در شورای اشتغال استان

استاندار خوزستان: متاسفانه دستگاه‌های اجرایی متولی‌کار در خوزستان دغدغه اشتغال و توسعه استان را ندارند

خورنا|احمدرضارستمی: در جلسه شورای اشتغال استان دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان گفت: همانطور که میدانید لازمه بهبود نسبیت اشتغال در کشور، بهبود رشد اقتصادی در اشتغال کاربر است که این مهم بطور مشخص در فعالیت‌های صنایع کوچک و متوسط مثل صنایع جانبی، بخش کشاورزی، پایین دستی فولاد، پتروشیمی، گردشگری و غیره محقق می‌شود.

وی ادامه داد: رشد فعالیت‌های استخراجی نفت خام و گاز طبیعی که هم‌اکنون در استان داریم، اگر چه سرمایه بر است و در gdp(تولید ناخالص داخلی)نقش دارد و بالارفتن تولید سرانه را نیز باعث می‌شود ولی تاثیر چندانی در بهبود اشتغال استان ندارد. بطوریکه الان سهم فعالیت ما از استخراج نفت و گاز در gdp استان حدود ۴۰ درصد، ولی در اشتغال استان در حدود چهار درصد است.

شریعتی بیان کرد: لازمه بهبود رشد اقتصادی در حقیقت افزایش تولید کالا و خدمات است که براین اساس ما باید ظرفیت استان را برای تولید کالا و خدمات افزایش و بالاتر ببریم و فقط به سمت حوزه نفت رفتن کاری را از پیش نمی‌برد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه یکی از الزامات بهبود رشد اقتصادی استان، افزایش سرمایه‌گذاری و برداشتن موانع در پیش روی آن است گفت: در استان برای گرفتن یک مجوز سرمایه گذاری باید از ۲۱ سازمان استعلام کرد که هر کدام مسیری را برای خود طی می‌کنند که اصلا هیچ هماهنگی با آهنگ استان ندارند.

وی تصریح کرد: بنابراین اولین موضوعی که باعث دلسردی سرمایه گذار در استان نسبت به دیگر جاهای کشور است همین تعداد بالای محل اخذ استعلام است. زیرا در خوزستان ۲۱ سازمان برای استعلام تعیین شده ولی در استان‌های دیگر بین هفت تا ۱۲ مورد است که این مسئله کار را برای سرمایه‌گذاری بسیار پیچیده، کُند و عذاب‌آور کرده است.

شریعتی ضمن بیان اینکه که بهبود بهره‌وری در عوامل تولید یکی دیگر از عوامل بهبود رشد اقتصادی در استان است افزود: پیشنهاد می‌کنم که سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی و میراث فرهنگی موارد بهبود بهره‌وری را در استان شناسایی و در جلسه کارگروه رفع موانع تولید مطرح کنند تا در مورد آن تصمیم گیری شود. زیرا قطعا بدون شناخت موانع افزایش سرمایه‌گذاری و تولید امکان یافتن راه‌حلی در این زمینه نخواهیم داشت.

استاندار خوزستان در ادامه تصریح داشت: آسیب شناسی اشتغال باید حتما با همکاری فکری سطوح پایین اعم از بخشدار، فرماندار و مسئولان دستگاه‌های اجرایی در سطح شهرستان انجام شود زیرا اگر ما به تنهایی از استان فقط نسخه نویسی برای کل شهرها داشته باشیم آن وقت راه به جایی نمی برد بنابراین حتما باید مدیران محلی و منطقه ای را در تمامی امور دخالت بدهیم.

وی ضمن بیان اینکه تشکیل جلسات کارگروه اشتغال به تنهایی نمی‌تواند معضل بیکاری را در استان حل کند خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهیم در زمینه رفع بیکاری و افزایش اشتغال در استان موفق باشیم اولا باید در شیوه برگزاری جلسات شورای اشتغال یک بازنگری را لحاظ کنیم تا جنبه عملیاتی پیدا کند و نیز باید برای بخش اشتغال یک متولی را به منظور پیگیری این موضوع به عنوان مشاور عالی یا قائم مقام پیگیر کننده اشتغال از جانب خود منصوب کنم.

شریعتی عنوان کرد: به دلیل موانع زیادی که در مسیر سرمایه‌گذاری وجود دارد متاسفانه نرخ بیکاری در کشور اصلا مناسب نیست که در استان خوزستان این عدم تناسب نیز بیشتر است. نرخ بیکاری در خوزستان بین سنین ۱۵ تا ۲۹ سال عدد بسیار بالایی است که برای خوزستان پذیرفتنی نیست که باید اذعان کرد که همه ما مسئولین در روی دادن چنین مسئله‌ای مقصر هستیم زیرا وظیفه ماست که سیاست گذاری و بستر مناسب برای ایجاد اشتغال را در استان فراهم بکنیم .

استاندار خوزستان اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی در استان خوزستان دغدغه اشتغال و توسعه را ندارند. بنابراین لازم است این دستگاه‌های اجرایی به همراه بانک‌ها این مسئله مهم را مدنظر قرار داده در مسیر اشتغالزایی در استان به حرکت دربیایند.

وی یادآوری کرد: میزان نرخ بالای بیکاری در استان نشان می‌دهد که ما کمتر در زمینه رفع بیکاری وقت گذاشته و کار کرده‌ایم و نیز دغدغه‌هایمان هم در این مورد متاسفانه کمتر بوده، بطوریکه درد جوانان استان را درد خود به هیچ عنوان ندانسته و ملاک عمل خود قرار نداده‌ایم

شریعتی خبر داد: هم‌اکنون وزارت کشور یکی از مهمترین ملاک‌های ارزیابی و سنجش عمل دستگاه‌های اجرایی را اشتغالزایی قرار داده است که براین‌اساس لازم است حوزه‌ای که بعنوان حوزه متولی برای اشتغال انتخاب شده یک هماهنگی بین دستگاههای متولی اشتغال ایجاد ‌کند و سپس گزارشات سه ماهه‌ای خود را مبنی بر اینکه کدام یک از دستگاهها در این زمینه کُند یا تند حرکت کرده و یا خدای نکرده کدام یک متوقف هستند گزارش کند. تا ما هم براین اساس تصمیمات آینده خود را لحاظ کنیم.

استاندار خوزستان در پایان تاکید کرد: لازم است از این‌پس جلسات کارگروه اشتغال استان خوزستان بصورت منظم و به تعداد بیشتری نسبت به گذشته و مفید برگزار شود، زیرا صِرفاً دور‌هم نشینی‌ و تعریف و تمجید کردن از همدیگر در این جلسات مشکلی از مشکلات اشتغال استان حل نمیکند و باید همه برای ساماندهی این مشکل اشتغال جوانان بسیج شویم تا انشاالله در این زمینه روند ایجاد شغل و توسعه اشتغال در استان با شتاب بیشتری به حرکت در بیاید.