معاون بهبود تولیدلت گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان خبر داد؛

۱/۵ تن در هکتار میانگین برداشت رطب و خارک خوزستان

خورنا|احمدرضارستمی: محمد قاسمی نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی کار برداشت رطب و خارک از اواسط تیرماه در استان آغاز و تا پایان مرداد ادامه دارد.

وی عنوان کرد: کل سطح زیر کشت نخیلات استان ۴۳ هزار هکتار است، که از این مقدار ۳۴ هزار هکتار آن بارور و ۹ هزار هکتار مابقی آن نهال می‌باشد.

محمد قاسمی نژاد ادامه داد: در استان میانگین برداشت رطب و خارک با توجه به رقم خرما در هر هکتار ۱/۵ تن می باشد و امسال در استان پیش‌بینی می‌شود ۳۴ هزار تن خارک و رطب برداشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی خوزستان اظهار کرد: آبادان، شادگان، کارون، ماهشهر، اهواز، باوی و هندیجان از شهرستان‌های عمده تولید کننده خارک و رطب استان می‌باشند و خوشبختانه امسال سطح زیر کشت نسبت به سال گذشته یک هزار تا یک هزار و ۱۰۰ هکتار افزایش داشته و پیش بینی می‌شود ۱۰ درصد افزایش تولید داشته باشیم.

وی تصریح کرد: خوزستان از لحاظ سطح زیر کشت نخیلات آبی در کشور اول و از لحاظ تولید رتبه دوم را دارا می باشد. محصول خارک استان بیشتر به استانهای همجوار و رطب به مناطق دورتـــر صادر می شود.

قاسمی نژاد در پایان گفت: سازمان جهاد‌کشاورزی خوزستان هر ساله با مساعدت کشاورزان و با توجه به اعتبارات تخصیص یافته اقدام به توسعه و جایگزینی نخیلات می‌نماید و همچنین با تأمین بخشی از نهال یا پا جوش ارقام عمده خرما از جمله برحی و پیارم، سعی در جایگزینی ارقام غیر تجاری و توسعه ارقام مرغوب نموده است.