گزارش مدیر نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص مبارزه با کالاهای قاچاق

خورنا|احمدرضارستمی: در جلسه مبارزه با قاچاق کالا و ارز که امروز اول مرداد ‌ماه در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، خانم سمین فقهی مدیر نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در مورد فعالیت‌های صورت گرفته توسط اداره متبوعش در خصوص مبارزه با قاچاق کالا در طول سالهای ۹۵-۹۶ گفت: در سال ۹۵ آمار بازدیدهای ما از مراکزی که دارو و مکمل عرضه می‌کنند، بیش از دو هزار و ۳۰۰ مورد بوده که از این تعداد بازدید ۱۹۵ مورد آن منجر به نمونه‌‌برداری از کالای مذکور شده یعنی در بازدید‌ها نظر کارشناسی کارشناسان ما بر این قرار گرفته که این کالا ممکن است از نوع کالاهای قاچاق باشد.

وی ادامه داد: آمار این بازدید‌ها در سه ماهه اول سال ۹۶ در حدود ۵۲۴ بازدید بوده که از این تعداد ۳۹ مورد منجر به نمونه برداری شده است.

فقهی اظهار کرد: ما در حوزه آرایشی و بهداشتی و مواد غذایی در سال ۹۵، دو هزار و ۶۲۶ بازدید داشتیم که از این تعداد هم ۸۳۴ مورد آن منجر به نمونه برداری شده است. البته لازم به ذکر است که تعدادی از این بازدید‌ها، مربوط به استعلام‌های اموال تملیکی بوده که در این راستا نمونه برداری صورت گرفته از انبار‌های سازمان بوده است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: در سه ماهه اول سال ۹۶ این بازدید‌ها ۷۲۸ مورد بوده که منجر به ۱۰۲ نمونه برداری شده است.

وی در مورد تعداد بازدیدهایی که در حوزه تجهیزات پزشکی صورت گرفته گفت: در سال ۹۵ ما ۱۴۶ بازدید‌ داشته‌ایم که ۳۸ نمونه آن منجر به نمونه‌برداری شده است. در سه ماهه اول سال ۹۶ هم تعداد ۲۲ بازدید داشته‌ایم که در این مورد نمونه‌ای که منجر به نمونه‌برداری بشود مشاهده نشده است.

فقهی یادآوری کرد: مجموعاً در سال ۹۵ تعداد بازدید‌ها پنج‌هزار و ۹۱ و نمونه‌برداری‌ها نیز یکهزار و ۶۷ مورد بوده و همچنین پرونده‌هایی که برای پیگیری تخلفات در این ارتباط تشکیل شده‌ نیز ۴۰۵ پرونده بوده است که در سه ماهه اول سال ۹۶ هم تعداد کلی بازدیدها، یکهزار و ۲۷۴ مورد بازدید بوده و ۱۴۱ نمونه‌برداری انجام شده و نیز ۲۹ پرونده تخلف هم تشکیل شده است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در مورد نقش سامانه t tac گفت: این سامانه که توسط سازمان غذا و دارو معرفی شده بوسیله آن می‌توان تمام کالاهای دارویی، آرایشی و بهداشتی که به صورت رسمی به کشور وارد شده‌اند و دارای برچسب‌های اصالت کالا هستند، از طریق وارد کردن کد‌های درج شده روی این کالاها، به سامانه t.tac، از داشتن یا نداشتن مجوز این کالاها برای استفاده از آنها پی‌ برد.

وی در پایان اظهار داشت: همکاران ما هم در هنگام بازدید‌ها یک پکیج آموزشی تهیه کرده‌اند تا از طریق آن بصورت چهره به چهره برای کسانی که در سطح عرضه و پخش کالاهای وارداتی فعالیت دارند، تمام مواردی را که برای شناخت کالاهای اصیل و قاچاق لازم است را آموزش دهند.