در نشست با دبیران احزاب خوزستانن

معاون سیاسی وزیر کشور: خانه احزاب به هیچ عنوان کارکرد سیاسی ندارد/اخلاق مداری را باید در احزاب رونق دهیم

خورنا|احمدرضارستمی: در نشست مشترک با دبیران احزاب استان خوزستان، دکتر احمدی معاون سیاسی وزیر کشور، اظهار کرد: خدا را شاکرم که این نعمت بزرگ را ارزانی فرمود که امروز در جمع خوزستانی‌های عزیزی باشم که در غالب احزاب دور یک میز جمع شده‌ایم.

«حضور در جمع احزاب خوزستان را توفیقی بزرگی برای خود می‌دانم که شایسته ثبت کردن است»

وی ادامه داد: به دو جهت خیر مقدم می‌گویم به جمع حاضر یکی به عنوان دبیر کل حزب همبستگی که بهر حال از جنس شما هستم و دوم به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس کمیسیون ماده ۱۰ احزاب که علی‌القائده یک رابطه ارگانیک و قانونی بین بنده و همه عزیزان حاضر و مشابه در سراسر کشور وجود دارد.

احمدی با بیان اینکه حضور در جمع احزاب خوزستان را توفیقی بزرگی برای خود می‌دانم که شایسته ثبت کردن است اذعان کرد: خوزستان دروازه ورود اسلام، مشهد شهدای ایران است و ایرانیان همه چه به لحاظ دوران دفاع مقدس و حضور در جبهه‌های حق علیه باطل و چه در غالب حضور در کاروان‌های زائرین عتبات عالیات که به هنگام اربعین از خوزستان می‌گذرند، دارای رابطه‌ای ناگسستنی با این سرزمین مقدس هستند

«خانه احزاب به هیچ عنوان کارکرد سیاسی ندارد»

معاون سیاسی وزیر کشور یاد آوری کرد:خوزستان هم به لحاظ وسعت و به لحاظ جمعیت استان بزرگی می‌باشد که حق مردمش بیش از این خدماتی است که تاکنون به آنها داده شده است‌.

وی در مورد فرقی که از لحاظ کارکردی بین حزب و خانه احزاب وجود دارد توضیح داد: احزاب مجموعه تشکل‌های سیاسی هستند که براساس مفاد قانون ۱۰ احزاب دارای مرامنامه، اساسنامه و احتمالا دارای ساختار تشکیلاتی هستند که کارکرد آنها صدرصد سیاسی است ولی خانه احزاب به منظور رتق و فتق امور صنفی احزاب ایجاد شده و به هیچ عنوان کارکرد سیاسی ندارد.

احمدی اضافه کرد: حزب باید دارای چهارچوب سیاسی، مسئولیت‌پذیری، پاسخ‌دهی و پاسخ‌گویی باشد ولی خانه احزاب اطلاعیه سیاسی به طرفداری از کسی صادر نمی‌کند و این مکان متعلق به همه احزابی است که عضویت را در آن خانه پذیرفته اند.

«احزاب باید بتوانند برای اداره کشور برنامه ارائه دهند»

معاون سیاسی وزیر کشور عنوان کرد: در قانون اساسی کشور که به عنوان میثاق ملی ایرانیان از آن یاد می‌شود، حق انتخاب و تعیین سرنوشت به مردم واگذار شده است که یکی از راهها برای اعمال این حق تعیین سرنوشت انتخابات است.

وی بیان کرد: ما در کشور شاهد چهار انتخابات مشخص ریاست جمهوری، شوراها، خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی هستیم و در قانون پیش‌بینی نیز شده است که حتی در امور مهم اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و غیره هم می‌شود به آرای عمومی و همه‌پرسی مراجعه کرد .

‌احمدی با اشاره به اینکه ۲۵۰ حزب در کشور وجود دارد تصریح کرد: کثرت احزاب را نمی‌توان به عنوان یک فاکتور مثبت در نقش کارکردی آنها به حساب آورد بلکه احزاب باید براساس یک برنامه مدون و حساب شده سطح کیفی خود را به جایی رسانده که دیگر هیچ نیازی به این همه حزب در کشور نداشته باشیم یعنی باید بستری را فراهم کنیم که در آن احزاب به جایگاه و نقش اصلی خود دست یابند.

معاون سیاسی وزیر کشور تصریح کرد: احزب باید بقدری در مسیر رشد و تعالی گام بردارند که در نهایت بتوانند برای اداره کشور، برنامه ارائه دهند و این مهم میسر نمی‌شود مگر باداشتن برنامه و دارا بودن چهارچوبی که ویژگی‌های آن قابل پذیرش برای مردم باشد.‌

«احزاب باید در جهت تقویت هویت ایرانی اسلامی و افزایش کارایی نظام گام بردارند»

وی ضمن تشکر از حضور میلیونی مردم در انتخابات اخیر، عنوان داشت: احاد ملت ایران که از مجموع ۵۶ میلیون ۴۱۰ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن، بالغ بر ۴۲ میلیون نفر از آنها به پای صندوق رأی آمدند، این رأی خود را به صورت یک امانت‌ به ما متولیان انتخابات واگذار کردند که از آن حفاظت کنیم و من نیز با صراحت اعلام می‌کنم که خدا را شاکرم که توانستیم از این امانت به نحو احسن محافظت کنیم بطوری که حتی یک صندوق هم توسط شورای نگهبان آرای آن باطل نشد

احمدی اظهار کرد: چیزی که احزاب باید به دنبال آن باشند تحقق شعار مردم‌سالاری دینی در چهارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی است که یکی از ابزار لازم در این مورد مبارزه با افراط‌ و تفریط گرایی است.

معاون سیاسی وزیر کشور عنوان کرد: احزاب باید در جهت تقویت هویت ایرانی اسلامی و افزایش کارایی نظام گام بردارند. احزاب باید برای کرامت انسانی، حقوق شهروندی و توسعه سیاسی اظهار وجود کنند، تا جامعه بتواند به یک نقطه مطلوب دست یابد.

«دولت باید حفظ منزلت اجتماعی احزاب را مورد توجه قرار دهد»

وی بیان کرد: احزاب باید مطالبه گر و مدافع آزادی‌های سیاسی و مدنی ملت بزرگ ایران باشند. احزاب باید اعتماد مردن را جلب و هرگز اجازه ندهند که به این سرمایه بزرگ اجتماعی خدشه‌دار شود. زیرا بزرگترین سرمایه اجتماعی ما اعتماد مردم به حکومت است.

احمدی وجود نقد منصفانه را در احزاب لازم دانست و تصریح کرد: بدنه احزاب باید بتوانند که ارکان اجرایی هر دولتی را مورد نقد قرار دهند و در این مورد نیز باید از نگاه‌های یکسویه سیاسی و حزبی پرهیز کنند.

معاون سیاسی وزیر کشور در مورد نقش متقابل حکومت در برابر احزاب گفت: حکومت باید به دور از شعار راهکارهای توسعه و تقویت احزاب را دنبال کند و نیز دولت باید حفظ منزلت اجتماعی احزاب را مورد توجه قرار دهد.

وی ضمن بیان اینکه دولت باید به NGO ها و سازمانهای مردم نهاد کمک کند توضیح داد: هر چیزی که چهار چوب دار، پاسخگو و مسئولیت پذیر باشد به نفع کشور است و ما بعنوان حکومت حتما باید به آن کمک کنیم.

«اخلاق مداری را باید در احزاب رونق بدهیم»

احمدی یادآوری کرد: قانون برنامه ششم توسعه تازه به تصویب رسیده و رئیس‌جمهور و شوراها هم تازه انتخاب شده‌اند و نیز کابینه جدید هم بزودی انتخاب خواهد شد، این موارد یعنی آغاز حرکت در فرآیندی که هم اکنون در پیش‌روی ماست که لازم است در این فرآیند، مطالبات مردمی مطرح شده در انتخابات نیز بسیار مورد توجه قرار گیرد و احزاب باید در این امر حتما به دولت کمک کنند.

معاون سیاسی وزیر کشور خبر داد: پنجشنبه و جمعه هفته آینده انتخاباتی برای انتخاب دبیر سطح ملی و دبیر سطح استان برگزار می‌شود. انشاالله دو نفر انتخاب و به جمع ما پنج نفر اضافه شوند و کمسیون ماده ۱۰ احزاب شکل و شمایل خود را کامل کند تا در کنار شما احزاب حرکت کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه باید اخلاق مداری را در احزاب خود رونق بدهیم ابراز کرد: علیرغم اینکه خداوند عیوب بندگان خود را می‌پوشاند ولی ما متاسفانه تحت عنوان تحلیل سیاسی تا دین و ایمان و درون قبر اجداد طرف مقابل و رقیب سیاسی خود را در میاوریم و هرجور که دلمان می‌خواهد با آبروی مردم بازی می‌کنیم وحتی در شبکه‌های اجتماعی، شخصیتی چون دکتر روحانی که لباس روحانیت به تن دارد و او کسی هست که واژه امام را قبل از انقلاب خلق کرده و نیز تنفیذ رهبری را دارد و ۲۴ میلیون رأی مردم را گرفته با کمال بیشرمی تهمت کار حرام به او می‌زنیم. واقعا اخلاق کجا رفته است. از اینرو لازم است که اخلاق‌مداری را هم در کار احزاب توسعه دهیم.