاشمی‌زاده در مورد پل روگذر نظام مافی شوش گفت: بدلیل اینکه شوش شهر تاریخی است، نوع استقرار این پل بدلیل اینکه شهر را از نظر کلی کور کرده و همچنین در بحث ساماندهی ترافیک هم آنطور که انتظار می‌رفت کارساز نبوده است، تصمیم گرفته شد که یک تقاطع غیر هم سطح به شکل زیر گذر در محل پل احداث شود، که از این لحاظ هم دروازه ورودی شهر و هم نما و منظر شهر شوش بار دیگر تحت تاثیر این پل قرار نگیرد.

«بین سال‌های۹۳-۹۵ تنها ۳۰ درصد درآمدهای استان از محل ماده ۲۳ محقق شد»

معاون عمرانی استانداری خوزستان در مورد موضوع ماده ۲۳ که در جلسه مطرح شد توضیح داد: این ماده‌ در واقع یک ماده درآمد هزینه‌ای است که براساس آن کلیه درآمدی که از جرایم راهنمایی رانندگی از مردم یک استان اخذ می‌شود باید به حسابی در خزانه وارد و سپس برای استفاده در همان استان این مبلغ دوباره به آنجا عودت داده ‌شود.

وی افزود: متاسفانه در فاصله سال های ۹۳- ۹۵ آنچه که از محل درآمد‌های استان از ماده ۲۳ وصول شد، بدلیل عدم تخصیص اعتبارات، برگشت نخورد و از درآمدی که از این بابت داشتیم، تقریبا در حدود بین ۳۰ تا ۴۰ درصد آن محقق شد که این درصد تحقق بسیار کمی است.

هاشمی زاده گفت: هم‌اکنون به منظور برگشت این مبلغ در حال پیگیری هستیم چرا که اصلا این ماده ۲۳ ماهیتی درآمد هزینه‌ای دارد و نباید از آن برداشت شود ولی متاسفانه بدلیل مشکلاتی که از نظر نقدینگی و تخصیص همه اعتبارات پیش آمد سازمان برنامه و بودجه مجبور می‌شود سر و ته برخی از طرح‌ها را بزند.